به هر حال کرونا با گذشت یکسال هنوز این ویروس بد قواره ریز نقش با جهش های جدید ،دنیا را به چالش طلبیده است ،هر چند کشورهایی با مطالعات وپژوهش به فرمول ساخت واکسن دست یافته وبازار فروش این واکسن جسابی داغ شده است ،اما یقینا با توجه به وضعیتی که برخی کشورهای فقیر ودر حال توسعه دارند ،حال حالاها باید در صف دریافت واکسن ومواجهه  نوع جدیدی از ویروس وحجم بالای ابتلا ومرگ ومیرها باشند .
کد خبر: ۹۵۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱ 26 April 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::انتشار تصاویری از شیوع کرونا در هندوستان که با آتش زدن مردگان ناشی از کرونا همراه شد ،ناخودآگاه ذهن آدمی را به سمت صحنه های مخوف از فیلم های هالیودی سوق می دهد . هر چند هندی ها خود در خلق صحنه های عجیب وغریب و اغراق آمیز زبان زد هستند ،اما این صحنه های تزاژدیک نه برشی از فیلم های هالیوودیست و نه اغراقی بالیوودی !

امروز هندوستان درگیر موج جدیدی از کرونای جهش یافته به نام کرونای هندی شده است ،آنگونه که آمارها نشان می دهد ،تعداد مبتلایان به سطحی غیرقابل کنترل رسیده است ، ظاهرا سیستم بهداشتی و درمانی هندوستان هم جوابگوی این حجم از مبتلایان نیست ،شهرداری ها هم چاره ای جز سوزاندن متوفیان ندارند .همین باعث شده تا صحنه ای دردناک از ابتلای این ویروس در هندوستان پیش روی ما ترسیم شود .

به هر حال با گذشت یکسال هنوز این ویروس بد قواره ریز نقش با جهش های جدید ،دنیا را به چالش طلبیده است ،هر چند کشورهایی با مطالعات وپژوهش به فرمول ساخت واکسن دست یافته وبازار فروش این واکسن حسابی داغ شده است ،اما یقینا با توجه به وضعیتی که برخی کشورهای فقیر ودر حال توسعه دارند ،حال حالاها باید در صف دریافت واکسن ومواجهه  نوع جدیدی از ویروس وحجم بالای ابتلا ومرگ ومیرها باشند .

شرایطی که کشورما دارد به ظاهر بهتر از کشورهای فقیر نیست ،سیاست زدگی و دعوا ویقه گیری های بی حاصل و نزاع با این وآن ،فعلا کشورما را از دسترسی به واکسن وبرخی خدمات محروم کرده ودر زمره کشورهای فقیر قرار داده است ،بنابراین ما هم باید توجه کنیم که تا رسیدن به واکسن راه دور ودرازی را در پیش داریم و بهترین وکم هزینه ترین راه  برای مصون  ماندن از خطر پیک های پی درپی کرونا ،این است که خودمان به خودمان رحم کنیم و بیشتر رعایت کنیم.

اینکه تصور کنیم چون حکومت بدلایلی خوب با ما تا نکرده یا برخی سوء مدیریت ها به اقتصاد ما لطمه زده ،پس با رفتارمان برعکس خواسته دستگاههای دولتی یا حکومتی رفتار کنیم ،به آمارها بی اعتماد باشیم و دائم نق بزنیم که کرونا دروغ است ومسئولین دروغ می گویند و برهمین اساس رفتارمان را تنظیم کنیم در واقع به خودمان آسیبب زده ایم . این رفتار می تواند برای ما خطرآفرین باشد.

درست است ساختار و سیستم سیاسی کشور ما به گونه ایست که در مواجهه با برخی اتفاقات ،مردم را نامحرم فرض می کنند ،با آنها روراست نیستند ،آمارسازی در این کشور سکه شده ،مسئولین به برخی اتفاقات رنگ وبوی سیاسی می دهند ،از برخی مسائل بهره برداری سیاسی می کنند ،اما نمی شود همه مسائل را هم سنگ تلقی کرد ،آمار کرونا شاید بالا وپایین شود ،شاید برخی به خاطر مسائل حزبی سیاسی از آن به عنوان ابزاری برای تخریب یا بزرگنمایی استفاده کنند ولی این کرونا وجود دارد وشوخی بردار نیست .

با رفتاری که ما داریم با این دست وفرمانی که ماپیش می رویم ،استفاده از ماسک و رعایت توصیه های پیشگیرانه تقریبا به 55درصد رسیده است ،در هر وضعیتی اعم از نارنجی وقرمز وزرد وآبی ما یک رفتار داریم ،یعنی رفتار ما در وضعیت آبی با وضعیت قرمز هیچ فرقی ندارد ،با سیستم بهداشت ودرمانی که ما داریم که دائم در گلایه و گریه ودعوا قرار دارد ،اگر ویروس هندی راهش را به این کشور کج کند ،همین تصاویر غمبار وتراژدیک در کشورما هم ضبط خواهد شد .آنوقت تاریخ جور دیگری درباره ما قضاوت خواهد کرد!

درست است ما مشکل اقتصادی داریم ،اصناف ما به بانک وبیمه مالیات و...بدهکارند ،چک های پاس نشده دارند ،بخشی از مردم با همین مشاغل شکم زن وبچه هایشان را سیر می کنند ،اقتصاد شکننده خانواده ها حسابی ترک برداشته است ،ادامه این وضعیت ،شرایط بحرانی تر از قبل بر مردم تحمیل خواهد کرد !

همه این ها را می فهمیم ،اما واقعا راه چاره چیست ؟ به جز همین یک قلم رعایت محدودیت ها برای شکست این کرونای وحشی ،چه ابزار دیگر در دست داریم ؟ باید با این وضعیت سر کرد ،باید قدری تحمل کرد و با این سختی های تحمیلی روزگار را سپری کنیم ،چون همیشه یک قاعده ای وجود دارد که باید بین بد وبدتر همان بد را انتخاب کنیم . یعنی بین زندگی بد و مردن بدلیل کرونا ،فعلا عاقلانه ترین راه انتخاب زندگی بد است !

پس انتظار داریم که مردم خوب ما برای مصون ماندن از خطرات این جهش های متعدد کرونا ،خودشان رعایت کنند ،سختی را به جا بخرند تاببینیم در آینده راهی پیدا خواهد شد یا نه ؟! ببینیم بالاخره مسئولین تصمیم گیر کشور به درک درستی از زندگی این مردم خواهند رسید یا خیر ! بیینیم به این فهم خواهند رسید که این مردم نباید قربانی سیاست های نادرست آنها شود یا نه ؟بالاخره راهی بازخواهد شد تا ماهم مثل دیگران زندگی کنیم ،واکسن بزنیم وبه دنیا و زندگی لبخند بزنیم ،صبر کنید آن روز خواهد آمد ولی مراقبت کنید تا به آن روز برسیم !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار