تحلیل یک خبر
از شب گذشته برخی رسانه های محلی و فضای مجازی به نقل از منابع اگاه خود نوشته اند از ۲۰ کاندیدا انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت فقط چهار نفر تایید صلاحیت شدند.
کد خبر: ۹۶۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶ 09 May 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حوزه سیاسی گچساران و باشت چند سالی است که به شدت خبر ساز شده است ، از نوع تبلیغات عجیب و غیر قانونی کاندیداها تا رد صلاحیت و نهایتا رد اعتبار نامه تاجگردون !
امسال هم که قرار بر برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس در کنار دو انتخابات دیگر شوراهای شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری است و البته باز هم طبق معمول ، این دوره قبل از مشخص شدن وضعیت کاندیداها تبلیغات گسترده در شهر و روستا از ماه ها پیش و حتی قبل از ثبت نام آغاز و رقبا به شدت در حال یارکشی مردمی بودند.
نتایج دور اول تایید صلاحیت ها
در تاریخ 14 فروردین ماه فرماندار شهرستان گچساران گفت : ۲۱ داوطلب برای انتخابات میان دوره ای مجلس حوزه انتخابیه گچساران و باشت نام نویسی کرده بودند که از این تعداد ۲۰ نفر تایید صلاحیت شدند.
علیرضا اتابک اظهار داشت: یک نفر از سوی هیات اجرایی به دلیل عدم احراز از ادامه مراحل تایید صلاحیت بازمانده است.
این تایید صلاحیت ها مربوط به هیات های اجرایی بوده است که معمولا در چنین مرحله ای به ز افرادی که دارای نقص مدارک باشند ، اکثرا تایید صلاحیت می شوند اما مرحله مهم و حساس برای هر کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی ، عبور از فیلتر شورای نگهبان یا همان هیات های نظارت است که بسیاری از جنبه های صلاحیت افراد را به ریز مورد بررسی قرار می دهد.
شایعه رد گسترده در رسانه های محلی و فضای مجازی !
از شب گذشته برخی رسانه های محلی و فضای مجازی به نقل از منابع اگاه خود نوشته اند از ۲۰ کاندیدا انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی گچساران و باشت فقط چهار نفر تایید صلاحیت شدند که اسامی به شرح ذیل می باشد:۱_ ریحان محمد پور ۲_ علیمراد جعفری ۳_سید حبیب الله حیسنی۴_محمد مهدی فروِغی نیا .
در ادامه این شایعات آمده است "به نقل از منابع اگاه ساسان تاج گردون نیز با عدم احراز رو به رو شده است، نکته جالب رد صلاحیت سید قدرت حسینی و عبدالرحیم رحیمی می باشد."
این شایعه درست در روز 19 اردیبهشت به عنوان اولین زمان اعلام رسمی نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها از طرف هیات نظارت به فرمانداری ها منتشر می شود و نکته جالب این است که هیچ یک از کاندیداها هم واکنشی در خصوص رد آن نداشته اند و احتمال صحت آن افزایش یافته است !
رد صلاحیت و انتخابات میان دوره ای
اینکه این نتیجه بررسی صلاحیت ها تا چه میزان صحت داشته باشد به زودی مشخص می شود اما چند نکته با توجه به شرایط خاص انتخاباتی حوزه گچساران و باشت بسیار حائز اهمیت است .
اولا برخی از کاندیداهای این حوزه از یاران نزدیک تاجگردون هستند که با توجه به اتهاماتی که متوجه تاجگردون و اطرافیان وی است ، بعید نیست که این افراد قربانی اقداماتی که در همراهی تاجگردون داشته اند شده باشند .
ثانیا در حوزه انتخاباتی گچساران و باشت ، رقابت و حساسیت به گونه ای است که تخلفات محرز انتخاباتی و حتی برخی اتهامات مالی یا سیاسی در این حوزه ، اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد و احتمال وجود چنین اتهاماتی در هر طیفی در این حوزه انتخاباتی وجود دارد و بعید نیست بسیاری از این افراد دارای پرونده های تخلف باشند همانگونه که در زمان تبلیغات انتخابات دوره یازدهم که منجر به پیروزی غلام رضا تاجگردون شد ، اتهامات سنگینی را این کاندیداها متوجه هم می کردند !
کرونا و انتخابات گچساران و باشت !
امسال انتخابات متاثر از وضعیت بسیار خطرناک شیوع ویروس کرونا بوده است و این موضوع می تواند با توجه به به خطر افتادن جان مردم از طرف کاندیداها ، نقش مهمی در بررسی صلاحیت ها داشته باشد همانگونه که بارها شاهد بودیم در ستادهای استانی و شهرستانی مقابله با کرونا ، مسئولین این ستاد به صراحت از نقش دوره گردی خانه به خانه این کاندیداها در بروز وضعیت قرمز انتقاد داشته اند به گونه ای که شهرهای گچساران و باشت بیشتر از همه مناطق استان متاثر از این ویروس و حتی در مقاطعی جز معدود شهرستان های قرمز کشور بوده اند !
بی شک مسئولیت پذیری کاندیداها در حفظ جان مردم نمی تواند موضوع کم اهمیتی باشد و اگر هیات های نظارت استانی و شهرستانی ، خواسته باشند دقیق و موثر عمل کنند ، دلیل بسیار قانع کننده ای برای افکار عمومی در رد صلاحیت گسترده برخی از این افراد داشته اند .
رد صلاحیت افراد باسابقه خوب یا بد؟
شاید برای برخی ها این رد گسترده یک خبر شوکه کننده و دارای تحلیل های متفاوتی باشد اما نکاتی وجود دارد که باید در خوب یا بد بودن این رد صلاحیت گسترده مورد توجه قرار گیرد!
متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت کلی و در حوزه انتخاباتی گچساران و باشت به صورت ویژه تر ، روح انتخابات دچار انحرافات گسترده و علاوه بر پررنگی مسائل قومیتی ، تخلفات گسترده انتخاباتی به یک امر معمول تبدیل و شرایط آنقدر از مسیر خود منحرف شده که حتی کسانی که دستی بر علم سیاست و یا دارای وجهه اجتماعی موثری هستند و حتی برخی مسئولین به نوعی خود آتش بیار معرکه تخلفات انتخاباتی شده اند ! که این رد صلاحیت های احتمالی می تواند نقطه عطفی در نشان دادن جدیت هیات نظارت در عمل به قانون باشد .
نکته مهم دیگر در این رد صلاحیت ها ، پایان دادن به چرخه باطل ، میدان داری افراد خاص با عملکرد خاص و حواشی خاص باشد ! چرا که می بینیم در حوزه گچساران و باشت مانند دیگر حوزه های استان ، تقریبا رقابت میان افرادی خاص با توانایی های خاص است که این فضای انتخاباتی ، مجال ورود افراد جدید با تفکرات نو را نمی دهد و این به آسیبی اساسی در کل استان و حوزه گچساران و باشت به صورت ویژه ، تبدیل شده است که اگر شایعه رد صلاحیت های گسترده فعلی صحت داشته باشد می تواند نقطه عطف دیگری شرایط انتخابات و روزنه امیدی برای تغییر در دور باطل وضعیت انتخاباتی این حوزه باشد .
هیات نظارت و رفع برخی اتهامات در دوره های قبل می تواند یکی از نکته های امیدوار کننده باشد ، چرا که در ماجرای تاجگردون ، هیات نظارت متهم به سهل انگاری در برخی محافل رسانه ای و سیاسی شده بود و گفته می شد این هیات می توانست به این موضوع جدی تر ورود داشته باشد . مطمئنا هیات نظارت خود بهتر از هر کسی می داند که چه جایگاهی دارد و چگونه می تواند با توجه به اختیاراتی که دارد ، جلوی برخی تخلفات و رواج برخی اقدامات غلط را بگیرد لذا چنانچه این رد صلاحیت ها صحت داشته باشد ، باید امیدوار بود که در ادامه مسیر در دوره های بعد ، بسیاری از افرادی که باعث و بانی چنین شرایط انتخاباتی پر از تخلف در کهگیلویه و بویراحمد شده و می شوند ، حساب کار خود را داشته باشند و قانونمدار تر عمل کنند .
و نکته آخر اینکه به فرض صحت این خبر رد صلاحیت های گسترده ، اما به احتمال قوی برخی از این کاندیداها پس از اعتراضات به چرخه رقابت باز خواهند گشت که باید گفت ای کاش افرادی که مسبب ایجاد تخلفات گسترده و همچنین جو متشنج انتخاباتی در گچساران و باشت می شوند ، همچنان پشت در بمانند و این بار شاهد رقابت چهره های جدید باشیم .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار