شخصیت ها، مسئولان و نهادهای حوزوی و سازمان های قم در پیام های جداگانه ای، درگذشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید خبرگان رهبری و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را تسلیت گفتند.
کد خبر: ۹۲۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 02 January 2021

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله مصباح یزدی، آورده است: ایشان پرچمدار بصیرت افزایی و مشهور به عمار انقلاب بودند و عروجشان در سالگرد سرداری که به مالک اشتر انقلاب شهرت داشت، ما را بر آن می‌دارد تا چون سلاح حاج قاسم، پرچم روشنگری علامه نیز بر زمین نماند.

در این پیام آمده است: ارتحال ملکوتی عالم عارف و مجاهد، فیلسوف و فقیه بصیر علامه مصباح یزدی رحمت الله تعالی علیه موجب تاثر و تالم فراوان قلوب مومنین گردیده و خلائی جبران ناپذیر در عرصه های گوناگون به شمار می رود.

پیام افزوده است: آن مجاهد نستوه که یار دیرین امامین انقلاب اسلامی بودند با صراحت و صداقت و طهارت باطن، عمر پر برکت خویش را با فعالیت‌های گسترده و مسئولیت‌های مهمی چون عضویت در مجلس خبرگان، تأسیس مرکز آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مسیر تعالی نظام اسلامی و دفع فتنه های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خرج نمودند.

آیت الله مصباح فیلسوفی ژرف‌اندیش بود

حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز با صدور پیامی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی یاور صدیق ولایت و رهبری و مجاهدی استوار در دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی بود.

در این پیام آمده است: ارتحال مجتهد زمان‌آگاه و فیلسوف ژرف‌اندیش و معارف‌پژوه قرآنی حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی تأسف و تأثر فراوان خیل عظیم شاگردان و علاقه‌مندان را بر انگیخت. مجاهدت علمی و عملی، ذهن خلاّق و نقّاد، شاگردپروری و ملاطفت و مؤانست پدرانه، تواضع و سلوک زاهدانه، قدرت تقریر نافذ در بیان و بنان، مرزبانی عقیدتی و حضور اثرگذار و فداکارانه در عرصه فرهنگ و اجتماع و پاسداری عالمانه از انقلاب اسلامی و مبانی آن تنها گوشه‌هایی از ابعاد شخصیت بزرگمردی است که امروز به سوگ او نشسته‌ایم.

پیام حاکی است: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در نشر معارف نورانی اسلام و ترویج انگاره‌های دینی و پرورش نسلی از فضلا و عالمان عمیق و آشنای با معارف عصری توفیق فراوانی داشت و یاور صدیق ولایت و رهبری و مجاهدی استوار در دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی بود.

مبارزات سیاسی بصیرت آفرین آیت الله مصباح فراموش نمی شود

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آن عالم مجاهد آورده است: ارتحال ملکوتی فقیه پارسا، مجاهد نستوه، عمار ولایت، پرچمدار بصیرت و معرفت، محقق ، مروج و پاسدار فرهنگ ناب اهل البیت(ع)، فیلسوف مبرز و علامه شهیر حضرت آیه الله محمد تقی مصباح یزدی را بر پیشگاه نورانی حضرت حجت ابن الحسن العسگری(عج)، نائب برحق آنحضرت، ولی امر مسلمین، رهبر فرزانه و داغدار انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، اساتید، فضلا و حوزه های گرانسنگ علمیه، فرهیختگان، اساتید و دانشگاهیان، ملت شریف ایران اسلامی، مردم شریف و ولایت مدار قم و بویژه به بیت مکرم، خانواده معظم و فرزندان عزیز، عالم و فرهیخته این عالم فرزانه تسلیت و تعزیت عرض می نمایم .

پیام افزوده است: علامه شهیر آیت الله مصباح یزدی که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی و بحق خلاء آیاتی چون علامه طباطبائی و استاد شهید مطهری را در دوران ما پرکرده بود، در چند ده سال عمر پر برکت علمی خود، قبل و بعد از انقلاب اسلامی در مجاهدتی عالمانه و خستگی ناپذیر، با همه اعتقادات و مکاتب  انحرافی مادیگرایانه، کمونیستی، کاپیتالیستی و سرمایه داری، لیبرالیستی و سکولاریستی، و همه جریانات اسلام ستیز، به مبارزه ای مستمر و بی امان پرداخت و با تربیت هزاران شاگرد و رشد و تعالی فضلائی توانمند و اساتیدی فرهیخته، باقیات الصالحاتی پربرکت و میراثی پایان ناپذیر برای حفظ اسلام ، انقلاب اسلامی و فرهنگ نورانی اهل البیت(ع)برجای گذاشت.

در ادامه این پیام آمده است:  تاریخ ایران اسلامی مبارزات سیاسی بصیرت آفرین و روشنگرانه این فقیه بصیر و مجاهد را در دوران فتنه های کور و مهیب سیاسی و فرهنگی بنیان کن و براندازانه بیگانگان و عمال بیگانه فراموش نخواهد کرد. بار فراق و فقدان ایشان بر دلهای مومنین و دوست داران اسلام و انقلاب اسلامی سنگینی می‌کند و از طرفی امروز شیاطین در خوشحالی از درگذشت ایشان سر از پا نمی شناسند.

آیت الله مصباح تفسیر عملی ولایتمداری بود

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم نیز به همین مناسبت در پیامی،‌ضمن تسلیت عروج ملکوتی حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی (ره)،‌ ارتحال ایشان را ضایعه‌ای جبران ناپذیر و این عالم مجاهد را تفسیری عملی برای ولایتمداری دانست.

این پیام حاکی است: ابعاد شخصیتی این عالم عامل، فقیه انقلابی برجسته، فیلسوف متفکر و صاحب نظر؛ منظومه ای از دانش و بینش در سایه‌ی اخلاص است که با مطالعه در زندگی علمی و اجتماعی ایشان به خوبی این فراز زیبا؛ اخلص العمل فان الناقد بصیربصیر می‌درخشد. برای شناخت ایشان نیاز است تا زیارت‌نامه معرفت به فهم ما منظم گردد.

پیام تاکید کرده است: این مفسر قرآن، تفسیری عملی برای ولایتمداری و پایمردی بود که ولایت را به‌ خوبی شناخته و همچون مالک اشتر، عمارگونه پاسداری مجاهد برای بصیرت‌افزایی بود. هراس دشمن از این علامه‌ی مردمی نشانه‌ی وجود لشکری در ساحت وجودی یک فردی الهی است. دشمن بارها دست به ترور شخصیتی ایشان زد و سعی داشت با جنگ روانی این مشعل فروزان را از صحنه‌ی آگاهی بخشی کنار بزند اما غافل از این واقعیت بود که خداوند وعده فرموده که مانعی استوار در مقابل بدخواهی‌ها خواهد بود.

 آیت الله مصباح نشان و نشانه‌ای از حوزه انقلابی بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: جامعه علمی و حوزه‌های علوم دینی در سوگ فیلسوفی عالی‌مقام و قرآن‌پژوهی نیکومرام به عزا نشستند و در فقدان یکی از مدافعان راستین فلسفه اسلامی و از ژرف‌اندیشان معارف قرآنی داغ‌دار شدند.

پیام ادامه داده است: پیوستگی او به انقلاب اسلامی در آغاز نهضت، و دل‌بستگی او به امام خمینی(ره) و پایندگی‌اش در حمایت بی‌دریغ از مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، او را به نشان و نشانه‌ای از حوزه انقلابی تبدیل کرد.

پیام افزوده است: او به‌رغم کنش‌گری‌های سیاسی‌اش، به‌ویژه در سه دهه اخیر، هرگز از تعلیم و تربیت و بلکه دستگیری و راهبری طلاب جوان و فضلای بی‌نام و نشان غفلت نکرد و با اهتمام به روش‌های نوین آموزشی و دانش‌های جدید بشری، چندین نسل از شاگردان حکمت‌آشنا و دین‌شناس را پرورانید. آنانی که آیت‌الله را از نزدیک می‌شناختند، چه‌بسا با مشی سیاسی ایشان هم‌سو نبودند، اما منش اخلاقی، ساده‌زیستی، فروتنی و مقام علمی‌اش را همواره می‌ستودند.

پایمردی در راه حق از ویژگی‌های آیت الله مصباح یزدی بود

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(ع) نیز با صدور پیامی به همین مناسبت،‌ پایمردی در راه حق و مقاومت در برابر التقاط و انحراف را از ویژگی های آن فقیه فقید دانست.

در پیام مدیر جامعه الزهرا آمده است: پایمردی در راه حق، مقاومت در برابر التقاط و انحراف، شجاعت در بیان حقایق، تخلق به اخلاق اسلامی، تواضع و فروتنی، حرکت در مسیر امام و رهبری و دفاع از انقلاب اسلامی و حضور موثر در مسئولیت های مختلف نظام اسلامی از ویژگی های این فقیه متکلم و فیلسوف زاهد بود.

آیت الله مصباح یار راستین رهبر معظم انقلاب بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم نیز به مناسبت ارتحال آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ضمن صدور پیام تسلیتی آورده است: خبر درگذشت حکیم فقیه، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پس از تحمل دوره بیماری موجب تاثر گردید.

پیام افزوده است: آیت الله مصباح یزدی، یار راستین رهبری معظم و وزنه‌ای سنگین برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی بودند، آن عالِم عامل، افزون بر مجاهدت مستمر در راستای صیانت و حراست از حریم آموزه‌های بلند دینی و اسلامی از حضور در میدان جهاد سیاسی نیز غافل نماند و با تأسّی به سیره حضرت امام خمینی(ره)، تلاش در مسیر تحقّق اهداف نهضت اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را وجهه همت خویش قرار داد و در طول چهار دهه گذشته نیز در جایگاه‌ها و مناصب گوناگون، نسبت به خدمت خالصانه و مجدانه به‌نظام مقدس اسلامی اهتمام نمود.

عمر با برکت آیت الله مصباح در خدمت به اسلام ناب و انقلاب سپری شد

شورای اسلامی شهر قم نیز با صدور پیامی آورده است: ارتحال فقیه عالیقدر و مجاهد نستوه حضرت آیت‌الله علامه محمد تقی مصباح یزدی (رضوان‌الله ‌تعالی‌علیه) یار و مدافع خستگی ناپذیر ولایت و همراه ثابت قدم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موجب تالم و تاثر فراوان گردید.

پیام ادامه یافته است: آن عالم بزرگوار سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و خدمت به حوزه‌های علمیه و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و پرورش شاگردانی عالم در موسسه ای بزرگ و تاثیر گذار سپری نمود و قدمی از موضع حق و دفاع از نظام و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) عقب ننشست.

شورای اسلامی شهر مقدس قم این مصیبت بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو خبرگان رهبری و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه به لقاء الله پیوست.

وی از حدود یک ماه قبل به دلیل بیماری گوارشی تحت مراقبت های پزشکی قرار داشت. دفتر آیت الله مصباح یزدی یازدهم آذرماه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از ضعف مفرط جسمانی آیت الله مصباح یزدی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی و ادامه درمان زیر نظر تیم پزشکی در منزل خبر داده بود. رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، از چند روز پیش در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار