مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران با تشریح الزامات جنبش علمی در این نهاد پرسشگری، آزاداندیشی و توسعه ارتباطات علمی را از جمله این الزامات دانست.
کد خبر: ۹۲۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 15 December 2020

به گزارش تابناک قم، طیبه غفاری در نشست مجازی با حضور طلاب خواهر دارای استعداد برتر و معاونین پژوهش مدارس علیمه خواهران که به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد پیرامون جنبش علمی و نقش و وظایف طلاب استعداد برتر در جنبش علمی حوزه‌های علمیه خواهران سخنرانی کرد.

وی با اشاره به نامگذاری سومین روز هفته پژوهش حوزه‌های علمیه خواهرن به عنوان عنوان جنبش علمی، استعدادهای برتر، فرصت‌ها و چالش‌ها گفت: گفت: هر یک از ما در جایگاه مسئولیتی خود  در این حرکت جمعی و جنبش علمی وظایفی را بر عهده داریم اما طلاب استعداد برتر اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

وی با تشریح مسئولیت هر یک از واحدهای حوزوی در امور مربوط به پژوهش گفت: مدرسه علمیه به عنوان بسترساز  محیط علمی، مدیریت استان در راستای وظیفه مدیریتی امور و انسجام بخشی  برنامه ها و ستاد مرکز در سطح کلان برنامه ریزی و سیاست‌گذاری تاثیر و نقش به سزایی دارند.

مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران، در ادامه به لوازم جنبش علمی اشاره و عنوان کرد: پرسشگری  نخستین لازمه  هر حرکت علمی و  نقطه آغاز تحقیق، تفکر و پژوهش است.

غفاری اضافه کرد: منشا تولید هر علمی، پرسش است و حیات علمی حوزه های علمیه مدیون اذهان پرسشگر است؛ در بررسی حیات علمی علما و حوزه های علمیه اقوال مختلف مطرح می‌شود که نشان پرسشگری و پرسش آفرینی است و اگر اینگونه نبود پویایی علمی بوجود نمی آمد.

وی در تشریح امر تحقیق و پژوهش به عنوان دومین لازمه و اصلی ترین حرکت این جنبش گفت: طلاب در تمام عرصه های علمی نیازمند تحقیق و پژوهش هستند و اصولا تحصیل بدون تحقیق و پژوهش مثمر ثمر نخواهد بود.

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران طلاب استعداد برتر را طلایه‌داران جنبش علمی معرفی کرد و بر روحیه محققانه در بین طلاب و به ویژه طلاب استعداد برتر تاکید کرد و افزود: محققانه به حل مسائل حوزه دین و معارف اسلامی بپردازید زیرا طلاب محقق با تولید نظریات جدید و پاسخگویی به سوالات علمی، محل رجوع سایر طلاب در عرصه های پژوهشی هستند.

غفاری، آزاد اندیشی و آزادفکری را به عنوان سومین لازمه معرفی کرد و با استناد به روایات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب یادآور شد: طلبه استعداد برتر نباید تنها به فهم خود تکیه کند و دچار محدودنگری و جزمیت ذهنی شود بلکه آزاداندیشی اجازه ورود به مباحث علمی را به انسان می دهد.

وی معتقد است آزاد اندیشی و آزادفکری، امکان شنیدن فکر و اندیشه دیگری، تبادل آرا و افکار را پدید آورده و باب علم و گفت و گوی علمی را می گشاید.

مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران، رعایت اخلاق علمی، ارج نهادن و ارج گذاردن به صاحبان اندیشه و تعاملات و ارتباطات علمی را به عنوان دیگر لوازم جنبش علمی معرفی کرد.

غفاری در بخش دوم سخنان خود به فرصت ها و چالش های پیش رویِ طلاب استعداد برتر اشاره کرد و شرکت در ارزیابی‌های کشوری و اجتماعات نخبگانی و دوره های آموزشی، استفاده از امکانات کوثرنت را به عنوان فرصت معرفی کرد. 

وی به طلاب استعداد برتر در زمینه ارتقاء سطح علمی طلاب دیگر، نقش آفرینی و رونق بخشی سطح علمی و پژوهش در مدارس و استان ها توصیه کرد و نخبه بودن را مزیتی تعهدآور دانست و افزود: استعداد برتر  تعهد آور است نه مزیتی توقع آور، طلاب استعداد برتر در مقابل خود و دیگران مسئول می‌شوند.

مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه خواهران ، با اعلام اینکه آیین نامه تشکیل کانون های طلاب استعداد برتر به زودی تصویب و نهایی می شود، در ادامه به آسیب های استعداد برتری اشاره کرد و یادآور شد: برخی آسیب ها در حوزه فکری بر انسان وارد می شود مثل حس برتری طلبی، غرور، اعتماد به نفس کاذب و کمال یافتگی که باعث جلوگیری از حرکت علمی می شود.

غفاری اضافه کرد: برخی آسیب ها و چالش ها در راه تحصیل شما وجود دارد  که برخی از آنها باید از طریق تغییر قوانین و نظام آموزشی حل شود تا مسیر حرکت شما به سمت نخبگی هموار شود.

وی در پایان، طلاب استعداد برتر را طلایه داران حوزه های علمیه خواهران و باعث عزت و سربلندی دانست که با همت، پشتکار و توانایی آنان جنبش علمی محقق خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار