براي نخستين بار در صنعت نفت از سوی متخصصان خلاق مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفت؛

استفاده از گاز دی اكسید كربن به جای نیتروژن در عملیات هوازدایی تأسیسات

کد خبر: ۱۱۷۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶ 05 August 2024

تابناک خوزستان: به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، علی سبیاتی، رئیس اداره برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل تولید ( معاونت بهره برداری ) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به جايگزيني نوين گاز دي‌اکسيد کربن به جاي نيتروژن در عميليات هوازدايي تأسيسات، اظهار کرد: مخازني که متعاقب پایان تعميرات اساسي آماده راه اندازی می‌شوند، مستلزم هوازدایی با استفاده از گاز خنثي، پیش از ورود سیال هیدروکربنی هستند.

وي عنوان کرد: در صنعت نفت گاز نيتروژن، براي هوازدايي تأسيسات و همچنین احياء چاه‌های نفت استفاده مي‌ شود از اين رو به دليل تک منبعي آن، توليد نيتروژن و خدمات رسانی به‌موقع با محدوديت روبه رو بوده که اين مسئله باعث تاخیر در راه اندازی به موقع تاسیسات می شد.

رئیس اداره برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل تولید ( معاونت بهره برداری ) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان کرد: طی بازدیدی که با همراهی همکاران بسیج مدیریت تولید از شرکت الکل سازی رازی صورت گرفت، دريافتيم که این شرکت گاز co2 تولید مي‌کند که خریدار آن عمدتا شرکت‌های نوشابه سازی هستند و زمانی که خرید از سوي اين شرکت‌ها انجام نمی‌شد، co2 توليد شده بلا استفاده باقي مي‌ماند از اين رو پيشنهاد شد که از اين گاز به جاي نيتروژن در هوازدایی مخازن استفاده شود.

سبياتي افزود: پس از بازدیدهای صورت گرفته نظر به تایید مدیریت بنا شد تا مخزن کف‌گير بنگستان نمکزدايي اهواز 2 به عنوان پايلوت استفاده از گاز co2 آماده شود.

وي ادامه داد: شرکت الکل‌سازی رازی اتصالات لازم را در مخزن پایلوت انجام دادند، که پس از اجرای فرایند عملیات هوازدایی شاهد نتایج خارج العاده بودیم به طوری که زمان عملیات purging نسبت به گاز نیتروژن به مقدار قابل توجهی کاهش یافت، این کار بدون هزینه توسط شرکت الکل سازی رازی انجام شد.

رئیس اداره برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل تولید ( معاونت بهره برداری ) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به مزایای استفاده از گاز دی اکسیدکربن جایگزین نیتروژن در هوازدایی تأسیسات ابراز داشت: از آنجایی که گاز Co2 نسبت به هوا سنگین تر است، زمانی که در مخازن تزریق می شود به دلیل وزن بالایی که دارد، ته نشین شده و هوا از بالای مخزن به راحتی purg ( هوازدایی) می شود.

سبیاتی با اشاره به کاهش چشمگیر هزینه تأمین CO2 نسبت به نیتروژن ابراز داشت: استفاده از این روش در کنار سرعت بخشیدن به عملیات، حذف تک منبع تأمین کننده گاز نیتروژن را در پی داشت.

وی گفت: در حال حاضر با گذشت ۶ ماه از عملیاتی شدن این روش، شرکت‌های بهره بردار مناطق نفتخیز جنوب علاوه بر نیترون از گاز CO2 در هوازدایی تأسیسات استفاده می‌کند که شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون بیشترین همکاری و استفاده را داشته است.

رئیس اداره برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل تولید ( معاونت بهره برداری ) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه منشا تولید این گاز گیاهی است و بهره گیری از گاز Co2 هیچ منافاتی با استانداردهای موجود در صنعت نفت ندارد؛ خاطرنشان کرد: از آنجایی که هوازدایی با گاز Co2 در استمرار تولید اهمیت دارد، شرکت الکل سازی رازی به دلیل مسافت اندک با شهر اهواز، این خلأ را برطرف کرده است و تأمین گاز مورد نیاز با سرعت بالاتری انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار