معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: باید در این حوزه فرهنگسازی انجام شود تا افراد به محض اطلاع از فشار خون بالای خود پیگیر کنترل بیماری‌شان باشند.
کد خبر: ۹۶۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷ 16 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ جمیل صادقی فر  اظهار داشت: براساس آخرین مطالعات انجام شده شیوع فشارخون بالا در استان در جمعیت ۱۸ سال و بالاتر، ۲۴ درصد است.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل فشار خون افزود: هفت درصد مصرف دخانیات، ۳۰ درصد چاقی و ۴۰ اضافه وزن افراد به عنوان عوامل مهم خطر مهم بیماری فشار خون در استان است.

به گفته صادقی فر، همچنین ۳۶/۷ درصد بیماری قلبی و عروقی( سکته قلبی- مغزی) در استان مربوط به بیماری فشار خون است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: بیماری فشارخون بالا اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیوی و سکته مغزی در جهان و ایران است.

وی اضافه کرد: فشارخون بالا سومین عامل کشنده در دنیا است و در ایران از هر پنج نفر افراد ۱۸ سال و بالاتر یک نفر به فشارخون بالا مبتلا است.

صادقی فر با بیان اینکه فشارخون بالا معمولا هیچ علامتی ندارد و به عنوان قاتل خاموش نام برده می شود، گفت: عوامل رفتاری غلط مرتبط با شیوه زندگی مانند مصرف زیاد نمک، اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک کافی، مصرف دخانیات و استرس افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشارخون بالا قرار می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا، عدم اطلاع افراد از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است در حالیکه این بیماری می تواند به راحتی در منزل یا مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود.

صادقی فر ادامه داد: اگر فشار خون به طور دائم بالاتر از حد طبیعی باشد به آن فشار خون بالا می گویند که دارای ۲ نوع اولیه و ثانویه است که نوع اولیه آن ۹۵ درصد بیماران را شامل می شود.

وی افزود: برای کنترل فشار خون راهکارهای ساده تا پیچیده پزشکی وجود دارد، اما یکی از اقدامات خوبی که می‌توان انجام داد، کاهش میزان نمک مصرفی در روز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص نحوه کنترل فشار خون گفت: در عین حال داشتن تحرک بدنی مداوم و تغذیه مناسب در کنترل فشار خون موثر بوده و یکسری فاکتورهای محیطی مانند استرس‌ها وآلودگی هوا نیز در این بیماری دخیل است، بنابراین فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌توان با کنترل آن‌ها میزان شیوع فشار خون را کاهش داد.

صادقی فر بیان کرد: امیدواریم در این روز همه افراد فشارخون خود را اندازه گیری و اطلاعات خود درباره فشار خون را افزایش دهند و اقدامات لازم برای درمان و کنترل فشارخون را انجام دهند تا سالم بمانند و عمر طولانی تری داشته باشند./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار