کد خبر: ۹۶۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ 11 May 2021

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: این استان هم‌اینک حدود ۷۰ میلی‌متر کمبود بارش نسبت به شرایط طبیعی دارد و کم بارش‌ترین استان کشور در هفت ماه اخیر بوده است. 

محسن حیدری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای سال زراعی تا کنون تنها ۱۴.۳ میلی‌متر باران در سیستان و بلوچستان باریده که ۹ میلی‌متر آن در ۲ هفته اخیر دریافت شده است.

وی با بیان اینکه در جریان فعالیت سامانه‌های همرفتی اخیر از ۱۴۰ ایستگاه بارندگی گزارش شده است، ادامه داد: اگرچه این بارش‌ها امید بخش بوده اما تغییر چندانی در وضعیت کم بارشی استان ایجاد نکرده و همچنان بارش‌های امسال زراعی استان حدود ۸۳ درصد کمتر از شرایط طبیعی است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پارسال تا این موقع از سال زراعی بیش‌از ۱۶۵ میلی‌متر باران در استان باریده بود که یکهزار و ۱۵۳ درصد بیشتر از بارندگی‌های امسال بوده است.
وی تصریح کرد: بر اساس داده‌های بلند مدت، ماه‌های پیش رو کم بارش‌ترین ماه‌های سال زراعی در سیستان و بلوچستان بوده که ارتفاع بارش در برخی ماه‌ها نزدیک به صفر است.
حیدری افزود: درست است که خشکسالی و کم بارشی از ویژگی‌های اقلیمی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود اما کم بارشی هفت ماه سال زراعی استان در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
وی اظهارداشت: ناپایداری شرایط بارش سیستان و بلوچستان و نوسان زیاد آن ایجاب می‌کند که الگوی توسعه در این منطقه نباید بر محور کشاورزی استوار شود بلکه باید به سمت صنایع با نیاز آبی کم سوق پیدا کند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های کلان استان بویژه در توسعه اقتصادی باید بتدریج سهم اشتغال از بخش کشاورزی کاهش یابد و به سوی بخش‌های دیگر نظیر صنعت یا خدمات هدایت شود.
وی افزود: واقعیت تغییر اقلیم و پیامدهای منفی آن بر زندگی بشر بر هیچ کس پوشیده نیست بنابراین باید قبل از آنکه خیلی دیر شود محورهای توسعه با وضعیت اقلیمی سازگار شود و برنامه های بلندمدت بر اساس سناریوهای اقلیمی محتمل تنظیم شود.

حیدری گفت: همین تغییر رکوردهای بارش و دما زنگ خطری برای شرایط جدید است که نمی‌توان با آن مبارزه کرد و راهی جزء سازگاری با آن وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار