علی اکبر محمد پناه:
علی اکبر محمد پناه معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال با هدف تثبیت مالکیت دولت و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ۴۲۷ هزار و ۱۲۸ هکتار از اراضی استان کاداستر (نقشه رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد) تهیه شده است.
کد خبر: ۹۳۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 02 February 2021
علی اکبر محمد پناه معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال با هدف تثبیت مالکیت دولت و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ۴۲۷ هزار و ۱۲۸ هکتار از اراضی استان کاداستر (نقشه رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد) تهیه شد.

به گزارش تابناک کردستان، علی‌اکبر محمدپناه اظهار داشت: این مساحت از نقشه‌های پلاک‌های ثبتی (روستاها) در قالب ۳۷۷ پلاک حوزه استحفاظی استان در اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی اصلاح هندسی شده است.
وی افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۱۳۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره گیری از توان مشاوران و پیمانکاران مجرب در سطح ۹۲ پلاک ثبتی در استان عملیاتی شد که ۱۳۸ هزار هکتار آن از اراضی ملی و متعلق به دولت بوده است.

محمدپناه اضافه کرد: از مهمترین وظایف این اداره کل، تحقق بخشیدن به اهداف سازمان جنگل‌ها شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که اصلی‌ترین اقدام برای رسیدن به آن شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بیشه‌های طبیعی بدست می‌آید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

وی تاکید کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۱۳۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچ‌های به اسناد تک برگی به عنوان اولویتکاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

محمدپناه یادآور شد: براین اساس اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری براساس آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌ها و قوانین مرتبط در پنج محور شناسایی و تشخیص، انتشار آگهی، تعیین تکلیف اراضی اختلافی و قطعیت قانونی، اصلاح و بازنگری و پیگیری صدور و اخذ اسناد مالکیت اقدامات خود را انجام می‌دهد.
از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار