مدیران و مسوولان روابط عمومی سازمان‌ها و ادارات، افرادی هستند با مسوولیت‌های بسیار و دغدغه‌های فراوان، کسانی که باید همپای دنیای ارتباطات با استفاده از تکنیک‌های نوین اطلاع‌رسانی حرکت کنند و در دنیایی از استرس و نگرانی‌های شغلی، برای داشتن ارتباطی موثر خلاقیت به خرج دهند.
کد خبر: ۹۶۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 18 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،روز بزرگداشت ارتباطات و روابط عمومی ها، فرصتی است برای توجه به اهمیت نقش ارزنده این ارتباط در هدایت افکار عمومی، البته که وظیفه مدیران و کارشناسان روابط عمومی تنها به نصب بنر و یا برگزاری جلسات منتهی نمی‌شود، بلکه یک روابط عمومی کارآمد برای ارتباط موثر و هدفمند با مخاطبان و سازمان‌های مرتبط باید برنامه داشته باشد.

در این حرفه حساس که باید اطلاعات مورد نیاز مخاطبان در اختیار آنها قرار گیرد، پایبندی برای شفاف سازی در اطلاعات و استفاده از شیوه‌های جدید در نشر آن ضرورت بسیار دارد.

روابط عمومی هر دستگاهی نقش راهبردی دارد، روابط عمومی می‌تواند با شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها و همچنین پیدا کردن نقاط ضعف و قوت، شرایط را برای رفع تهدیدها و نقاط ضعف و همچنین تقویت فرصت‌ها و نقاط قوت ایجاد کند.

در واقع نمی‌توان کشور قدرتمندی را دید که از نظر ارتباطات ضعیف باشد، حکومت در چنین جهانی بدون بهره مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر حکومتی باید در کنار برنامه‌های خود، نگاهی نیز به روابط عمومی داشته باشد و در واقع امروز اگر جنگی باشد، در درجه اول جنگ ارتباطات است.

حرفه ای که هم نگرانی دارد و هم خلاقیت

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی شغل نیست، عشق است، عشقی آمیخته با هنر، خلاقیت و از خودگذشتگی و البته استرس و نگرانی.

«علی پرندین» اظهار داشت: دنیای امروز که به عصر ارتباطات شناخته شده و اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، روابط عمومی موفق خواهد بود که بتواند مشکلات جامعه را بشناسد و برای حل معضلات و چالش‌های پیش رو تدبیر داشته باشد.

او افزود: همواره سعی و تلاش ما این است که به این سمت حرکت کرده و تلاش کنیم با افزایش اثربخشی در حل مسائل و مشکلات جامعه هدف سازمان پیشقدم باشیم، هر چند در این مسیر باید زمینه فعالیت و توسعه توانمندی همکاران روابط عمومی به خوبی فراهم شود و نسبت به آن با نگاهی مثبت و خوش بینانه برخورد کنیم تا بتوانیم متناسب با تحولات پیش رو عملکرد صحیحی داشته باشیم.

فعالیت در بخش روابط عمومی کار دلی است

مدیر روابط عممومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه یادآور شد، کار روابط عمومی کار دل است دلی که همیشه پر است از حرف های مگو و اخبار بگو.

پرندین افزود: کار ما از رابطه گذشته است که بخواهد به روابط عمومی ختم شود. دنیای انبوه از کارهای ریز و درشت که هرکدام شرایط خاص خود را دارد و نانوشته های که هیچ نوشته ای از قبل برای آن وجود ندارد.

او تاکید کرد: ما خودمان هستیم و خودمان، نه کسی برایمان چتری می‌گیرد و نه نوری که بخواهیم با آن اطرافمان را ببینیم اما باید هم چتر سازمان باشیم و هم چراغ راه.

پرندین معتقد است، مراسمی که برپا می‌شود وقتی همه آرام روی صندلی‌هایشان به چیزی جز برنامه‌ها توجهی ندارند، قلب مسوولان و کارشناسان روابط عمومی است که با سرعتی مضاعف در سینه می‌تپد و نگران لحظه لحظه اجرای برنامه است و این هنر روابط عمومی است که در لحظه تصمیم می‌گیرد.

گسترش استفاده از فضای مجازی در دنیای پس از کرونا

او اضافه کرد، حال که شرایط تغییر کرده و جهانی پسا کرونا در انتظار همه ما قرار دارد، وظیفه روابط عمومی بیش از گذشته حساستر و سنگین تر شده است آنچه که واضح و مشخص است گسترش استفاده از فضای مجازی و فراهم کردن بستر مناسب برای پیشبرد اهداف سازمانی است آن هم در دنیای که حتی یک عطسه هم از دوریین ها مخفی نمی ماند و جای هیچ اشتباهی را باقی نمی گذارد.

پرندین اظهار داشت: با تمام این مشکلات افتخار می‌کنیم که در کسوت روابط عمومی به عنوان حلقه ارتباط بین سازمان و جامعه هدف، خدمتگزار محرومترین و مظلومترین قشر جامعه هستیم و این خود انرژی مضاعف را برای ما به همراه دارد.

پرندین تاکید کرد: بر خود لازم می دانم ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی را به همه فعالان این عرصه به خصوص همکاران خدوم و پرتلاشم در سازمان بهزیستی تبریک و تهنیت بگویم و توفیق روز افزون این عزیزان را از درگاه خداوند متعال آرزو دارم.

وقتی که همه تریبون سلامت می‌شوند

از سوی دیگر در دنیایی که با ویروس مرگبار کرونا در حال مقابله است، نقش روابط عمومی برای آگاهی بخشی در حوزه سلامت بیش از گذشته آشکار شده و بیشتر مسوولان و مدیران این حوزه در سازمان ها و ادارات مختلف برای این شفاف سازی به یک همدلی بزرگ رسیده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که از همه مدیران، کارشناسان، کارگزارن روابط عمومی استان که در بطن حادثه بوده اند قدرانی می کنم چراکه هر کدام از این عزیزان به تریبونی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سلامت تبدیل شده اند.

«مهدی محمدی» ادامه داد: خانواده روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در بحث کرونا در ۱۵ماه گذشته خانواده بزرگتری شده است که شامل همه اعضای روابط عمومی های سازمان ها، نهادها، ارگان ها، فرمانداری ها در شهرستان ها شد.

خانواده بزرگ روابط عمومی علوم پزشکی

به گفته او، حتی فعالیت ها و کمک های بسیاری از سوی سازمان های مرتبط با فرهنگ و هنر در این زمینه به دانشگاه شد و خانواده روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی به اندازه همه روابط عمومی ها گسترش پیدا کرد و به نقطه عطف اتفاق بی نظیر و تکرارنشدنی تبدیل شد چراکه کرونا مهم ترین موضوع قرن در حوزه بهداشت است و اینگونه همدلی کمتر دیده می شود.

جایگاه روابط عمومی‌ها آن‌چنان برای مدیران شناخته شده نیست

مسوول روابط عمومی فرمانداری شهرستان روانسر نیز از نگاهی دیگر به نقش و جایگاه روابط عمومی‌ در ادارات و سازمان ها، پرداخت و گفت: این جایگاه هنوز هم آن‌چنان برای مدیران شناخته شده نیست و آنان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های خوب روابط عمومی‌ها در پیشبرد اهداف مورد نظرشان بهره ببرند.

«یوسف فتاحی» با بیان اینکه نقش و جایگاه روابط عمومی در هر دستگاه به مدیر این مجموعه بستگی دارد، افزود: وظیفه روابط عمومی صرفا نصب پلاکارد یا انتشار یک بروشور نیست، بلکه روابط عمومی یک پل ارتباطی میان سازمان با مردم و مخاطبانش است.

وی تاکید کرد: مدیران روابط عمومی افراد مورد اعتماد مردم و سازمان‌ها هستند و مدیران ارشد باید به دیدگاه ایشان باور و اعتماد کامل برای پیشبرد امور داشته باشند.

مدیریت سازمان ها به جایگاه روابط عمومی اعتقادی داشته باشند

این کارشناس حوزه روابط عمومی اظهار داشت: حرفه روابط عمومی اگر درست محقق شود یک شغل لذت بخش است و زمانی تلخی روابط عمومی را احساس می‌کنیم که بدانیم مدیریت آن سازمان به جایگاه روابط عمومی اعتقادی ندارد.

فتاحی یادآور شد: روابط عمومی ها به عنوان مشاورانی امین و شریان حیاتی ادارات به شمار می‌روند که اگر بتوانند به نحو شایسته و مطلوب ایفای نقش کنند، شاهد رشد و پیشرفت سازمان و رضایتمندی مردم از عملکرد آنها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: جایگاه، امکانات و تجهیزات روابط عمومی بالاتر از آنچه هستند باید باشد، زیرا هزینه کردن در این راه نوعی ارج نهادن به مردم است.

مسوول روابط عمومی فرمانداری شهرستان روانسر ادامه داد: روابط عمومی هر سازمان نسبت به سایر واحدها نه ضعیف تر هستند و نه کمتر کار می‌کنند بلکه وظایف این حوزه وسیع، حساس، متنوع و شبانه روزی است و با وجود آن که کمتر به آن توجه می‌شود اما سطح توقعات و انتظارات بسیار بالا است.

یک روابط عمومی کارآمد چگونه یاری رسان سازمان می شود؟

نقش روابط عمومی‌ در ادارات، سازمان ها و دستگاه های اجرایی بسیار مهم و تعیین کننده‌ در تحقق اهداف است و هر اداره یا سازمانی که از نیروهای خلاق و پویاتری برخوردار باشند بیشتر به موفقیت نزدیک خواهد شد.

چنانچه مسوول روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان کرمانشاه معتقد است: روابط عمومی‌ها در جایگاه مشاورانی مورد اعتماد برای مدیران دستگاه‌های اجرایی هستند که جایگاه مهمی در فرآیند تصمیم گیری به منظور اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های آن مجموعه بر عهده دارند.

«علیرضا مرادی» افزود: یک روابط عمومی پویا و کارآمد می تواند با شناسایی ظرفیت ها، امکانات و پتانسیل های اداره خود و متعاقب آن برنامه ریزی صحیح و هدفمند، به پیشرفت مجموعه اش کمک و زمینه توسعه و تعالی بیش از پیش آن را فراهم آورد.

او ادامه داد: روابط عمومی‌ها نقش مهمی در ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی دارند و هنر برقراری این ارتباطات در جهت افزایش وفاق و همدلی کارکنان درون سازمان و اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته برای مخاطبان برون سازمان موضوع مهمی است که یک روابط عمومی خلاق می‌تواند آن را ایفا کند.

روابط عمومی باید مردم دار باشد

این مسوول یادآور شد: یکی از هنرهای روابط عمومی با دانش و خلاق، مردم داری است و انتقال خواسته ها و توقعات روابط عمومی ها به مدیران و اطلاع رسانی صحیح و به موقع از اقدامات صورت گرفته موضوع مهمی است که می‌تواند نظر آحاد جامعه را به خود جلب کند.

وی معتقد است: روابط عمومی قلب تپنده هر سازمانی است که پویایی و طراوت این دستگاه به روابط عمومی بستگی دارد.

مرادی ادامه داد: رویکرد مشترک روابط عمومی‌ها و اصحاب رسانه که هردو لازم و ملزوم یکدیگرند و افراد شاغل در روابط عمومی در واقع نوعی نقش رسانه‌ای دارند که ایجاد یک هم افزایی فراگیر با اهالی مطبوعات می‌تواند آنها را هرچه بیشتر در اجرای وظایف محوله کمک کند.

وی ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی ها، روز ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی مدیران، مسوولان، کارمندان و همه دست اندرکاران ساعی و پرتلاش عرصه ارتباطات و روابط عمومی تبریک گفت.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار