شیرینی‌طرح‌تحول‌برای‌دندانهای‌نیمی‌از‌اصفهانی‌ها

تابناک: نیمی از جمعیت استان اصفهان ( بیش از دو میلیون نفر ) زیر پوشش طرح تحول نظام سلامت دهان و دندان قرار می گیرند تا از این طریق یکی از مشکلات جدی بهداشتی بخصوص برای اقشار کم درآمد کاهش یابد.
کد خبر: ۲۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 13 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز همزمان با روز دندانپزشک با رونمایی از سند سیاستگذاری طرح تحول سلامت دهان از ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان برای همه حاشیه نشینان و 18 میلیون شهرنشین در قالب برنامه های شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی در سال جاری خبر داد.

23 فروردین، روز دندانپزشک نامگذاری شده است.

مسئول روابط عمومی مرکز بهداشت استان اصفهان در این زمینه به ایرنا گفت: این طرح همه روستاییان، حاشیه نشینان شهرهای بزرگ و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار و بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت را پوشش می دهد.

جعفر ایل بگ با بیان اینکه این طرح به صورت مرحله به مرحله انجام می شود، افزود: اجرای طرح سلامت و بهداشت دهان و دندان از سال گذشته در قالب برنامه پزشک خانواده در روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرهای بزرگ استان اصفهان آغاز شده بود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت نیز از اواسط امسال و طبق ابلاغیه و دستورالعمل وزارت بهداشت آغاز خواهد شد.

وی همچنین به قرارداد بین دو وزارت بهداشت و آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: بر اساس این قرارداد همه دانش آموزان، مربیان و والدین دانش آموزان از امسال زیر پوشش طرح تحول نظام سلامت دهان و دندان قرار می گیرند.

کارشناس بهداشت و درمان دهان و دندان مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این باره به ایرنا گفت: در این طرح، همه خدمات پیشگیری و بهداشتی درباره سلامت دهان و دندان به مردم ارائه می شود.

دکتر پریسا عظیمی افزود: این خدمات شامل فلوراید تراپی (روشی برای کاهش پوسیدگی دندان کودکان)، شیار پوشی و جرم گیری دندان، کشیدن و پر کردن دندان، معاینه و آموزش بهداشت دهان و دندان است.

وی یکی از مزیت های طرح تحول نظام سلامت دهان و دندان را در پوشش بیمه ای آن دانست و اظهار کرد: بیمه سلامت درگیر این موضوع شده است.

عظیمی خاطر نشان کرد: خدمات طرح تحول نظام سلامت دهان و دندان در همه مراکز بهداشتی درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مناطق یاد شده ارائه می شود.

استان اصفهان نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان درباره طرح تحول نظام سلامت دهان گفته است: با اجرای این طرح می خواهیم شاخص نشاندهنده تعداد دندان های پوسیده، کشیده شده و پرشده در یک گروه یا رده سنی ( DMFT) بین کودکان 12 ساله کشور را در یک بازه زمانی شش ساله از عدد دو به یک کاهش دهیم.

سعید عسگری به تشریح وضعیت این شاخص در کشور از سال 83 تاکنون پرداخت و افزود: این شاخص در کودکان 12 سال بصورت پلکانی افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص DMFT بین گروه سنی 35 تا 44 سال طبق گزارشهای اخیر متاسفانه عدد 13 است.

دبیر شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: همچنین تعداد دندان های کشیده شده در گروه سنی 65 تا 74 سال عدد شش است و شاخص DMFT آن به بیش از 22 دندان می رسد.

عسگری افزود: هم اکنون شاخص DMFT ایران خوب است اما با افزایش سن مردم وضعیت سلامت دهان و دندان کشور به رنگ قرمز در خواهد آمد و وضع مناسبی نخواهد بود.

عسگری با اشاره به تشکیل شورای سلامت دهان در سال گذشته گفت: این شورا سلامت دهان و دندان کودکان کمتر از 14 سال را هدف گرفته و با آموزش و پرورش نیز تفاهمنامه ای در این زمینه به امضا رسانده است.

طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت پارسال در سراسر کشور و در بخش درمانی آغاز شد و بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تدریج حوزه های بهداشتی را نیز پوشش می دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار