تابناک: کشت بهاره دسترنج یکساله کشاورز است ، از پاییز که فصل کاشت محصول و آبیاری اولیه آن است تا آبیاری دوم که کشت بهاره است کشاورز زمان را به امید برداشت کامل محصول و دیدن زحمتهای یک ساله خود می گذراند اما گویی ثمر همه زحمت های کشاورزان چندان هم دستش های پینه بسته اشان را نخواهد گرفت.
کد خبر: ۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲ 02 March 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، کشاورزان شرق اصفهان به رغم اعتراضاتی که همواره نسبت به حقوق خود در زمینه دریافت حق آبه از زاینده رود داشته اند، اما در طول سال های خشکسالی و کمبود آب، هنوز هم کمترین سهم را از این رودخانه بهره برده اند.

امسال در اسفندماه برای دومین بار بود که آب برای کشت بهاره کشاورزان شرق اصفهان باز شد.

اما این باز شدن تنها به نام کشاورزان شرق تمام می شود و بیشتر از همه همان کشاورزان شرق هستند که با بازشدن دریچه های سد با شرایطی که برای آنها تعیین شده است، بیشترین خسارت را می بینند.

دو مشکل عمده همواره بر سر راه آبی که به کشت شرق اختصاص می یابد وجود دارد، نخست اینکه، آبی که در کشت پاییزه قرار بود تنها برای کشاورزان شرق اصفهان باز شود، همزمان با باز شدن و بدون مصوبه وزارت نیرو به کشاورزان شمال اصفهان نیز اختصاص یافت که این امر به دلیل فشارهای سیاسی برخی نمایندگان صورت پذیرفت.

همین فشارها سبب شد تاخسارت زیادی به کشاورزان شرق اصفهان وارد شود و آنها در همین بازه آبیاری تنها توانستند 40 درصد از محصولات خود را که به زحمت کاشته بودند، آبیاری نمایند.

در همین راستا پیشتر وزیر نیرو در فروردین ماه سال جاری با سفر به اصفهان، قول تخصیص آب به کشت کامل غله را به شرق اصفان وعده داد که این وعده هم به سرانجام اجرا نرسید.

از سوی دیگر اکنون کشاورزان به دلیل تعیین سهم آنها از زاینده رود برای کشت بهاره و محاسبه آن در محل سد زاینده رود اعتراض دارند. آنها اعتقاد دارند سهم آبه های مختلف زاینده رود برای بخش های شرب، صنعت و حتی استان یزد در محل دریافت آب محاسبه می شود اما این در حالی است که این امر در مورد کشاورزان شرق صدق نمیکند و میزان حق آبه آنها از محل خروج آب در سد محاسبه میشود.

این نحوه محاسبه تخصیص آب، باعث می شود به گفته مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان 40 درصد از آب مورد نیاز کشت در مسیر هدر رود و در واقع حق آبه کشاورزان شرق پرت شود.

حال با این شرایط این سوال مطرح می شود آیا کشتی که در همان پاییز هم تنها 40 درصد آن مجال آبیاری پیدا کرد با این میزان هدررفت آب می تواند به محصول و ثمره بنشیند یا باز هم کشاورزان زحمت کش شرق اصفهان در حسرت برداشت کامل محصول خود و دیدن دسترنج یکساله خود باقی می مانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار