دادستان کرمانشاه:
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل و تاکید رییس قوه قضاییه ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار همانند سایر استان‌های کشور در کرمانشاه هم شکل گرفت.
کد خبر: ۹۶۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰ 19 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه شهرام کرمی اظهار کرد: باتوجه به ابلاغ دستورالعمل اجرایی کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار از سال ۱۳۹۷ و تاکید رییس قوه قضاییه ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار همانند سایر استان‌های کشور در کرمانشاه هم شکل گرفت. شناسایی، تشکیل بانک اطلاعاتی روزآمد، اطلاع از آخرین وضعیت حبس، رهایی و آزادی، اشراف اطلاعاتی و رصد اقدامات و سلب هرگونه تحرک و اقدام سوء، پیشگیری از تکرار جرم و افزایش هزینه ارتکاب جرم مجدد در راستای اصلاح رفتار‌های مجرمانه مجرمان سابقه دار، حرفه‌ای و خطرناک و ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با این مجرمان در ارتباط هستند، اهدافی است که در این ستاد در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به کثرت سوء استفاده از جعل و غصب عناوین اطلاعاتی در استان و تبعات و پیامد‌های ناشی از این رفتار‌ها بر اعتماد آحاد مردم نسبت به این نهادها، مقرر شد نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و حفاظت و اطلاعات یگان‌های نظامی و انتظامی با هماهنگی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اهتمام لازم را برای شناسائی و برخورد قاطع با جاعلین به اجرا در آورند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش درگیری‌های مسلحانه و تیراندازی‌ها در سطح شهر کرمانشاه و از آنجایی که در این درگیری‌ها تعداد زیادی گلوله شلیک می‌شود و موجب هراس و نارضایتی عمومی شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از سوی دیگر با توجه به وجود مرز مشترک طولانی استان کرمانشاه با کشور عراق و اقلیم کردستان که بارانداز ورود سلاح و مهمات قاچاق به داخل کشور است، باید اقدامات پیشگیرانه لازم در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پدیده‌های ناصحیح فروش بخش عمده‌ای از خرید و فروش غیرقانونی سلاح‌های جنگی و شکاری در فضای مجازی است، تصریح کرد: این مسئله علاوه بر دسترسی آسان به سلاح، موجبات احساس ناامنی و اقدامات مجرمانه و جرائم خشن را فراهم می‌کند.

کرمی افزود: بنابراین پلیس فتا و پلیس اطلاعات و امنیت با اقدامات فنی و اطلاعاتی پیشگیری از خرید و فروش سلاح و برخورد با عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی را در دستور کار قرار داده و علاوه بر شناسائی افراد متخلف مراتب را به صورت مستمر و جهت برخورد قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گزارش کنند.

وی جلب و دستگیری محکومان متواری را بااهمیت دانست و گفت: این موضوع به دلیل نبود جدیت و پراکنده بودن آن باعث تکرار جرم، اطاله دادرسی و عدم رضایت عمومی شده، در این راستا نیروی انتظامی نسبت به تشکیل واحد جلب با مدیریت متمرکز و با داشتن نیرو‌های مجرب، آموزش دیده و با امکانات کافی اقدام کند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه اظهار کرد: همچنین به منظور تأمین احساس امنیت شهروندان و پیشگیری از اقدامات مجرمانه در سطح شهر کرمانشاه به ویژه رصد اقدامات مجرمان و سلب هرگونه تحرک و اقدام سوء، گشت‌های انتظامی باید در سطح شهر افزایش یافته و به صورت مستمر نسبت به بازدید میدانی اقدام کنند. باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از تخلفات مجرمین در خودرو‌های فاقد پلاک یا با پلاک مخدوش صورت می‌گیرد بنابراین به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه خودرو‌هایی که فک پلاک شده اند یا دارای پلاک مخدوش می‌باشند، در چارچوب مقررات مربوطه متوقف و به پارکینگ دلالت داده شده و در راستای اجرای ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جهت پیگرد قضائی به معاونت ارجاع دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه جلب و دستگیری محکومان متواری دارای اهمیت بوده و این مسئله یکی از ابزار‌های مهم ارتقای رضایتمندی عمومی از دستگاه قضایی و ایجاد احساس امنیت است، گفت: فرایند دستگیری محکومین متواری و موفقیت سریع در این زمینه دارای بازخورد اجتماعی مثبت اعمال مجازات بوده و سبب بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم خواهد شد، بنابراین معاونت اجرای احکام دادسرا باید لیست محکومان متواری با تأکید ویژه بر جرائم تیراندازی، قدرت نمائی با سلاح و چاقو، قتل عمد، آدم ربائی، سرقت مقرون به آزار و سرقت مسلحانه را ظرف یک ماه تهیه و در جلسه آتی مجرمین حرفه‌ای ارائه کند. همچنین رسیدگی و صدور سریعتر احکام مربوط به مجرمین حرفه‌ای و سابقه دار و مرتکب جرائم خشن در دادگاه انجام می‌شود و قضات ضمن برخورد قاطع، پرونده‌های ستاره دار را به صورت ویژه پیگیری نمایند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه تشریح کرد: با توجه به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و احتمال فعالیت و تحرک جریان معاند، پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های جریان معاند به ویژه کسانی که در قالب اراذل و اوباش دست به اقدامات آشوبگرانه و خرابکارانه می‌زنند در دستور کار قرار گرفته و ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه برخورد قاطع صورت گیرد. با عنایت به این موضوع که در شهرک دولت آباد و شهرک دره دراز، تیراندازی و قدرت نمائی با سلاح به صورت مداوم تکرار می‌گردد، اما بعد از تیراندازی اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی افزود: علی رغم تنظیم صورت مجلس و حضور مأمورین کلانتری میزان کشفیات اسلحه بسیار پائین می‌باشد، بنابراین لازم است نظارت بر شهرک‌های مذکور به صورت ویژه و مستمر در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم به منظور کشف سلاح معمول و نتیجه به صورت مستمر به دبیرخانه ستاد مجرمین حرفه‌ای واقع در معاونت حفظ عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه منعکس شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار