مدیر کل امور عشایر فارس از تولید هزار و ۴۲۶ تن پشم توسط جامعه عشایری استان خبر داد.
کد خبر: ۹۲۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ 22 December 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: روح الله بهرامی گفت: در استان فارس با ۳ میلیون راس دام سبک عشایری، هزار و ۴۲۶ تن پشم گوسفند توسط جامعه عشایری تولید می شود، که از این میزان ۲۲۸ تن پشم گوسفندان داشتی و هزار و ۱۹۸ تن پشم گوسفندان است.

او با بیان اینکه این جامعه با ۱۹ زیست بوم و ۲۷ هزار و ۲۷۹ خانوار و ۱۴۷ هزار و ۷۹۰ نفر جمعیت و ۱۲ و نیم درصد از عشایر کشور، قطب عشایر کشور به‌شمار می‌روند، افزود: میزان نخ تولیدی در جامعه عشایری ۹۹۸ تن است، که ۷۰ درصد از میزان پشم تولیدی به نخ تبدیل می‌شود.

بهرامی تصریح کرد: بیش از ۵۷ هزار متر مربع انواع صنایع دست‌بافت نفیس توسط جامعه عشایری فارس تولید و به بازار عرصه می‌شود و می‌توان گفت یکی ازعواملی تاثیرگذار در جذب گردشگر و نقش بارزی در تحولات اقتصادی استان از منظر صنایع دستی است.

مدیر کل امور عشایر فارس اظهار داشت: در سال‌های قبل از پشم گوسفندان استفاده‌ای نمی‌شد و در بیابان رها و بعضی موارد آتش می‌زنند و یا واسطه‌ها به قیمت ناچیزی از آن‌ها خریداری، که هزینه پشم چینی را هم جبران نمی‌کرد، در این راستا بر آن شدیم با توجه به صیانت و حفظ فرهنگ ناب عشایری و حمایت از تولیدات صنایع دستی و بهبود درآمد خانواده‌ها کارگاه‌های نخ ریسی در سطح استان فارس توسط صندوق‌های خرد زنان راه اندازی شود.

بهرامی با اشاره به اینکه ساماندهی پشم توسط اتحادیه دامداران متحرک با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در دست اقدام می‌باشد افزود: مقرر شده استان فارس و چند استان دیگر به عنوان پایلوت در اجرای این برنامه اقتصادی مهم اقدامات لازم را پیگیری کنند.

او بیان داشت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت ۱۵۰ هزار نفری جامعه عشایری فارس را بانوان تشکیل می‌دهند و توانمندی و ظرفیت‌های خوبی که در آن‌ها وجود دارد تاکنون بیش از ۱۶۸ مورد دستگاه ریسندگی برقی توسط اعضا صندوق‌های خرد زنان خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفته که به درآمد پایدار منجر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار