در گفت‌و‌گو با تابناک مطرح شد؛

ارائه ۲۳ خدمت به صورت الکترونیکی در مسیر تحول دولت الکترونیک در کرمانشاه

گروه استان‌ها- مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه از تحول دیجیتال در ثبت احوال کرمانشاه خبر داد و گفت: در راستای دولت الکترونیک ۲۳ خدمت ثبت احوال به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سهیم انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۹ 13 December 2025

ارائه ۲۳ خدمت به صورت الکترونیکی در مسیر تحول دولت الکترونیک در کرمانشاه

«منصور عزیزی» مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک در استان کرمانشاه، با اشاره به هوشمندسازی خدمات ثبت احوال و ارائه خدمات الکترونیکی متمرکز، اظهار کرد: هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات، اولویت اصلی سازمان ثبت احوال است در همین راستا سامانه‌های کلیدی «سهیم» (سامانه هویت ملی ایرانیان) و «هدا» (هویت دیجیتال ایرانیان) به عنوان زیربنای اصلی خدمات الکترونیکی، بستر ارائه خدمات متنوعی را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به سازمان ثبت‌احوال به عنوان سازمان پیشرو در هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات، افزود: رضایت مردم و تکریم ارباب رجوع، هدف اصلی سازمان در جهت خدمات‌رسانی است، در همین راستا بیش از ۲۳ خدمت سجلی از طریق سامانه "سهیم" و بدون نیاز به مراجعه حضوری با هدف راحتی و سهولت برای شهروندان قابل انجام است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه، با اشاره به امکان دریافت گواهی فوت از طریق سامانه«سهیم» پس از ثبت فوت با هدف تسریع در فرآیند و جلوگیری از هزینه‌های اضافی و جعل، تصریح کرد: براساس قانون هفتم توسعه صدور گواهی انحصار وراثت با هدف سرعت بخشیدن به فرآیند صدور به سازمان ثبت احوال از طریق سامانه «سهیم» محول شده که نقطه عطفی در تسهیل امور مربوط به وراثت محسوب می‌شود.

وی تشریح کرد: صدور گواهی ولادت الکترونیک و شناسنامه نوزاد با استفاده از کد رهگیری ۹ رقمی برای والدین و امکان درخواست شناسنامه نوزاد از طریق سامانه «سهیم» و بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان صورت می‌گیرد، این فرآیند، باعث کاهش تردد، تسریع در انجام کار و پیشگیری از جعل می‌شود، ثبت نام‌های پیشنهادی توسط والدین قبل از تولد نوزاد با مراجعه به سامانه تعامل نام و نام‌گزینی ضمن بررسی نام‌ها بر اساس معیار‌های مختلف (متعارف بودن، سنخیت با مسائل شرعی و مذهبی) انجام می‌شود.

عزیزی به صدور گواهی وضعیت تاهل از طریق سامانه «سهیم» اشاره کرد و بیان کرد: سامانه ۱۵۱۰ (پل ارتباطی مردم و سازمان) امکان پیگیری وضعیت درخواست‌های سجلی را فراهم و به افزایش شفافیت و پاسخگویی و جلوگیری از دستکاری و جعل کمک می‌کند.

وی با اشاره به رونمایی از سند راهبردی سازمان ثبت احوال، تصریح کرد: سند راهبردی سازمان با همکاری دانشگاه تربیت مدرس به ترسیم چشم‌انداز سازمان تا سال ۱۴۱۴ اشاره می‌کند. ارتقای جایگاه سازمان در حکمرانی کشور، توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی، تقویت زیرساخت‌های امنیتی، تحقق سازمان هوشمند و پیاده‌سازی دولت هوشمند و استقرار حکمرانی داده از جمله اهداف رونمایی از سند راهبردی سازمان است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه، افزود: پایگاه خانوار و خدمات یارانه‌ای سازمان هدفمندی یارانه‌ها از تاریخ (۱۵ شهریورماه سال ۱۴۰۴) به سازمان ثبت احوال محول شده است، مراجعه‌کنندگان از طریق سامانه «NCR.IR» از وضعیت یارانه خود مطلع می‌شوند، این اقدام به کاهش نیاز به مراجعه به فرمانداری‌ها و پلیس+۱۰ کمک می‌کند.

وی از افتتاح اتاق رصد جمعیت خبر داد و گفت: با هدف بهره‌برداری از اطلاعات جمعیتی برای استان‌ها و شهرستان‌ها و کمک به اجرای قانون جوانی جمعیت، داشبورد جمعیتی برای مطالعات جمعیتی ایجاد شده، این داشبورد قابلیت همکاری با دستگاه‌های مختلف و ارائه آمار به جامعه دانشگاهی و سایر اقشار فراهم می‌کند.

عزیزی به جایگزینی شناسنامه فیزیکی با فایل PDF اشاره کرد و گفت: کارایی این فایل مشابه کارت ملی و شناسه معتبر و سریال‌دار است که از سرقت و جعل اسناد جلوگیری می‌کند چرا که کد ملی، نقش حیاتی در ارائه خدمات الکترونیکی و احراز هویت دارد.

وی تشریح کرد: جلوگیری از جعل، کاهش مشکلات در صدور گواهی ولادت و غیره، کارت ملی هوشمند، تجمیع چاپ شناسنامه، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی اقتصادی از طریق تجمیع مراکز چاپ شناسنامه، استفاده از خدمات پست برای توزیع شناسنامه‌ها، تکریم ارباب رجوع، همکاری با دفاتر پیشخوان، اتصال بیش از ۲۰۰ دستگاه اجرایی به لینک ثبت احوال برای احراز هویت، کاربرد گسترده کد ملی در دستگاه‌های مختلف و در انتخابات، انجام ۶۰۰۰ استعلام لحظه‌ای در هر ثانیه از پایگاه ثبت احوال و کمترین میزان شکایت و نارضایتی مردمی در سازمان ثبت احوال از جمله مزایای هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: تابناک
آخرین اخبار