اما غمبار ترین نکته این ماجرا زمانی است که دامداران به علت ناتوانی در خرید علوفه مجبورند چوب حراج به تنها داراییشان بزنند و سرمایه سال‌ها مشقت و رنج خود را بر باد دهند.
کد خبر: ۹۶۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ 10 May 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: این روزها مصائب و مشکلات دامداران سراسر کشور به تراژدی غمباری تبدیل شده است. ماجرایی که بر اثر گرانی نهاده‌های دامی حاصل دسترنج سال‌ها سوختن دامداران در دشت‌های فارس دود شده و به یغما رفته است.

حال روز این روزهای دامداران استان فارسی که آغشته به بغض اشک شده، تعریفی ندارد. قامت دامداران این خطه از کشور به دلیل گرانی‌ها و عدم توان تهیه علوفه و نهاده‌های دامی که در سایه بروز خشکسالی‌ها به وجود آمده کاملاً خمیده است.

صدای دامداران هم مثل بغضی گلو گیر خفه شده است اما با این حال سرانجام صنعت دامپروری که در دام گرانی و کمبود علوفه گرفتار شده است، کاملاً نا مشخص است.

متأسفانه دامداری و دامپروری در استان فارس با خشکسالی‌های اخیر و پیدایش معضلات گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته؛ معضلی بزرگ که دامداران را مجبور به فروش دام‌ها و آنان را وادار کرده که چوب حراج به مالشان بزنند.

نزدیک به یکسال است که دامداران فارس با کمبود علوفه و گرانی افسار گسیخته آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این درگیری و جدال دامدار با علوفه‌ای که نایاب شده و یا قیمتش سر به فلک کشیده رمق آنان را گرفته و دیگر نایی برای مقابله ندارند.

در این میان دلالان و به اصطلاح همان چوبداران، آتش بیار معرکه شده‌اند و از این آب گل آلود شاه ماهی می‌گیرند. آنان گوسفندی که گوشت آن در بازار تا کیلو ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد از دامدار نگون بخت در قالب دام زنده کیلویی ۲۰ هزار تومان می خرند.

 

چوب داران با جیب‌های پر پولشان پا بر گلوی دامدار گذاشته‌اند و آنان نیز برای رهایی از مشکلات اموالشان مجبور به حراج شده‌اند. حراجی که بیشتر اوقات به دریافت یک برگ چک یکساله با قیمتی غیر قابل باور ختم می‌شود.

اگر این مشکلات چاره اندیشی نشود به طور حتم بخش کثیری از دامداران به ناچار شغل دامداری را کنار می‌گذارند و بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

خودمان علوفه نداریم اما به خارج از فارس صادر می‌شود

یکی از دامداران شهرستان فسا با انتقاد شدید از گرانی علوفه و مشکلات پیش روی دامداران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علوفه، کاه و یونجه ما با قیمت‌های گزاف به مقصد اصفهان و یزد بارگیری می‌شود و در جواب انتقاد ما مبنی بر جلوگیری از خروج کاه، یونجه و علوفه فسا، مسئولان بحث عرضه و تقاضا را مطرح می‌کنند.

وی افزود: اگر قرار بر عرضه و تقاضاست من دامدار هم می‌توانم همه دام‌هایم را در بندرعباس به چوب داران بفروشم تا دام کشور قاچاق شود، کاری که خیلی از دامداران مجبور شده‌اند، انجام دهند.

یک دامدار از بخش ایزدخواست شهرستان زرین دشت نیز به مشقت‌های تأمین علوفه اشاره و بیان کرد: برای تأمین کاه مجبوریم از زرین دشت به لامرد برویم زیرا در شهرستان زرین دشت بدلیل خشکسالی‌های اخیر نه کاه گیر می‌آید و نه نهاده‌های دامی.

«ناصرجوج» تصریح کرد: نهاده‌های دامی دولت قطره چکانی است و به همین دلیل دامدار مجبور است که نهاده‌ها را با قیمتهای گزاف خریداری و به خورد دام‌ها بدهد.

دلال‌ها کاه را انبار کرده‌اند

یک دامدار دارابی  عنوان کرد: خشکسالی امسال و نبود علوفه دامداران را نابود کرده است.

جلال خسروی گفت: در حال حاضر کاه سفید در اوج برداشت گندم کیلویی۳ هزار تومان است که متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی ادارات مربوطه، دلال‌ها با انبار کردن کاه و یا ارسال به مناطق دیگر در زمستان با کیلویی ۱۰ هزارتومان به فروش می‌رسانند.

 

این دامدار و بهره بردار باغی و کشاورزی شهرستان داراب به مشکلات دامداران این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین مشکل دامداری آن هم در اوج خشکسالی منطقه، هزینه نگهداری آن است.

او ادامه داد: سال گذشته همین موقع کاه و کلش گندم کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان، یونجه هم ۱۷۰۰ تا ۲ هزارتومان، جو ۱۶۰۰و گوشت هم کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان بود با ذکر این موضوع که پارسال بهار خوبی برای دامداران بود.

قیمت کاه و کلش ۱۰ برابر پارسال است

خسروی با بیان اینکه امسال کاه و کلش با کیلویی ۳ هزار تومان چیزی حدود ۹ تا ۱۰ برابر پارسال به فروش می‌رود، ابراز کرد: یونجه حدود۳ برابر پارسال و جو هم ۴ برابر قیمت نسبت به سال گذشته شده است.

این دامدار منتقد دارابی تصریح کرد: با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت حداقل باید گوشت هم سه برابر قیمت پارسال بشود پس چرا قیمت گوشت که باید هم اکنون ۲۴۰ هزار تومان باشد با قیمت ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

خسروی گفت: آیا حمایت از تولید این است؟

او با اذعان بر اینکه شهرستان داراب قابلیت تأمین علوفه مازاد بر نیاز نیز دارد، تاکید کرد: چرا دلال‌ها باقیمت‌های نجومی علوفه و نهاده‌های دامی این شهرستان را در انبارها دپو و یا به مناطق دیگر کشور ارسال می‌کنند و در این میان نهادهای مربوطه نظارت کافی بر این موضوع ندارند.

جلال خسروی اضافه کرد: مشکلات بهره برداران بخش دامی این شهرستان زیاد است که باید بررسی و برای آن چاره اندیشی شود، چرا که بیشتر روستاییان این منطقه از فارس دامدارند و خیلی از آنها زیر نظر امور عشایر نیستند و سهمیه‌ای هم به آنان اختصاص داده نمی‌شود و از حمایت دولت برخوردار نیستند.

او در پایان یادآور شد: امور عشایر در بیانیه‌ای عنوان کرده است که دولت قرار است یک میلیون رأس دام از دامداران باقیمت کیلویی ۴۵ هزارتومان بصورت دام زنده خریداری کند، در حالی که با این هزینه و مخارج نگهداری دام حداقل باید کیلویی ۹۰ هزارتومان نرخ خرید دام زنده باشد.

و اما غمبار ترین نکته این ماجرا زمانی است که دامداران به علت ناتوانی در خرید علوفه مجبورند چوب حراج به تنها داراییشان بزنند و سرمایه سال‌ها مشقت و رنج خود را بر باد دهند.

به گزارش مهر، دامداران انتظار دارند که با اعمال تدابیر مناسب از سوی مسئولان و عمل به وعده‌هایشان از آسیب دیدن بیشتر این قشر زحمتکش که سال‌ها با رنج و مشقت روزگار گذرانده‌اند، جلوگیری شود.

برچسب ها: دامداری ، دام پروری ، دلال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار