حیدر اسکندرپور: شیراز را قطب فرهنگی کشور قلمداد کرد و گفت: ادبیات ایران در سطح جهان با شاعران بزرگی مانند سعدی و حافظ شناخته می شود و می توان گفت شیراز به عنوان پایگاه ادبی کشور نیز به شمار می رود.
کد خبر: ۹۶۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 08 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: آموزه های مردم شیراز از حکیم بزرگ ایران زمین سعدی شیرازی شاعری که پیام آور تربیت و تعالی است و به ترویج تعامل،گفت و گو و همزیستی می پردازد، باعث شده که مردم شیراز پذیرای افراد مختلف با نگرش ها و نگاه های متفاوت باشند.
اقوام مختلفی از سراسر ایران در شهر شیراز زندگی می کنند که در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی دارند. لذا می توانیم از شیراز به عنوان شهری صلح طلب یاد کنیم چرا که مردم شیراز مردمی اهل مدارا، گفت و گو و نوع دوستی هستند.

 

شیراز در تراز جهانی

حیدر اسکندرپور شهر دار شیراز با بیان اینکه شیراز شهری است که در تراز جهانی می درخشد، اظهار کرد: شیراز شهری است که سابقه طولانی و پرافتخاری در تاریخ ایران دارد. شهر شیراز در چندین دوره از تاریخ به عنوان یکی از مراکز مهم حکومتی بوده که نقش بسزایی در گسترش تمدن ایران زمین داشته است.
وی شیراز را قطب فرهنگی کشور قلمداد کرد و گفت: ادبیات ایران در سطح جهان با شاعران بزرگی مانند سعدی و حافظ شناخته می شود و می توان گفت شیراز به عنوان پایگاه ادبی کشور نیز به شمار می رود.
اسکندر پور با اعتقاد به اینکه شهر پرافتخار شیراز به عنوان یکی از شهرهای مذهبی ایران و جلوه گاه با شکوه خداوندی است، عنوان کرد: وجود بارگاه نورانی امام زادگان بزرگوار و واجب التعظیمی مانند حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در این شهر موجب شد که شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی معرفی شود.
وی ادامه داد: شهر شیراز به واسطه همین جاذبه های طبیعی و اماکن تاریخی، مذهبی و فرهنگی از جایگاه ویژه ای در حوزه گردشگری برخوردار است. تا قبل از شیوع بیماری کرونا کلانشهر شیراز یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شد.
او اضافه کرد: به اعتقاد یکی از شهردارانی که از اروپا به شیراز سفر کرده بود، شیراز دارای دو ویژگی مهم است که این ویژگی ها می تواند این شهر را به مقصدی جدی برای گردشگران خارجی تبدیل کند. به باور ایشان شیراز از فضایی دلنواز و مردمی صمیمی و مهربان بهره می برد.
اسکندرپور بیان کرد: پتانسیل بالای شهر شیراز در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و تاریخی موجب شده این شهر، جایگاه والایی در سطح بین المللی داشته باشد؛برگزاری وبینارهای بین المللی، عضویت در هیئت مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان و همچنین عضویت در هیئت مدیره انجمن کلانشهر های جهان از دستاوردهای قابل توجهی است که شهرداری شیراز طی سال های اخیر به ارمغان آورده است.

نگاه انسان محور به شیراز


او با بیان اینکه جایگاه و تصویری که از شیراز در ذهن مردم جهان نقش بسته بسیار متمایز از سایر شهرهاست، گفت: شهرداری شیراز در حوزه شهرسازی نگاه انسان محور دارد و با رویکردی مبنی بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به تدوین برنامه شهری می پردازد و بر این اساس در زمینه هوشمندسازی و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان اقدام کرده ایم. به اعتقاد ما هوشمندسازی در عرصه مدیریت شهری یک ضرورت است. لذا در این زمینه چندین وبینار بین المللی برگزار کردیم و توانستیم با اعزام چندین تیم کارشناسی به شهرهای موفق در زمینه هوشمندسازی و بهره گیری از تجربیات این شهرها، اقداماتی انجام دهیم.
اسکندر پور عنوان داشت: تفاهم نامه همکاری شهرداری شیراز و شهرداری درسدن آلمان در زمینه طراحی و ساخت سیستم تراموای شیراز نیز از دیگر اقدامات ما در سال های اخیر به شمار می رود.
وی کسب نشان شهر ملی دوچرخه را دستاوردی خوب برای کلانشهر شیراز دانست و اضافه کرد: امضای پیمان خواهر خواندگی شهر شیراز با شهر نانجینگ چین کمک شایانی به ما برای کسب عنوان شهر ملی دوچرخه کرد. در واقع ما توانستیم از تجربیات شهر نانجینگ چین برای توسعه دوچرخه سواری در شیراز استفاده کنیم.

روز شیراز و برنامه ها


اسکندر پور افزود: اگر با بحران کرونا روبه رو نمی شدیم قطعا می توانستیم به توفیقات بیشتری دست پیدا کنیم. هرچند که شیوع بیماری کرونا در سال گذشته و ادامه دار بودن روند این بیماری در سال جدید، برگزاری برنامه های روز شیراز را با محدودیت های بسیاری مواجه کرد. اما امسال هم اقداماتی انجام دادیم و تلاش کردیم برنامه ها را در بستر مجازی برگزار کنیم.
اسکندرپور بیان کرد: امسال توانستیم در حوزه های مختلف موسیقی،سینما و نشر با طیف وسیعی از هنرمندان و فرهنگ وران ارتباط برقرار کنیم و تولید آثار و محتوا داشته باشم. در واقع قرار است از چندین جلد کتاب باارزش رونمایی کنیم که این کتاب ها با سفارش و سرمایه گذاری شهرداری منتشر می شود.
وی بیان داشت: امسال سرود شیراز را با صدای سالار عقیلی رونمایی خواهیم کرد که این سرود برای اولین بار در باغ عفیف آباد اجرا می شود و به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای شیراز به یادگار خواهد ماند.
او عنوان کرد: آلبوم «ترانه شیراز» نیز که بازآفرینی قطعات فولکور شیرازی است، در هفته شیراز معرفی خواهد شد که این اتفاق هم نوید خوبی برای اهالی هنر و موسیقی خواهد بود.

۱۵ اردیبهشت‌ماه به نام روز شیراز نامگذاری شده و به این مناسبت، طی یک هفته،‌ویژه برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار