اختلاس و حجابش

حجه الاسلام علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد اعلام نموده است بی حجابی گناهی بالاتر از اختلاس است.
کد خبر: ۲۱۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ 11 April 2016
حجه الاسلام علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد اعلام نموده است بی حجابی گناهی بالاتر از اختلاس است.
نگارنده نه سواد فقهی دارد که از باب محاجه شرعی  به رد یا اثبات این سخن بپردازد اما همین مقدار می داند که در مسایلی که می توان عقلا استدلال نمود احتمالا  ادله شرعی هم خواهیم یافت.

 هرچند در این مقوله نظرات مراجع بزرگواری چون حضرات آیات جوادی آملی و مکارم شیرازی بسیار محکم تر از استدلال عقلی احتمالی امثال ینده گویای مساله است .
حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با رییس مجلس (لاریجانی)  به مساله فساد اقتصادی و بالاتر از آن مساله شبهه های ربوی موجود در سیستم بانکی اشاره نموده و خواستار ایفای نقش موثرتر مجلس می گردد .
 جالب تر آنکه معظم له در دیدار با شهردار قم نی چنین منویاتی مطرح می فرمایند . ساده ترین معنایی که می تواند از این بیانات استخراج کرد این است که این موضوع اهمیت  استراتژیک در ذهن ایشان دارد.

حال با توجه به مبنای شرعی  وعقلی موجود برای بحث دو نکته را مایلم طرح نمایم.
1-امیرالمومنین می فرمانید الملک یبقی بالکفر و لایبقی بالظلم. یکی از شایعترین ظلم ها ، فساد اقتصادی و متعاقب آن اختلاس ها و ارتشا ها است. همین مساله موجب هدر رفت بخش اعظمی از سرمایه اجتماعی نظام  گردیده و گریبان بسیاری از کارکنان دولتها و نهادها را گرفته  موجب کاهش اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی شده و این یعنی بزرگترین ضربه به نظام جمهوری اسلامی . نظامی که حضرت امام می فرمود حفظ آن از اوجب واجبات است.

2-مساله حجاب ، اغلب معلول همین کاهش اعتمادهای اجتماعی به مسئولین نظام است. چراکه در سالهای ابتدایی انقلاب قاطبه مردم با تغییر سیاست های نظام، با آن همراستایی خوبی نشان داده و با رعایت حجاب مناسبی در عرصه های اجتماعی حاضر می شدند. اما به محض شروع روندهای کاهش سرمایه اجتماعی نظام میزان بدحجابی هم به شکل تصاعدی افزایش یافت.

3-می دانیم که اینگونه اظهارات از زبان حجه الاسلام علم الهدی مسبوق به سابقه است. ایشان سال گذشته اعلام کرده بود مشهد حرم امام رضاست و نباید کنسرتی در آن برگزار گردد اما چند هفته مانده به انتخابات خبرگان آن اظهارات سال قبل را تکذیب نمود. امیدواریم البته این اظهارات بعد ها تکذیب گردد.

4-امیدواریم فرمایشات ایشان بر این مبنا رقم زده شده باشد که می خواسته اند اهمیت مساله حجاب را پر رنگ نشان دهند اما می دانیم که بازتاب وسیع این مطالب از سوی اشخاصی که مسئولیت های سیاسی دارند ، موجب تحلیل ها  و ایجاد شائبه های سیاسی در افکار عمومی می گردد.
در هر حال با توجه به آموزه های دینی که می فرمایند لا معاد لمن لا معاش له و از انجا که فساد اقتصادی نقش بسیار مهمی در عدم توفیق اقتصادی کشور دارد ، می بایستی در گفتار ها و رفتارهای مسئولان به قدری غلظت مبارزه با فساد مشاهده گردد که مردم از فسادستیزی حاکمیت اطمینان حاصل نمایند.همان کاری که مراجع معظم تقلید انجام می دهند.
حسن ورزی
کارشناس جامعه شناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار