اعلام آمادگی ۱۶۷ موکب از قم برای خدمت‌رسانی در اربعین

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم گفت: ۱۶۷ موکب برای خدمت‌رسانی در اربعین اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۱۵ موکب مختص اتباع خارجی مقیم قم است.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸ 06 August 2024

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی‌مقدم در گفت‌وگویی، با اشاره به آمادگی‌های صورت گرفته در راستای ایام اربعین گفت: قم جایگاه متفاوتی در میان دیگر استان‌ها دارد. قم از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته که شاهراه مواصلاتی است و 17 استان از مسیر قم تردد می‌کنند.

حسینی‌مقدم افزود: استان قم به‌واسطه‌ وجود حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران خود یکی از مقاصد زائرین سیدالشهدا سلام‌الله‌علیهاست، بنابراین قم عمود اول زیارتی محسوب می‌شود، به همین خاطر این جریان، مهمان‌نوازی ما و خدمتگذاری مردم عزیز قم را می‌طلبد.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم بیان کرد: ستاد تسهیلات زائران اربعین حسینی در جلسات متعدد 20 کمیته را تشکیل داده‌اند؛ این کمیته‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. بخشی از این تقسیم کار مربوط به حمل و نقل زوار است و تمهیدات لازم برای تردد زائران عزیز به مرز مهران صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 70 هزار نفر با وسیله نقلیه عمومی به مرز مهران عزیمت کردند؛ اما امسال ظرفیت این رقم را به 80 هزار نفر افزایش داده‌ایم. البته خوشبختانه بیشتر مردم از وسایل شخصی خود استفاده می‌کنند. گرفتن بلیط اتوبوس از طریق سامانه و حضوری امکان‌پذیر است. زوار عزیز می‌توانند بلیط رفت و برگشت خود را از هم اکنون تهیه کنند.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: ما در کمیته اسکان زوار تدابیری را برای زائرین خارجی افغانستانی و پاکستانی در نظر گرفته‌ایم. محل اسکان این مهمانان شاه جمال و مسجد جمکران است. علاوه بر آن ما برای زوار ایرانی هم مکان‌هایی را برای اسکان 24 ساعته پیش‌بینی کرده‌ایم. 

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم گفت: در سامانه‌ مردمی قرارگاه اربعین، هر زائری که وارد شهر قم می‌شود، حد فاصل 15 کیلومتری یک پیامکی را دریافت می‌کند؛ این عزیزان می‌توانند مواکب و مکان‌هایی را که برای اسکان پیش‌بینی شده است را به حسب شرایط خود انتخاب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد موکب‌ از سوی استان قم اعزام شدند، افزود: داوطلبان خدمت به زوار سیدالشهدا بسیار زیاد هستند. ما در هفته‌ گذشته جلسه‌ای توجیهی با حضور استاندار محترم و مدیران مواکب داشتیم. درمجموع 167 موکب برای خدمت‌رسانی اعلام آمادگی کردند. از این تعداد 15 موکب مختص اتباع خارجی مقیم قم است و 152 موکب‌ نیز از استان قم و شهرستان‌های تابعه مانند قم، جعفریه و کهک اعلام آمادگی کردند.

حسینی‌مقدم گفت: خدمان این موکب‌داران در 3 محور اصلی تعریف شده است. بخش اول مربوط به اسکان و تغذیه است؛ ما مطابق با برآوردی که در ستاد عتبات عالیات کرده‌ایم باید امکانات لازم را برای اعزام موکب‌ها به خارج از کشور فراهم کنیم، البته دستگاه‌های دیگر هم در مساعدت با ما همسو هستند.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم بیان کرد: قرار شده موکب‌داران ما در مرز مهران، خرمشهر و کشور عراق در بحث تغذیه، روزانه هر وعده 400 هزار نفر را پذیرایی کنند. استان قم در سطح کلان رتبه دوم کشوری را از حیث تعداد موکب و هیئت به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دوم که موضوع فرهنگی است؛ کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین تاکنون 800 نفر از روحانیون خواهر و برادر را آماده و تجهیز برای خدمات‌رسانی فرهنگی و آموزشی کرده است. از مواکب شاخص ما موکب حضرت‌ معصومه(س) و موکب مسجد مقدس جمکران است.

حسینی‌مقدم عنوان کرد: 2 موکب نیز خدمات سلامت و پزشکی را ارائه می‌دهند. مواکب خدمت‌رسان دیگری هم در زمینه‌‌های مختلفی از جمله ویلچر، تعمیرات، آرایشگری و غیره مشغول به فعالیت خواهند بود. در بحث مواکب اسکان هم شرایط خوبی داریم؛ به طوری که ظرفیت 100 هزار نفر در هر شب را پیش‌بینی پذیرا هستیم.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم گفت: در خصوص امانتداری مواکبی را در شهر مقدس قم و کربلای معلا و کشور عراق داریم که به مردم عزیز خدمتگذاری می‌کنند. به مردم عزیز توصیه می‌کنیم سفر خود را طولانی نکنند، دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند، در انجام واجبات تعلل نکنند و صبر و تحمل بیشتری را در این سفر معنوی داشته باشند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار