رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود:
رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه سهم آب کشاورزی شهرستان از طریق چاه و قنات‌ها نیازمند مدیریت است، گفت: از ۷۰۰ قنات تنها ۱۶۹ رشته باقی‌مانده است.
کد خبر: ۹۶۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱ 12 May 2021

 

 

لزوم مدیریت سهم آب کشاورزی در شاهرود/۱۶۹ رشته قنات باقی مانده است

 

به گزارش تابناک سمنان علی‌اصغر حجی  ضمن بیان اینکه قنات درواقع شریان‌های اقتصادی و حیاتی مناطق بیابانی به شمار می‌روند که رابطه منطقی و پایدار با طبیعت دارند، ابراز داشت: درگذشته‌های نه‌چندان دور ۷۰۰ رشته قنات در خارتوران، طرود و بیارجمند و بسطام و مناطق سرسبز و آبادی‌های شاهرود به صورت پراکنده وجود داشت.

وی ضمن بیان اینکه طی دهه‌های اخیر با جایگزین شدن چاه‌های عمیق، بسیاری از این قنات‌ها از بین رفت تا جایی که امروز ۱۶۹ رشته قنات بیشتر باقی نمانده است، افزود: با توجه به این امر یعنی ضرورت حفظ رشته قنات‌های موجود، همه ساله اعتباراتی برای تأمین زیرساخت و نگه‌داری از این قنات‌های باقی‌مانده در شاهرود منظور می‌شود.

مرمت ۱۰۷ کیلومتر رشته قنات

رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه از سال ۸۷ تا پایان سال گذشته ۱۳۲ رشته قنات به طول ۱۰۷ کیلومتر در حوزه شهرستان مرمت و بازسازی‌شده است، ابراز داشت: برای انجام این عملیات میانگین هشت میلیارد تومان اعتبار هزینه صرف شده است.

حجی بابیان اینکه سال گذشته ۳۹ رشته قنات به طول ۱۷ کیلومتر مرمت و بازسازی‌شده است، تصریح کرد: در این حوزه نیز ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار کار صورت گرفت که لازم به ذکره در حال حاضر چهار رشته قنات عمومی و بزرگ شهرستان نیز در حال مرمت است.

وی افزود: اصلاح و مقاوم‌سازی میله‌های چاه قنات، کَول گذاری قنات، ریزش برداری و رسوب شکنی و حفاظت از میله‌های چاه مهم‌ترین اقداماتی که در راستای مرمت و بازسازی قنوات شهرستان صورت گرفته است که مجموع این موارد در سیل و بارندگی‌های اخیر خود را به‌خوبی نشان داد و با کمترین خسارات در حوزه قنوات مواجه بودیم.

۸ درصد منبع آبی از قنات‌ها

رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه سهم آب کشاورزی شهرستان به‌گونه‌ای که ۸۰ درصد آب از طریق چاه‌های عمیق تأمین می‌شود، ابراز داشت: هشت درصد منابع آبی کشاورزی قنات است که این مهم می‌طلبد که استفاده از آب قنات و چاه با ملاحظه انجام شود.

حجی ضمن تأکید بر اینکه باید با روش‌هایی نظیر اصلاح الگوی کشت بین منابع آبی و تولید محصول تعادل در شهرستان ایجاد شود، در ادامه تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین نظیر ایجاد گلخانه‌های مدرن، تولید محصولات کم آب بر و توسعه سیستم‌های آبیاری مهم‌ترین اقداماتی که برای حراست از منابع آبی در دستور کار جهاد شهرستان قرار دارد.

وی بابیان اینکه طی چهار دهه قبل در دشت بسطام از عمق ۴۰ الی ۵۰ متری زمین می‌شد به آب رسید، افزود: اما اکنون این فاصله به بیش از ۱۰۰ متر رسیده است و این زنگ هشداری برای بروز فرونشست زمین محسوب می‌شود.

نابود ۸۰ تا ۸۵ درصدی سر درختی زردالو شاهرود

رئیس اداره جهاد کشاورزی شاهرود بابیان اینکه علیرغم بارش‌های خوب فروردین و اردیبهشت به نسبت سنوات گذشته با میانگین بلندمدت اختلاف جدی در بارش‌ها وجود دارد، ابراز داشت: طی سال جاری در سطح شهرستان شاهرود نزدیک ۵۰ درصد بارندگی کمتر به نسبت قبل وجود داشت و این یعنی باید مدیریت در حوزه تولید محصولات کم آب بر صورت گیرد.

حجی در ادامه تصریح کرد: بارندگی و سیلاب اخیر درمجموع باعث ایجاد خسارت به جاده بین مزارع و از بین رفتن یک‌رشته قنات و تلفات ۱۸۵ رأس گوسفند شد که بیمه هستند اما عمده خسارات سیلاب برای شرق استان سمنان را در شهرستان میامی شاهد هستیم.

وی بابیان اینکه در حوزه سرمازدگی محصولات نیز ۸۰ الی ۸۵ درصد محصول زردآلو شهرستان امسال از بین رفت، افزود: در طوفان شدید دوماهه اخیر با مقاوم‌سازی گلخانه‌های دهملا و دیگر مناطق خوشبختانه این آسیب به حداقل رسید و هیچ‌یک از آن‌ها آسیب جدی ندیدند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار