،سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس بر لزوم توجه به برندسازی در حوزه صنایع‌دستی این استان تأکید کرد و گفت: شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت است، اما همچنان جای خالی برندسازی صنایع‌دستی در این استان احساس می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲ 09 May 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس بر لزوم توجه به برندسازی در حوزه صنایع‌دستی این استان تأکید کرد و گفت: شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت است، اما همچنان جای خالی برندسازی صنایع‌دستی در این استان احساس می‌شود.
جمشید معینی در نشستی با اعضای هئیت‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان فارس گفت: هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی و صاحب‌نظران در این حوزه تخصصی برای تهیه برند صنایع‌دستی اقدامات لازم را انجام دهند.
معینی با اشاره به فعال‌بودن بیش از ۸۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی در استان فارس گفت: فارس یکی از استان‌های پیش‌رو در تولید و عرضه هنر‌های سنتی و شاخص کشور محسوب می‌شود و خاستگاه بسیاری از این هنر‌ها در این استان است، از این‌رو تهیه برند صنایع‌دستی یک امر ضروری است.
او بیان کرد: هنرمندان و صاحب‌نظران در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری دست به کار شوند و برای معرفی بهتر و ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات و تولیدات هنرهای‌سنتی اقدام به تهیه برند در این حوزه کنند.
معینی ابراز کرد: بیش از یک‌سال است که شیراز در فهرست شهر‌های جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته و جای‌خالی هنرستانی برای صنایع‌دستی درشیراز و استان فارس خالی است و این درحالی است که تمامی امکانات و زیرساخت‌ها برای آن وجود دارد.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: خوشبختانه در استان فارس با تعدد و تنوع محصولات و تولیدات صنایع‌دستی روبه‌رو هستیم و در این استان استادکاران به‌نام و ملی وجود دارند و باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده انجام شود.

او بر لزوم استادپروری در حوزه صنایع‌دستی در این استان به‌ویژه در شهر شیراز تأکید کرد و گفت: بدون شک راه‌اندازی هنرستانی برای صنایع‌دستی می‌تواند تأثیر به‌سزایی در رونق اقتصادی صنایع‌دستی، برندسازی، آشنایی جوانان و علاقه‌مندان به انواع هنرهای‌سنتی، احیاء هنر‌های سنتی فراموش شده و در حال منسوخ‌شدن، استادپروری وهمچنین ایجاد خلاقیت و نوآوری در محصولات صنایع‌دستی و نیاز بازار داشته باشد.
معینی به لزوم تشکیل اتاق فکر برای رونق همه‌جانبه صنایع‌دستی از تولید تا فروش محصولات با حضور فعالان این حوزه تخصصی تأکید کرد و افزود: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا تشکیل این اتاق فکر برای ارائه راهکار‌ها و پیشنهاد‌های عملی در حوزه صنایع‌دستی برای تولید بیشتر و فروش و عرضه محصولات و رونق اقتصادی فعالان این حوزه یک ضرورت محسوب می‌شود و باید خودمان را برای دوران پساکرونا و وضعیت عادی نیز آماده کنیم.
معینی به فروش محصولات صنایع‌دستی استان به صورت مجازی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیتی که در جهان و به تبع آن در ایران به دلیل بیماری کرونا پیش‌آمده و عملاً فروش محصولات صنایع‌دستی که قبلاً به صورت نمایشگاهی و فروشگاهی انجام می‌شد میسر نیست از این‌رو می‌طلبد فروش این محصولات به صورت مجازی و با تبلیغات مؤثر و مناسب در جامعه هدف انجام شود.

اوادامه داد: هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنند و مبنای کار خود را فروش مجازی قرار دهند.
معینی گفت: شناسایی نیاز بازار و سلیقه مخاطب باید در اولویت قرار گیرد و هنرمندان بر اساس این نیاز‌ها اقدام به ساخت، تولید و فروش محصولات کنند.
او همچنین از فعالان حوزه صنایع‌دستی خواست پیشنهادات و راهکار‌های علمی و عملی خود را برای رونق صنایع‌دستی ارائه دهند.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه فروشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی باید به عنوان جاذبه‌گردشگری در بسته‌های سفر قرار گیرند، افزود: در واقع صنایع‌دستی مکمل گردشگری است و این پیوند ناگسستنی است و باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی صورت گیرد که گردشگران بازدید از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی را نیز مانند دیگر جاذبه‌های گردشگری ببیند و تولیدات دست‌ساز هنرمندان سوغات سفرشان شود.
معینی همچنین بر لزوم تهیه مواد اولیه صنایع‌دستی از سوی اتحادیه تعاونی‌ها تأکید کرد و گفت: اگر مواد اولیه محصولات تأمین شود هنرمندان با دغدغه کمتری به تولید محصول اقدام می‌کنند و از سویی هم جا دارد خرید تضمینی این تولیدات صورت گیرد و درواقع تضمین فروش این تولیدات در نمایشگاه‌های تخصصی است.
سرپرست میراث فرهنگی فارس ادامه داد: امکان پرداخت تسهیلات به اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی وجود دارد که این تسهیلات می‌تواند تأثیر مهمی در تولید بیشتر محصولات هنرمندان داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار