معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به بی‌مسئولیتی مدیران ارشد فرهنگی قم گفت: اگر ذائقه فرهنگی مدیران ارشد فرهنگی تغییر کند، شکل و شمایل فرهنگی استان نیز بهتر خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 23 December 2020

به گزارش تابناک قم، معصومه ظهیری با اشاره به اهمیت شهر قم در بیان اهل بیت افزود: بنا بر حدیثی از امام صادق تمام شهر قم حرم می‌باشد و متولیان و مدیران فرهنگی استان باید از حرمت حرم پاسداری کنند که این حریم تنها حرم مطهر و جمکران نیست و بلکه تمامی فضای عمومی را شامل می‌شود.

وی افزود: فضای عمومی قم تحت تأثیر فضای آموزشی و خانوادگی است و با توجه به افزایش تعداد دانشگاه‌ها و ورود افراد غیر بومی فعالیت فرهنگی هر چه بیشتر برای اقناع افکار عمومی که تحت شعاع گسترش مراکز آموزشی غیر بومی قرار گرفته الزامی است.

بودجه قطره چکانی فرهنگ و نیروی متخصص

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران با اشاره به دشواری‌های کار متولیان فرهنگی گفت: کاهش و قطره چکانی بودن بودجه‌های فرهنگی قم و کمبود نیروی متخصص و عدم هماهنگی میان نیروها و نهادها باعث سخت شدن فعالیت برای متولیان این امر خطیر شده است و در صورت ادامه این راه نه تنها منویات رهبر انقلاب درباره قم برآورده نمی‌شود، بلکه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌های فرهنگی هم تحت شعاع قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر مهاجرت به شهر قم گفت: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه قم باید به قطب فرهنگی تبدیل شود و از آنجا که قطب‌های فرهنگی نیز قوانین مربوط به خودشان را دارند، باید نسبت به ورود افرادی که ضوابط فرهنگی استان قم را رعایت نمی‌کنند تدبیر ویژه ای کرد و نتیجه فقدان این امر وضع آشفته فرهنگی امروز قم است.

ظهیری با بیان راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی قم گفت: ما به این باور رسیده‌ایم که اگر ذائقه فرهنگی مدیران و متولیان ارشد فرهنگی تغییر کند، شکل و شمایل و ساختار فرهنگی استان نیز تغییر خواهد کرد و در وهله اول شهر قم نیاز به منشوری متناسب با شرایط و ضوابط فرهنگی استان دارد و متولیان فرهنگی باید این را در دستور کار خود قرار دهند.

تغییر رویکرد مدیران ارشد فرهنگی به قم

وی با اشاره به اینکه طرح‌های فرهنگی زمانی موفق می‌شوند که مدیران ارشد فرهنگی در سطوح مختلف حاکمیت خود را ملزم به اجرای آنها بدانند افزود: دومین اقدام ضرورت وجود ضمانت اجرایی برای موضوعات فرهنگی در سطوح حاکمیتی است و باید اقداماتی صورت گیرد که تفاوت قم با دیگر استان‌ها به طور ملموس حفظ شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه ساماندهی فعالیت‌های مردم نهاد مهم‌ترین اقدام در وضعیت فرهنگی کنونی است، افزود: از دیرباز شهر قم به عنوان شهری با سبک زندگی مذهبی به شمار می‌رفت، به طوری که افراد حتی با ظاهری متضاد با ضوابط قم تحت تأثیر فضای قم قرار گرفته و رعایت می‌کردند و امروز نیز به همین سبک زندگی نیاز است.

وی در ادامه افزود: ما بارها در شورای فرهنگی استان قم این را مطرح کرده‌ایم که باید بین مدل معماری و حتی نوع آگهی‌های سطح قم با دیگر مناطق تفاوت بنیادین تفاوت قائل شد، ولی متأسفانه اقدامی صورت نگرفته و کسی مسئولیت این موضوع را به عهده نگرفته و مهم‌ترین موضوع این است که ابتدا مدیران ارشد فرهنگی ما باید به این نگاه برسند که قم با سایر شهرهای کشور فرق می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار