مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه وضعیت منابع آبی استان را نگران کننده دانست و گفت: آب ذخیره شده پشت سدها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۵۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 25 April 2021

به گزارش  خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،بهرام درویشی اظهار داشت: این میزان کاهش ذخایر سدها بدنبال کاهش ۳۰ درصدی بارش باران و کاهش ورودی آب پشت سدها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: کاهش بارندگی ها بر مخازن آب زیر زمینی و جریان‌های آب سطحی نیز تاثیر گذار است و شاهد کاهش در این بخش نیز خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، فروردین امسال در برخی رودخانه‌های استان با کاهش بیش از ۹۰ درصدی روان آب نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو هستیم.

کشت‌ محصولات آب بر در استان ممنوع می‌شود

درویشی با اشاره به اینکه بیشترین میزان مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی می‌شود، گفت: به منظور صرفه جویی در مصرف آب، کاشت هر گونه محصول آب بر در سطح استان ممنوع خواهد شد.

وی توضیح داد هماهنگی لازم را در این زمینه با سازمان جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم و در صورت مشاهده تخلف، با کمک دستگاه قضایی با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده میزان ذخایر سدها برای تامین آب مورد نیاز کافی است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

درویشی با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب امسال باید با جدیت از سوی مردم رعایت شود، تاکید کرد: بزودی کمیته هایی برای کنترل میزان مصرف با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب تشکیل خواهد شد.

وی بر ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و یادآور شد: باید در بخش تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با جدیت بیشتری فعالیت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، از ۲۳ محدوده مطالعاتی، ۱۰ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، ۹ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و ۲ محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

درویشی از کسری مخازن استان هم خبر داد و اضافه کرد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان در حدود ۲۰ سال اخیر سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب بوده و بر اساس این برنامه همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه جویی ۲۵۴ میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش از جمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و حوزه صنعت مشخص است.

منبع تامین آب مورد نیاز مردم استان کرمانشاه متنوع است و آب مصرفی از محل سدها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه ها تامین می‌شود.

استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب، ۱۷۱ کیلومتر رودخانه و بیش از ۱۸هزار چاه آب دارد.

این استان ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار