نتیجه اعتراض به رد صلاحیت کاندیدا‌های شورا‌ها در فارس تا ۱۵ خرداد اعلام می‌شود.
کد خبر: ۹۶۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷ 29 May 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس ستاد انتخابات استان فارس در جلسه ستاد انتخابات استان، از پیگیری برای حل مشکل شهر‌هایی از استان که با توجه به رد صلاحیت ها، حد نصاب برای برپایی انتخابات شورا‌ها را رد کرده اند خبرداد.

سید احمد احمدی زاده با بیان اینکه انتخابات شورا‌ها در ۱۱۵ شهر فارس برگزار شود، افزود: در ادامه بررسی تعیین صلاحیت‌ها ۷ شهر از حد نصاب افتاد، در برخی از شهر‌ها این گونه بود که اگر یکی دو نفر انصراف می‌دادند یا در مراحل بعدی رد صلاحیت می‌شدند از حد نصاب می‌افتاد.

وی با بیان این که بر اساس آخرین پیگیری‌ها در حال حاضر ۴ شهر از حد نصاب افتاده است، تصریح کرد: شهر‌های حسن آباد و سده در شهرستان اقلید، کامفیروز در شهرستان مرودشت و وراوی شهرستان مهر شهر‌هایی است که از حد نصاب افتادند که پیگیر حل مشکل هستیم.

رئیس ستاد انتخابات فارس با بیان این که در مجموع ۳ هزار و ۲۶۸ نفر در انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند، افزود: این تعداد برای ۱۱۵ شهر استان فارس است که نسبت به دوره قبل کاهش ۱۱ درصدی داشته، اما کلانشهر شیراز به نسبت دوره گذشته کاهش بیشتری در تعداد ثبت نام‌ها داشته که این موضوع باید در فرصت مناسب بررسی و آسیب شناسی شود.

احمدی زاده تأکید کرد: همه فرآیند‌های انتخابات با نظارت و ارزیابی نهاد‌های متولی در حال اجرا است و خوشبختانه تا کنون اقدامات اجرایی به خوبی انجام شده است.

احمدی زاده با اشاره به جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی و لزوم توجه همه جانبه به امر انتخابات افزود: وظایف مشخص وزارت کشور در قالب قوانین انتخابات به روشنی تدوین شده و در این راستا نیل به قانون محور اصلی فعالیت‌ها است.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری فارس با تأکید بر لزوم تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات اظهار داشت: همه دست اندرکاران اجرایی انتخابات با انگیزه و اقتدار در این اتفاق مهم فعالیت دارند و در این مسیر با نیل به قانون و رعایت بی طرفی از بروز هرگونه تخلف پیشگیری می‌کنند.

احمدی زاده در ادامه تأمین و تجهیز شعب اخذ رأی و رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی را از جمله الزامات کاری برای فرمانداران اعلام کرد و افزود: برای سلامت و امنیت انتخابات همه باید پاسخگو باشیم و باید تلاش کنیم تا با انتخاب صحیح مکان شعب، شرایط مطلوب و ایمنی برای حضور مردم فراهم کنیم.

احمدی زاده تأکید کرد: تمامی کمیته‌های ذیل ستاد خاصه در حوزه پشتیبانی به صورت مستمر مسائل و مشکلات مربوطه شهرستان‌ها پیگیری و با بهره گیری از ظرفیت ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۷۱ انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

وی با بیان این که در سطح استان ۶۰۳ کرسی شورای شهر داریم که ۱۱ و شش دهم درصد نسبت به دور گذشته افزایش دارد، گفت: ۲۶۳ نفر هم تاکنون انصرافی داشته‌ایم که احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

معاون سیاسی استاندار فارس با اشاره به جزئیات بیشتر موضوع افزود: مجموع هیأت اجرایی و نظارت شهرستان هزار و ۱۸۷ نفر در سطح استان است که ۸۱۴ نفر در هیأت اجرایی رد شدند و مابقی در هیأت نظارت رد شده اند. در مرحله نظارت استان هم ۸۸۸ نفر رد شدند ۱۱۵ نفر هم تأیید شدند.

احمدی زاده با اشاره به انتخابات شورای روستا اظهار داشت: ۲۳۰۰ روستا و ۲۶۶ تیره عشایری کوچ رو در استان فارس داریم که انتخابات شورا در آن‌ها انجام می‌شود و برای انتخابات شورای روستا ۱۴ هزار ۸۵۶ نفر ثبت نام کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس با بیان این که ۸ هزار و ۶۲ کرسی اصلی برای انتخابات شورا‌های روستایی و عشایری داریم، افزود: ۱۲ درصد کرسی‌ها نیز در این بخش افزایش، ولی ثبت نام‌ها نزدیک به ۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این که در مجموع در هیأت اجرایی و نظارت بخشداری‌ها هزار و ۲۷۷ نفر رد شدند که ۵۱۳ نفر در هیأت اجرایی بخش و ۷۶۴ نفر در هیأت نظارت بخش رد شدند، تصریح کرد: روز پنجشنبه آخرین فرصت برای اعتراض بوده که هیأت نظارت شهرستان تا ۱۵ خرداد بایستی نتایج اعلام کند که این نتیجه قطعی است.

معاون سیاسی استاندار فارس گفت: ۲۰۱ نفر نیز در این حیطه انصرافی داریم و ۱۰۹ روستا به جهت تایید صلاحیت و انصراف از حد نصاب افتاده است که این روستا‌ها تا دور بعد شورا ندارند و امورشان توسط دهیاری، بخشداری و فرمانداری پیگیری می‌شود.

احمدی زاده در ارتباط با شعب اخذ رأی در فارس نیز گفت: ابتدا ۴ هزار و ۷۰۰ شعبه پیش بینی کرده بودیم، اما آن چه قطعی شده تاکنون حدود ۴ هزار شعبه در حوزه ریاست جمهوری و انتخابات شورا‌ها است که نسبت به قبل از کرونا ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که این وضعیت افزایش شعب در شیراز متفاوت از سایر شهر‌ها است، بیان کرد: در شیراز اعلام کردیم که شعبه‌هایی که از هزار نفر بیشتر است برای حفظ سلامت مردم به دلیل شرایط بیماری کرونا، پرهیز از ازدحام و تسهیل روند رأی گیری شعب افزایش یابد که با احتساب شعب جدید پیش بینی می‌شود به بیش از ۸۰۰ مورد برسد.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس با بیان این که همه تصمیمات مربوط به انتخابات با هماهنگی ستاد ملی کرونا و شورای نگهبان در وزارت کشور گرفته می‌شود، گفت: براساس مصوبات ستاد ملی در جا‌هایی که آب و هوا مناسب است انتخاب شعب با اولویت فضای باز است، اگر در جایی مسقف است باید به امکانات تهویه هوا مجهز باشد. جلوی هر شعبه خط‌کشی به فاصله ۱ و نیم تا ۲ متر که برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی باید برقرار باشد.

احمدی زاده تاکید کرد: برای حفظ سلامت مردم بناست که دستورالعمل ویژه انتخابات توسط وزارت بهداشت تهیه شود و به فرمانداران تأکید کردیم اعضایی که برای شعبه انتخاب می‌شوند حتماً از دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر هم باشند که بر رعایت شیوه نامه ها نظارت شود.

وی با بیان این که در همین راستا ساعت رأی گیری هم افزایش یافته است، تصریح کرد: همیشه ساعت ۸ صبح انتخابات شروع می‌شد امسال از ۷ صبح بازگشایی شعبه است و براساس قانون باید ۱۰ ساعت باشد، اما جا‌هایی که نیاز به تمدید دارد و شعبه شلوغ است تا ساعت ۲ بامداد هم پیش بینی شده است که از سوی استانداری درخواست می‌شود و وزارت کشور تایید می‌کند.

احمدی زاده افزود: ۸۰ هزار نفر عوامل اجرایی و نظارت انتخابات در استان فارس است که تلاش می‌کنند انتخاباتی آرام و امن را برگزار کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار