مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زمینه‌های روی آوری به شبکه‌های اجتماعی گفتگو محور همچون «کلاب هاوس» مثبت تلقی می‌شود و باید سعی کرد با ورود به این عرصه‌ها و گسترش گفتگو و اصلاح رویکرد‌های غلط گذشته، پایه‌های گفتگو در جامعه سیاسی و عمومی را تقویت کرد.
کد خبر: ۹۶۰۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 29 April 2021
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زمینه‌های روی آوری به شبکه‌های اجتماعی گفتگو محور همچون «کلاب هاوس» مثبت تلقی می‌شود و باید سعی کرد با ورود به این عرصه‌ها و گسترش گفتگو و اصلاح رویکرد‌های غلط گذشته، پایه‌های گفتگو در جامعه سیاسی و عمومی را تقویت کرد.

 

به گزارش تابناک همدان، دکتر هادی خانیکی در سومین همایش علمی «دولت‌پژوهی» گفت: این پدیده جدید، معرفتی و کاربردی است، ولی محدودیت‌ها و محرومیت رسانه‌ها در برابر ضعف‌های تاریخی ناپایداری نهاد‌های اجتماعی و سیاسی، روی آوری به شبکه‌های اجتماعی همچون کلاب هاوس را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته فضای رسانه‌ای به چند دسته تقسیم می‌شد که از جمله آن‌ها فضای رقیب در برابر رسانه‌های رسمی و نهاد‌های حاکمیتی بود که مانند رقیبی در کنار ساختار‌های تبلیغاتی و مرجعیت رسانه‌ای گذشته بروز و ظهور داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در این فضا، رقیب بخش عمده‌ای از ناظران و تماشاگران که جزء تولیدات فضای شبکه‌ای قدیم نیز بودند به فعالان حوزه مجازی تبدل شده و این یعنی از یک رسانه یک سویه به فضا‌های چند سویه تغییر شکل دادند تا کاربران به مولدان خبر و اطلاعات و تحلیل تبدیل شوند.

وی افزود: در اینجا فضای مجازی یک فضا برای گشودگی و مشارکتی شدن و گسترده‌تر شدن، رسانه‌های رسمی را به حاشیه برده است و حتی فضا‌های رسمی نیز نا گزیر شده اند بازیگر فعال فضای مجازی شوند.

دکتر خانیکی ادامه داد: همچنین به نظر می‌آید فضای مجازی جدید به خلق متغیر‌های جدید قدرت و همچنین سیاست ورزی مجازی پرداخته است.

وی گفت: بر همین اساس و با شکل گیری زیرساخت‌های شبکه‌ای جدید همچون کلاب هاوس، تنها ایجاد فضا‌های رقیب و نقش آفرین شدن برای کاربران متصور نیست بلکه ظرفیت این فضا برای ایجاد جمعیت هم پیمان فراهم شده است.

این استاد علوم ارتباطات افزود: فضای کلاب هاوس در مدت کوتاه توانسته با تشکیل و ایجاد اتاق‌های گفتگو نوعی پژواک جمعی خلق کند که نظیر آن در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و ایجاد حلقه‌های گفتگو پیرامون مسائل مختلف آن زمان وجود داشت و اکنون نیز صدا‌های تک افتاده و دور افتادگان از نظم رسمی، صدای هم پیمان شکل می‌دهند ومی توانند در آینده، قدرتمند شوند و در این فضا اعمال قدرت‌های اطلاعاتی سیاسی و امنیتی کمتر شده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با این مولفه‌ها بتوان از یک شبکه یا قدرت جدید شبکه‌ای برای سیاست ورزی که هم امکان سَخت کوشی را فراهم می‌کند و هم امکان سُست کوشی را ایجاد می‌کند، استفاده کرد.

دکتر خانیکی گفت: این عرصه مجازی جدید که در حال شکل گرفتن است در واقع در حال متصل شدن به یک نیاز گفتگوی واقعی در جامعه است و پدیده کلاب هاوس در امتداد قدرت گرفتن صدا و به میدان آمدن رادیوی تعاملی به عنوان یک رسانه است.

وی افزود: در این شبکه که از طریق صدا افرادی می‌توانند با هم به گفتگو بپردازند و از نظرات گذشته خود کوتاه بیایند یا عذرخواهی کنند، نمونه‌هایی هست که در این ایام به تازگی دیده شده است و همچنین امکان جدیدی برای با هم نشستن برای گفتگو فراهم شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وضعیت جامعه ایران در کوتاه مدت و بلند مدت به گونه‌ای است که برای برون رفت کشور از وضعیت دشوار اقتصادی و سیاسی پیش رو و همچنین افق گشایی برای جامعه‌ای که شایسته داشتن آینده بهتر است، ایجاد رویکردی موثرتر از گفتگو ممکن نیست و به همین سبب باید به استقبال از هر فرصت برای استفاده از تجربه‌های جدید رفت.

وی گفت: فضای واقعی و مجازی در میدان‌های معرفت و سیاست باید به گونه‌ای باشد که دربرابر هم و نه مستقل از هم قلمداد شود. جامعه ما نه تنها در سطح نخبگی بلکه در سطح عامه هم با محدودیت رسانه و با اعمال محدودیت سیاسی مواجه است و با تحولات فرهنگی و فناورانه جهانی و تغییرات پر دامنه سیاسی و اجتماعی کشور سازگار نیست و عرصه‌های فناورانه جدید ارتباطی و رسانه‌های نوین عرصه‌های جدیدی را به سوی گشودگی و موضوعیت یافتن گفتگوی چند جانبه کشانده است.

سومین همایش علمی دولت‌پژوهی با هدف پاسخگویی به چالش‌ها و بحران‌های دولت در ایران، در قالب ارتباط ویدیوکنفرانس با حضور ۲۱ استاد شناخته شده دانشگاه‌های کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار