تکرار بی‌حاصل چرخه پاکسازی
برنامه های پاکسازی طبیعت در حالی انرژی زاید الوصفی ازمشارکت کنندگان می گیرد که نه تنها تاثیری در کاهش زباله‌های انسانی طبیعت اردبیل ندارد بلکه این روزها اجرای آن با یک علامت سوال همراه است.
کد خبر: ۹۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ 19 September 2015

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از خبرگزاری مهر، برگزاری همایش ملی پاکسازی تفرجگاه ها و مکان های گردشگری بین جاده ای در جنگل فندقلو فرصتی را فراهم کرد تا بار دیگر مشکلات زیست محیطی مرتبط با پسماند در اردبیل طرح شده و نگرانی ها را زنده سازد.

هر چند تلاش حافظان زیست محیطی به این نکته معطوف بوده که زباله ها از چهره طبیعت پاک شود و طبیعت بی آلایش جان دوباره بگیرد اما اینبار تکرار و تکرار و تکرار چرخه پاکسازی این سوال را ایجاد کرد که چرا باید زباله توسط فردی تولید شده و فرد دیگری با صرف هزینه های گزاف برای جمع آوری آن جذب شود؟

و آیا جمع آوری اشتباهات و بی مهری های آن شخص موجب خواهد شد دوباره چهره طبیعت را آلوده نسازد؟

سال ها است که برنامه های پاکسازی اجرا شده و عملا اثبات کرده که پاسخ سوال دوم منفی است و نه تنها این روند تاثیری در کاهش زباله ها ندارد، در برخی مناطق گردشگری بارها و بارها گروه های مدافع زیست محیطی به محل اعزام می شوند تا زباله ها را جمع آوری کنند.

اینکه مشکل از کجا آب می خورد و بالاخره تکلیف شعار صیانت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است چه خواهد بود در پی تجربه فعالان زیست محیطی امروز به پاسخ های جدیدی دست یافته است. پاسخ هایی که نشان می دهد در حوزه محیط زیست راه به خطا رفته ایم و حتی در حمایت از آن نیز شیوه های درستی را اجرا نمی کنیم.

تولید زباله در اردبیل بیش از میانگین کشوری

سوال اصلی این است که این همه زباله رها شده در طبیعت، تفرجگاه ها، مناطق گردشگری و حتی سطح شهر از کجا آماده است و چرا در مقایسه با شهرهای به مراتب توسعه یافته تر شاهد زباله های بیشتری در اردبیل هستیم.

رفتگر - نظافت شهری - جمع آوری زباله

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه میزان تولید زباله در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است.

سید رضا موسوی تصریح کرد: هر شهروند اردبیلی روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید می کند و این در حالی است که میانگین تولید زباله در کشور ۶۰۰ گرم است.

وی تاکید دارد که در بخش روستایی نیز با مشکلات جدی مواجه ایم و در اغلب روستاها آلودگی معابر و جاده های ورودی و خروجی به دغدغه جدی تبدیل شده است.

هر شهروند اردبیلی روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید می کند و این در حالی است که میانگین تولید زباله در کشور ۶۰۰ گرم است. به گفته مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان از سوی دیگر مشکل اصلی در تفرجگاه ها مشاهده می شود؛ بطوریکه بعد از هر تعطیلات و خیل عظیم مسافرت ها انباشت زباله در تفرجگاه ها به حدی بالا است که محیط زیست منطقه را تهدید می کند.

وی افزود: علاوه بر اینکه خود شهروندان در میزان تولید زباله بی مهابا رفتار می کنند، گردشگران نیز در تولید زباله مشکلاتی را برای طبیعت منطقه به وجود می آورند.

زباله، سوغات گردشگر به طبیعت اردبیل

دغدغه مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل جدی است و در تاکید به آن باید گفت آلودگی شورابیل، دریاچه نئور، جنگل فندقلو، رود ارس، بولاغلار نیر و حتی کوه سبلان به حدی در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی جدی شده است که به نظر می رسد حتی گروه های پاکسازی طبیعت نیز نمی توانند در جمع آوری زباله ها در کوتاه مدت موفق عمل کنند.

همچنین آلودگی و رعایت نکردن بهداشت محیط حتی در استخرهای آب گرم معدنی و مراکز تاریخی و باستانی که مورد بازدید قرار می گیرد به عینه مشاهده است. به مانند این است که اغلب گردشگران زباله به سوغات می برند و رعایت حال طبیعت به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

فرماندار نمین در پی برگزاری همایش ملی پاکسازی جنگل فندقلو به خبرنگار مهر گفت: مشکل اصلی ما این است که کارمان شده جمع آوری زباله های به جا مانده گردشگران.

فرهاد عبدالعلی پور تصریح کرد: به جای اینکه بتوانیم به اقتصاد گردشگری فکر کنیم بیشتر هزینه صرف می کنیم تا گردشگر راحت و با آرامش سفر کند، از طبیعت لذت ببرد و در نهایت زباله های خود را به جا بگذارد و برود.

تجمیع زباله ها در فضای سبز شرق گیلان

وی با بیان اینکه اغلب مناطق گردشگری نمین نیازمند پاکسازی است، اضافه کرد: متاسفانه گردشگران و مسافران رعایت نمی کنند و طبیعت منطقه از موضوع پسماند دچار آسیب شده است.

آنچه به عنوان راه حل خطاب شد

در مقابل مشکل پسماندهای انسانی که بارها داد مسئولان و دوستداران زیست محیطی را درآورده کاری که صورت گرفت بسیج همگانی برای جمع آوری زباله ها  بود.

حتی با توسعه این طرح قرار شد دهیاران روستاها نیز با جلب مشارکت مردم روستا نسبت به پاکسازی معابر و ورودی و خروجی روستا اقدام کنند و در مقابل برای اینکه تشویق شوند تسهیلاتی نیز به آن ها پرداخت شود.

این روند به نوبه خود قابل احترام و ارج گذاری است؛ چرا که نشان می دهد در موضوع محیط زیست مقصر هر کسی باشد دیگری آماده جانفشانی برای جبران مافات از دست رفته است. اما تمامی عرق ریزی های فعالان زیست محیطی برای پاک سازی طبیعت هر سال و هر سال بیشتر شد و در مقابل زباله ها نیز بیشتر و بیشتر افزایش یافت و این جنگ نابرابر هنوز ادامه دارد.

فعال محیط زیست معتقد است این روند که یکی زباله بریزد و دیگری بیاید جمع کند صحیح نیست و باید درمان اساسی برای این مشکل داشت.

صادق پناهی با یادآوری فعالیت های خود در خصوص پاکسازی محیط زیست اضافه کرد: بنده معتقدم مشکل اساسی تر باید درمان شود و تا به کی تنها راهکار پاکسازی طبیعت خواهد بود، در حالی که از سوی دیگر زباله ها مرتبا در طبیعت رها می شوند.

اتاق فکر محیط زیست اردبیل و حرکت لاک پشتی

عضو اتاق فکر محیط زیست اردبیل تاکید دارد که به منظور بررسی همه جانبه مشکل این اتاق تشکیل شده و با گروه های مختلف جامعه از جمله مسئولان استانی، اساتید دانشگاهی و نخبگان و فعالان زیست محیطی تشکیل جلسه داده است.

پاکسازی پارک جنگلی نهارخوران گرگان

پناهی افزود: قرار است نظرات این گروه ها به صورت مکتوب جمع آوری شده و مورد استفاده قرار گیرد تا بالاخره فکر جدیدی برای صیانت از محیط زیست بکنیم.

یک دوستدار طبیعت نیز معقتد است باید آگاهی سازی به صورت گسترده در جامعه نهادینه شود و از سنین پایین این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

جلال الدین شاهبازی با بیان اینکه خود بنده در سفر به مناطق گردشگری هیچ زباله ای رها نمی کنم، ادامه داد: باید این فرهنگ جا بیفتد که زباله در طبیعت به زیان خود ما است و آسیب آن دامن گیر خود ما می شود.

مسموم شدن آب های جاری، تاثیرات منفی در باروری درختان، فرسایش خاک و کاهش مواد مغذی آن با ورود مواد شیمیایی، تخریب جنگل ها، اختلال در چرخه حیاتی گونه های جانوری و گیاهی که پیامد آن به چرخه حیاتی انسان نیز تسری می یابد و مهمتر از همه مخدوش شدن چهره طبیعت به عنوان میراثی که کره زمین در اختیار ما قرار داده است از جمله تاثیرات منفی پسماندهای انسانی است که چندان به روزی که آن را به تهدید جدی تبدیل سازد باقی نمانده است.

هر چند پناهی معتقد است اتصال اتاق فکر محیط زیست به اتاق فکر استان و تداوم جلسات آن می تواند راهکاری نوین را به حفاظت از محیط زیست تزریق کند اما این روزها دوستداران طبیعت معتقدند تا هر فردی خود علاقه مند به این میراث طبیعی نبوده و نسبت به آن احساس مسئولیت نکند، هیچ برنامه ای پاسخگو نخواهد بود.

سوال اینجا است که این احساس مسئولیت چه زمانی و به چه دلیلی مخدوش شده است؟

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار