رییس دانشگاه رازی کرمانشاه نبود پارک علم‌ و فناوری دانشگاهی را از دلایل ضعف حوزه فناوری در این دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه رازی اکنون از داشتن امتیاز پارک علم و فناوری محروم مانده است.
کد خبر: ۹۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹ 26 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «ابراهیم اعلمی آل‌آقا»در نشست هم‌اندیشی با مدیران ستادی دانشگاه رازی به صورت مجازی، افزود: از ۳۱ استان کشور در ۲۹ استان پارک علم و فناوری مرتبط با دانشگاه وجود دارد اما در استان کرمانشاه از این امتیاز محروم هستیم.

وی خواستار عزم جدی و همت جمعی همه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه برای بهبود رتبه دانشگاه شد و تاکید کرد: برنامه‌محوری در دانشگاه رازی سابقه دیرینه‌ای ندارد و اولین برنامه راهبردی دانشگاه رازی در سال ۹۵ مطرح و تصویب شد و در سال ۹۷ برنامه‌های عملیاتی دانشگاه در دستور کار مدیران ستادی قرار گرفت و متعاقباً در سال ۹۸ در سطح دانشکده‌ها و معاونت‌ها مطرح شد.

در برخی شاخص ها به اصلاحات نیاز داریم

وی در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر ضرورت تعقیب برنامه محوری در دانشگاه از سوی مدیران، روسای دانشکده‌ها، اعضای هیأت علمی و توجه ویژه به شاخص‌های نظام رتبه‌بندی ISC افزود: اخیراً رتبه دانشگاه‌های جامع کشور در این نظام اعلام شده که در برخی از شاخص‌های دانشگاه، نیازمند اصلاحات جدی هستیم و همانطور که از یک مجموعه دانش‌بنیان انتظار می‌رود؛ باید مبتنی بر برنامه و روش‌های علمی در مسیر اهداف برنامه‌ای خود حرکت کنیم.

اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به اینکه دانشگاه رازی همچنان جایگاه مطلوب خود را در زمینه شاخص پژوهش در سطح دانشگاه‌های جامع کشور حفظ کرده است، گفت: همانطور که در جلسه مشترک با اعضای هیات علمی در آغاز سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ تاکید شد باید تدارک ویژه‌ای برای شاخص‌های مورد توجه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که مبنای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور قرار گرفته، لحاظ گردد.

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه، فناوری، اثرگذاری اقتصادی و اثربخشی اجتماعی را از جمله شاخص‌های مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دانست و افزود: باید در حوزه آموزش به مولفه‌هایی مانند وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به‌روز رسانی دروس و توجه به مسائل مهارتی، بیشتر و جدی‌تر بپردازیم و رؤسای دانشکده‌ها هم باید به طور جدی به این شاخص‌ها توجه و آن را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.

رییس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشکده‌ها بیان داشت: در شروع سال تحصیلی نیز این استمداد را از شما عزیزان داشتیم که علاوه بر وظایف جاری، توجه جدی به سیاست‌های کلان دانشگاه از سوی رؤسای دانشکده‌ها، اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی صورت گیرد، اما آن طور که انتظار می‌رود به این مهم پاسخ داده نشده است.

وی بار دیگر بر تعقیب سیاست‌های برنامه راهبردی دانشگاه برای ارتقاء رتبه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سطح دانشکده‌ها و تشکیل جلسات هم‌اندیشی در گروه‌های آموزشی برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: برای موفقیت در برنامه‌های ابلاغی وزارت علوم و شاخص‌های نظام رتبه‌بندی ISC نیازمند مشارکت و دغدغه جدی همه اساتید، مدیران ستادی و روسای دانشکده‌ها هستیم.

اعتقاد به برنامه‌محوری باید در کانون توجه قرار گیرد

اعلمی‌آل‌آقا، اجماع همگانی برای تحقق برنامه راهبردی دانشگاه در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم را مورد تاکید قرار داد و گفت: اعتقاد به برنامه‌محوری باید در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه رازی حس تعلق خاطر را شرط اساسی برای تحقق برنامه‌ راهبردی و موفقیت در ارتقاء رتبه دانشگاه دانست و افزود: احساس تعلق خاطر به این مجموعه و ارتقاء آن، باید در سطح دانشکده‌ها و در همه همکاران ایجاد شود.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور از حیث فشارهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: در چنین شرایطی شاهد مجاهدت عزیزان کادر بهداشت و سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا هستیم و در فضای دانشگاه نیز باید برای رسیدن به آرمان‌های متعالی دانشگاه تلاش کنیم.

اعلمی‌آل‌آقا عدم وجود حامی جدی برای دانشگاه، ضعف توسعه صنعتی و کشاورزی، درصد بالای بیکاری و مشکلات اجتماعی در استان کرمانشاه را مانع شتاب حرکت برای تحقق اهداف راهبردی دانشگاه دانست.

وی افزود: در شرایطی که کشور با مشکلات مالی موجه است خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد انتظام بخشی در حوزه مسائل مالی، ضوابط و آیین‌نامه‌ها و جذب و ارتقاء اعضای هیأت علمی، سامانه‌سپاری فرآیندهای کاری، ارائه مطلوب آموزش‌ها مجازی وسایر موارد در دانشگاه هستیم.

اعلمی آل‌آقا خواستار تعیین تکلیف پرونده‌های ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه شد و گفت: همکاری جدی کارشناسان پژوهشی در دانشکده‌ها، دبیرخانه هیأت ممیزه، همکاران عضو کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی، مدیریت امور اداری و معاونت اداری، مالی برای جلوگیری از زمان‌بر شدن فرآیند بررسی پرونده‌ها مورد تاکید است.

او یادآوری کرد همه همکاران توجه داشته باشند که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و ابلاغ برنامه‌های کاری، تعطیلی مدنظر نبوده و وظایف محوله باید به صورت دورکاری نیز انجام شود و با تلاش بیشتر و حس تعلق خاطر به مجموعه، شاهد شتاب بیشتری در روند بررسی پرونده‌های ارتقاء اعضای هیات علمی باشیم.

رتبه ۱۳ دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

اعلمی‌آل‌آقا به جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اشاره کرد و افزود: در این رتبه‌بندی دانشگاه رازی در شاخص پژوهش همچنان وضعیت مطلوبی را دارد و در سطح ۷۲ دانشگاه جامع کشور، رتبه ۱۳ را کسب نموده‌ است.

او بیان کرد: دانشگاه رازی در شاخص فناوری نیازمند تحرک و توجه جدی است، البته با توجه به اینکه بخشی از پارامترهای سنجش دانشگاه‌ها بر اساس خوداظهاری و بخشی بر اساس استفاده از داده‌های پایگاه‌های استنادی مانند WOS، SCOPUS و سایر نیز است؛ انتظار می‌رود در بحث خوداظهاری ضمن ارائه آمار دقیق و صحیح توسط واحدهای ذی‌ربط دانشگاه در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه رازی بار دیگر خواستار همراهی جدی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در مسیر سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه برنامه‌محوری و پیاده‌سازی و اجرای آن شد و برای همگان آرزوی توفیق کرد.

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای ۱۷ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره‌گیری از دانش و تخصص ۳۱ استاد، ۱۲۲ دانشیار، ۲۷۷ استادیار، ۱۳ مربی و جمعا ۴۴۳ عضو هیات علمی در ۵۷ گروه آموزشی و حدود ۱۲هزار نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای (عمومی) و دکترای تخصصی فعالیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار