کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته تاکنون، سه هزار و ۴۴۰ بازدید از نانوایی‌های این استان در راستای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۲۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 16 December 2020

به گزارش تابناک قم، محمدحسین باباخان افزود: ۹۸۷ نانوایی در سطح استان فعال هستند که به‌صورت مرتب توسط کارشناسان بهداشت محیط مورد نظارت قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در این مدت به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برای ۳۹۷ نانوایی اخطار کتبی صادر شده، ۲۴ نانوایی تعطیل موقت و ۶ نانوایی نیز پلمب شده است.

وی ادامه داد: در این مدت سهمیه ۱۷۴ نانوایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند قطع شده که پس از اصلاح نواقص بهداشتی، سهمیه آن‌ها مجددا وصل خواهد شد.

باباخان بیان کرد: حذف پول نقد و ابزارهای مشترک مانند برس در نانوایی بربری و چاقو در نانوایی سنگکی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند ماسک از جمله دستورالعمل‌هایی است که نانواها باید رعایت کنند.

به گفته وی، بر اساس بازدیدهایی صورت گرفته در نانوایی‌های سطح استان، استفاده از ماسک ۴۶ درصد، رعایت فاصله اجتماعی ۵۲ درصد و بهداشت فردی ۷۲ درصد می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که نانوایی‌ها جزو صنوفی هستند که کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند، خاطرنشان کرد: قسمتی از این مساله به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری، حذف پول نقد و وسایل مشترک توسط نانواها و قسمتی دیگر نیز عدم رعایت دستورالعمل‌ها توسط شهروندان است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن (ع) در شهرک امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار