برزو کلانتری در سرمقاله نشریه نقش البرز نوشت: چند روزی بیشتر به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا که به صورت همزمان برگزار می‌شود باقی نمانده است؛در هر دوره از انتخابات بنا بر اقتضای زمان دارای اهمیت زیادی بوده است.
کد خبر: ۹۶۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵ 09 May 2021

نخستین انتخابات در چشم انداز 40 ساله دوم انقلاب اسلامی

به گزارش «تابناک البرز» بی شک اگر نگوییم این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت زیادی برخوردار بوده بیراه نیست؛ چراکه شرایط زمانی آن را از سایر انتخابات متمایز کرده است. از چند سال گذشته است که دولت جوان حزب‌اللهی به کلیدواژه سخنرانی‌های حضرت آقا تبدیل شده و معظم‌له در بیشتر سخنرانی‌ها با این کد سعی در راهنمایی و راهبری ملت ایران دارند بر این اساس است که در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد حضور چهره‌های جوان در آن و راهیابی به مجلس شورای اسلامی بودیم و همین کدها چهره‌های جوان را برای نامزدی در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری وسوسه کرده و قطعا در این دوره شاهد رقابت نسل‌های مختلف برای فتح کرسی ساختمان پاستور خواهیم بود.

از لحاظ داخلی بعد از این که دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی با وعده حل بحران اتمی و گشایش اقتصادی بر سر کار آمد و بعد از انعقاد برجام با روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ نتوانست وعده‌های داده شده را عملی کند و کشور با یک بحران بزرگ اقتصادی و تحریم‌های بی‌سابقه که حتی سنگین‌تر از دوران جنگ بود مواجه شد مردم با دیدن این شرایط  و ناتوانی دولت در مدیریت این شرایط از عملکرد دولت رضایت چندانی ندارند و چشم‌انتظار برگزاری انتخابات دور جدید هستند تا شاید رئیس‌جمهور بعدی بتواند اندکی از مشکلات اقتصادی را گره‌گشایی کند.

از لحاظ منطقه‌ای نیز شرایط پیچیده‌ای حاکم است، در سال‌های گذشته با ترور ناجوانمردانه و شهادت سید‌الشهدای مقاومت سردار شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها شرایط و آرایش جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است. کشورهای عرب منطقه هر کدام دارای شرایط خاص خود هستند و با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا دیگر از آن امتیازاتی که دولت ترامپ به شیوخ عرب می‌داد خبری نیست و هر کدام به دنبال چاره‌ای برای خود هستند؛ چراکه برخی از آنان در باتلاق یمن در حال دست‌و‌پا زدن هستند و می‌خواهند خود را به سرعت برهانند که نشانه‌های آن را می‌توان در سیگنال‌هایی که از سوی عربستان برای مذاکره با ایران مخابره می‌شود مشاهده کرد.

از لحاظ بین‌الملل و بازیگران فرامنطقه‌ای نیز باید گفت؛ با روی کارآمدن دولت بایدن گویا سیاست های اتخاذ شده دوران ترامپ خبری نیست؛ البته نباید از سیاست‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی در مورد نظام جمهوری اسلامی توسط دولتمردان آمریکایی اتخاذ شده چشم‌پوشی کرد و نادیده گرفته شود که خود جای تأمل دارد. به چهره آمریکایی‌ها در دوران چهارساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در نظر جهانیان خدشه وارد شد؛ چراکه ترامپ با نادیده گرفتن پروتکل‌های بین‌المللی و عرف دیپلماتیک دست به رفتارهایی زد که چهره سودجویانه این کشور را نزد جهانیان برملا ساخت و بعد از روی کار آمدن بایدن آنان در واقع به دنبال ترمیم چهره خود هستند و همگان باید مراقب دست‌چدنی آنان که زیر پارچه مخملی پنهان شده است باشند.

هر چند که تغییر روسای جمهوری در آمریکا در خوی استکباری آنان در قبال کشور و ملت ایران و ملل ستم دیده تغییری ایجاد نمی‌کند با این حال با شعارهای فریبنده و کنترل افکار عمومی به وسیله رسانه‌هایی که دارند سعی در پیشبرد سیاست‌های استعماری خود دارند به این دلیل است که باید به دقت عملکرد آنان را زیر نظر گرفت و عمل کرد.

و اما نکته مهم که خیلی باید به آن توجه کرد و نباید از نظر رئیس جمهوری بعدی پنهان و به دور بماند، سختی‌هایی است که مردم ایران در این چند ساله متحمل شدند و به عبارتی سال به سال شاهد کوچک‌تر شدن سفرهای خود بودند، که باید به رفاهیات مردم توجه شود. اکنون در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری مردم توقع دارند تا با گذشت بیش از 40 سال از وقوع انقلاب اسلامی گشایش اقتصادی در وضعیت خود مشاهده کنند و شاید مهمترین نکته آن است که سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اسلامی نخستین انتخابات در نوع خود در چشم‌انداز 40ساله دوم انقلاب است و در مجموع با دلایلی که گفته شد این انتخابات از اهمیت فراوانی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار