مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: میزان پرداختی به دهیاری‌های استان برای توسعه روستاها سال ٩٩ نسبت به سال قبل از آن ۱۸.۶۹ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۵۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 26 April 2021

پرداختی به دهیاری‌های سمنان پارسال افزایش ۱۸.۶ درصدی داشت

به گزارش تابناک سمنان مهدی صمیمیان  ابراز داشت: سال گذشته ۴۴۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال از محل ارزش افزوده و در سال ۱۳۹۸ در حدود ۳۷۳ میلیارد و ۹۴۸ میلیون ریال از محل ارزش افزوده به دهیاری‌های استان سمنان برای رونق روستا و جلوگیری از مهاجرت پرداخت شد.

وی ادامه داد: در مجموع بیش از ۲ هزار و ۴۰ میلیارد ریال از محل ارزش افزوده از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ (طی هفت سال) به دهیاری‌های استان به منظور رونق و توسعه روستاها پرداخت شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان تصریح کرد: برای تجهیز و توسعه روستایی انواع ماشین‌آلات عمرانی مانند تراکتور و مینی‌لودر نیز خریداری و بین دهیاری‌های استان سمنان  طی هشت سال گذشته توزیع شد. 

وی با بیان اینکه رونق و توسعه روستاها یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید بود و با اقدام‌های انجام شده مهاجرت از روستاهای استان سمنان متوقف شده است، اضافه کرد: افزایش چشمگیر توزیع میزان اعتبارات بین دهیاری‌های استان سمنان در دولت تدبیر و امید  نشان از توجه این دولت به توسعه روستاها است.

وی یادآور شد: در کنار تخصیص اعتبارات میزان دانش و سواد دهیاران نقشی مهم در ابتکار عمل و اتخاذ تصمیم‌های خلاقانه برای توسعه روستاها دارد و استان سمنان از لحاظ سواد دهیاران نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۲۵۶ روستای استان سمنان دهیاری دارد، افزود: ۹ درصد دهیاران استان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۳۷ درصد دهیاران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۱۵ درصد دارای مدرک تحصیلی کاردانی، پنج درصد دارای تحصیلات حوزوی و ۳۸.۵ درصد دارای دیپلم هستند.

صمیمیان اظهار داشت: دهیاری ها بر اساس شاخص‌هایی مانند درآمد، وسعت، جمعیت، مرکزیت، دهستان یا بخش و دارابودن ظرفیت های گردشگری روستا به درجات ۱ تا ۶ تقسیم شدند.
وی ادامه داد: درجه ۶ نشان از عملکرد مطلوب دهیاری‌ها است که در زمان حاضر دهیاری‌های ۱۵ روستای استان سمنان رتبه ۶ و دهیاری‌های ۱۸ روستای استان رتبه پنج را کسب کردند.

وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» گفت: روستا به عنوان یک کانون مهم تولیدی نقش اساسی در تحقق شعار سال دارد که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است. 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد:  راه‌اندازی و توسعه مراکز و کارگاه‌هایی در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی  نقشی مهم در افزایش تولیدات متنوع و تحقق شعار امسال دارد و این راهبرد با جدیت در استان دنبال می‌شود.

بر اساس سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵ کشور ، از کل جمعیت ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸  نفر در ۵۴۹ روستاهای استان  زندگی می کنند و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شوراهای اسلامی روستایی و ۸۸ درصد تحت پوشش دهیاری‌ها قراردارند.

استان سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۶ روستای استان هم دهیاری دارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار