مدیر کل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی کشور گفت: امسال با تخصیص ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار، نظام‌های تعاونی بهره‌بردار در طرح کشاورزی ۵۵۰هزار هکتاری خوزستان و ایلام توانمند می‌شوند.
کد خبر: ۹۶۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰ 27 May 2021

حمید زارع قنات نوی در نشست توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری در طرح ۵۵۰هزار هکتاری در جهادکشاورزی خوزستان افزود: این توانمندسازی در بخش تحویل آب به صورت حجمی، آموزش عمومی بهره برداران و تغییرالگوی کشت خواهد بود.
وی با بیان اینکه ۸۴ تعاونی تولید در گام نخست طرح ملی ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان فعال شده‌اند گفت:تعاونی روستایی به عنوان پشتیبان در کنار بهره‌برداران بومی استان خواهد بود تا بهره‌وری و تولید اقتصادی در کشاورزی ارتقا یابد و این طرح بزرگ ملی به اهداف بلند مدت خود برسد.
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی کشور با اشاره به تفاهم نامه بین سازمان مرکزی تعاون روستایی و جهاد نصر (مجری طرح ۵۵۰هزار هزار هکتاری) در راستای توانمند سازی و پایدارسازی ۱۱۰ الگوی بهره برداری گام نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در خورستان و ایلام به منظور افزایش بهره وری و حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و خاک کشاورزی افزود:برنامه توانمندسازی نظام های بهره برداری ، در ۱۰ پروژه تعریف شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه نظام بهره برداری شالوده بخش کشاورزی است گفت: حدود ۵۰۰ هزار هکتار شبکه مدرن آبیاری در خوزستان وجود دارد که به دلیل استهلاک و قدمت به نظام بهره برداری نیاز دارند تا با مشارکت بهره برداران بتوان از این سرمایه های ملی بهتر استفاده کرد.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه نظام‌های بهره‌برداری باید دوباره احیا شوند افزود: برای حل این مشکل باید کارگروهی با مشارکت نظام‌های صنفی شکل گیرد تا بتوان از زمین‌های ارزشمند کشاورزی خوزستان بهره‌برداری مناسبت‌تری کرد و نسل‌های آینده نیز بتوانند از این سرمایه بهره‌مند شوند.
وی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان را یکی از طرح های بزرگ کشاورزی کشور پس از انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: با اجرای کامل این طرح میزان تولیدت بخش کشاورزی خوزستان از ۱۷.۵میلیون تن در سال به ۲۵میلیون تن خواهد رسید.
گام نخست طرح ۵۵۰هزارهکتاری خوزستان و ایلام در اسفند ۱۳۹۷ در سطح ۲۹۵هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این ۲ استان با حضور معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
گام نخست این طرح در سطح ۲۴۸هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در غرب ، جنوب شرق و شرق خوزستان اجرایی شده است.
این طرح در سال ۱۳۹۲ با تخصیص ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی شتاب گرفت.گام دوم این طرح در سطح ۲۵۵هزار هکتار در انتظار تخصیص آب و اعتبار مورد نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار