شهردار قم با بیان اینکه مهم‌ترین هدف شهرداری در برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای "شهرما" ارتقاء حقوق و فرهنگ شهروندی بوده است گفت: برگزاری این جشنواره فرصتی برای معرفی ظرفیت مدیریت شهری به شهروندان است.
کد خبر: ۹۶۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 01 May 2021

به گزارش تابناک قم، دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای شهرما، با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و میلاد با سعادت حسن بن علی(کریم اهل‌بیت) و قدردانی از استقبال اهالی رسانه و هنرمندان از این جشنواره و دست‌اندرکاران برگزاری آن اظهار کرد: ازاین‌جهت ارتقاء حقوق و فرهنگ شهروندی در جشنواره به‌عنوان یک اصل دنبال شد تا در گام نخست شهر را بشناسیم، بنابراین اگر شهر را همانند یک خانواده بزرگ شناختیم، می‌توانیم در مورد آن و چالش‌های موجود صحبت کنیم.

وی ابراز کرد: همچنین می‌توانیم روی نقاط مثبت آن حرف بزنیم و مطالبات آن را دسته‌بندی و برنامه‌ریزی کرده و تولیدات رسانه‌ای مرتبط در این زمینه داشته باشیم.

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری در ابعاد مختلف ۳۷۲ وظیفه دارد و این در شرایطی بوده که شاید یک وزارتخانه ۲۵ وظیفه بیشتر نداشته باشد، تصریح کرد: شناخت وظایف مدیریت شهری یک ضرورت است و برگزاری جشنواره‌ها نیز فرصت مناسب برای معرفی آن به شهروندان است.

سقاییان نژاد افزود: برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای «شهرما» سبب ایجاد رقابت سالم در انعکاس مطالب نسبت به نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای موجود در کلان‌شهر قم شد، به‌طوری‌که قلم‌فرسایی بین رسانه‌ها پدید آمد و اهالی رسانه در احصای بهتر نقاط قوت، ضعف و تهدیدها با هم به رقابت پرداختند.

وی به یکی دیگر از اهداف این جشنواره در راستای پرورش و تقویت رسانه‌ها به‌عنوان پل ارتباطی، بین مردم و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها با برگزاری این جشنواره‌ها از نظر علمی، فنی و هنری تخصصی‌تر و دارای اطلاعات بیشتر می‌شوند، به‌طوری‌که بتوانند این پل ارتباطی را به‌خوبی انجام دهند.

شهردار قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت شهری از پول شهروندان، شهر را اداره می‌کند و ارتباط آن بین مردم و رسانه‌ها می‌توانند در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی آسیب‌شناسی، رشد صحیح مطالبه گری، رشد مردم برای مطالبه گری صحیح را از دیگر دستاوردهای برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای شهرما عنوان کرد و یادآور شد: همچنین این جشنواره می‌تواند مدیریت شهری را در حکمرانی و مدیریت اسلامی در شهر، مدیریت یکپارچه شهری است که امروز جای آن خالی است و هنوز در شهر وحدت مدیریت در نداریم کمک کند.

سقاییان نژاد با بیان اینکه یکی از خلأهای امروز در شهرها درآمد پایدار شهری است، این پرسش‌ها را مطرح کرد که تا کجا باید دنبال شهرفروشی برویم؟ تا کجا باید از اهداف اصلی شهر برای اداره شهر دور شویم؟ تا کجای شهر باید منابع طبیعی شهر را دستخوش برخی از مسائلی که صرفاً جنبه درآمدی دارد قرار دهیم؟

وی با تأکید بر اینکه شناخت کالبد شهری نیز بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: قم شاخصه‌های خاص خود را دارد و وجود حرم شریف مقدسه حضرت معصومه(س) ، وجود مسجد جمکران، وجود حوزه‌های علمیه و بیوت مراجع محترم یک ظرفیت بزرگ برای این کلان‌شهر به شمار می‌رود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به اینکه قم پایگاه و خاستگاه انقلاب است و باید در این چهارچوب حرکت‌های خود را استوار کنیم، به مفاهیم ارزشی در حوزه مدیریت شهری اشاره و اذعان کرد: در این زمینه فرهنگ ایثار و شهادت به‌عنوان یکی از حرکت‌های اصل تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی شهروندان در شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار قم همچنین به دیپلماسی شهری و ایجاد خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه موضوعات در داخل شهرها کمتر لعاب سیاسی دارد، مردم شهرها می‌توانند با هم‌صحبت کرده و در پی آن با کاهش بسیاری از چالش‌ها تفاهم و دیپلماسی بین شهرها و کشورها ایجاد کنند.

سقاییان نژاد در مورد دیگر دستاوردهای برگزاری جشنواره رسانه‌ای شهرما خاطرنشان کرد: در مدیریت شهری به‌نوعی در رابطه با خانواده بزرگ صحبت می‌کنیم و تک‌تک افرادی که در این خانواده زندگی می‌کنند شهروند این شهر هستند که با توجه به علاقه‌ای که به شهر دارند، هر شهروند می‌تواند در برخی قسمت‌های خبری، منبع خبری و منعکس‌کننده مسائل و مشکلات شهری باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار