منشور تربیتی بشریت چیست؟

تابناک: نامه 31 نهج البلاغه منشور تربیت بشریت بوده و همه می توانند در همه مباحث زندگی از آن استفاده کنند.
کد خبر: ۱۹۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 06 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، کارشناس حوزه و دانشگاه در سلسه جلسات از پدر به پسر که پیرامون شرح نامه 31 نهج البلاغه توسط مجموعه فرهنگی عاشورائیان برگزار می شود، با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه که از حضرت علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) است، اظهار کرد: این نامه منشور تربیتی بشریت است که جوان ها و دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند و در همه مباحث زندگی از آن بهره بگیرند.

وی گفت: این نامه نشان می دهد که مسئله تربیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که حضرت علی (ع) پس از وقایع جنگ صفین خود را به عنوان فردی فانی معرفی می کند و با آرامش تمام برای تربیت فرزندش از روزگار می نویسد به نوعی که آدم فکر می کند فرد نویسنده از سیاست فارغ بوده و تنها به فکر رفاه حال خانواده اش است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: این نامه اثبات کننده این مسئله است که آدمی می تواند انقلابی باشد که بتواند در امر تربیت خانواده اش موفق عمل کند و فردی هم در امر تربیت موفق است که انقلابی باشد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با تأکید بر اینکه نهج البلاغه گنجی است که ما باید به آن دست پیدا کنیم، تأکید کرد: باید نهضتی ایجاد شود و نهج البلاغه را از قربت دربیاوریم.

وی ادامه داد: حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف با تمام ارجی که در نزد ما دارد اهمیت ندارد، مهم کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه است که باید آن را شناخت و الگو زندگی خود قرار داد. اگر این کتاب نهج البلاغه وجود نداشته باشد حرم به درد نمی خورد البته این را هم باید در نظر گرفت که زیارت و حضور در حرم حضرت علی (ع) نیز اهمیت دارد.

این کارشناس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نهج البلاغه در دین را به سمت امیرالمومنین (ع) باز می کند، تصریح کرد: متأسفانه افرادی با اسم اینکه این کتاب تخصصی است و یا خواندن آن سبب کج فهمی و انحراف می شود، با توجه به سابقه گروه های توده ای در اول انقلاب از رواج آن جلوگیری می کنند در صورتی که این کتاب جامع می تواند در تمام دوره های مختلف زمانی به کار بیاید.

وی افزود: این کتاب آن قدر جامع بوده که افراد مسیحی و اهل تسنن بارها آن را خوانده اند و از آن برای زندگی خود استفاده کرده اند، در کنار این مسئله خیلی از این خطبه ها و صحبت ها برای مردم آن دوران کوفه یا معاویه بوده است، پس از همین رو ما باید با این کتاب انس گرفته و از آن استفاده کنیم.

گفتنی است، جلسات شرح نامه 31 نهج البلاغه با حضور حجت الاسلام مهدوی ارفع و مداحی حاج محمد یزدخواستی از نماز مغرب یکشنبه هر هفته در هیئت بهشت برگزار می شود.

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار