یک روانشناس در خصوص علل و پیامد‌های منفی ناشی از قتل‌هایی، چون شیما صباگردی توضیحاتی داد.
کد خبر: ۹۲۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲ 11 December 2020
به گزارش تابناک سمنان  فقر، موضوعی است که همیشه خود را در قالب و پوشش های مختلفی چون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... نشان داده است و خواهد داد اما  روند افزایشی یا کاهشی آن توجه و بررسی های دقیق و کارشناسانه ای را می طلبد که باید در سریع ترین زمان ممکن اتفاق افتد وگرنه چنین فقرهایی، دامن اجتماع را می گیرد و پیامدهای منفی آن در دل خانواده ها تزریق خواهد شد.
 
در روزهای گذشته بود که اخباری مبنی بر قتل دختر نوجوانی در رسانه های داخلی منتشر شد که بازتاب گسترده ای داشت و کارشناسان حوزه های مختلفی چون روانشناسی، آسیب شناسی و...به واکاوی ابعاد و چرایی این اتفاق پرداختند که بدنبال این موضوع، علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علت قتل شیما ۱۶ ساله توسط مردی ۶۰ ساله و پیامد‌های منفی این اتفاق در جامعه اظهار کرد: تجمع جمعیت، تکنولوژی و حاشیه نشینی از جمله مواردی هستند که باعث بروز چنین حوادث تلخی می‌شوند که اگر به این مسائل، فقر فرهنگی و اجتماعی را نیز اضافه کنیم، می‌بینیم که این حاشیه نشینان می‌توانند از موقعیت‌هایی که پیش می‌آید سوء استفاده کنند.

وی بیان کرد: برخی از مردان دچار بیماری جنسی هستند. یعنی آن‌ها میل شدیدی به شهوت رانی دارند و در زمره افرادی هستند که پرخواسته اند که این موضوع، مشکل بزرگی است.

کیهان نیا تصریح کرد: برخی از مردان مشکل سادیسم و همچنین خودآزاری دارند که نه تنها دیگران را اذیت می‌کنند بلکه از اذیت کردن دیگران نیز لذت می‌برند که در این میان، افرادی هم هستند که از عقده، کینه و تنفر سرشار هستند و تمامی این ویژگی‌های منفی ناشی از اتفاق‌های بدی است که برای آن‌ها رخ داده است و یا در خانواده‌ای متشنج بزرگ شده اند و یا در کودکی توسط پدر خود تنبیه شدیدی شده اند.

بنابراین، افرادی که زندگی ناسالمی داشته اند در گروه افرادی که به آن‌ها ناسالم می‌گوییم هم قرار می‌گیرند.

وی گفت: در جامعه ما، شرایط اقتصادی مطلوب نیست و تورم، گرانی و تغییر قیمت‌ها در حال افزایش است و این موضوع باعث فشار بیشتری روی افراد می‌شود که نتیجه آن موجب بروز خشم فروخورده این افراد و رنجش‌های عمیق آن‌ها می‌شود که در نتیجه، زور خود را روی هر کسی که از آن‌ها ضعیف‌تر است پیاده می‌کنند.

 

این روانشناس ادامه داد: در خصوص حوادث تلخی، چون قتل شیما ۱۶ساله باید دید که برخی از دختران چه اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که در دام چنین مردانی می‌افتند چرا که عده‌ای از آن‌ها مصرفی شده اند تا جایی که صرفا به لباس، اتومبیل و امکانات بهتر علاقه دارند که همین مصرفی شدن کار دستشان می‌دهد.

وی با اشاره به تفریحات ناسالم برخی از دختران افزود: عده‌ای از دختران هم هستند که تفریحات ناسالمی دارند و وارد برخی از سرگرمی‌های غیراخلاقی می‌شوند که حتی این موارد می‌تواند منجر به اعتیاد آن‌ها شود.

کیهان نیا بیان کرد: شنیده‌ها و اخبار در خصوص قتل این دختر نوجوان حاکی از این است که راننده تاکسی، این دختر خانم را سوار می‌کند و با آزار و اذیت، او را پنهان و پس از قتل، او را دفن می‌کند که اگر چنین موردی تایید شود باید توجه کرد که درواقع، این مرد، یک بیمار جنسی ناسالم است که مشکل اخلاقی دارد و این جنایت او ناشی از تمامی موارد مذکور است.

قتل شیما دختر 16 ساله

وی تاکید کرد: با توجه به بروز چنین جرائمی، توصیه‌ای که می‌توان به دختران جوان و همچنین زنان کرد این است که امروزه به دلیل تجمع جمعیت، حاشیه نشینی، فقر و در نتیجه افزایش جرم و جنایت‌های ناشی از آن‌ها بیشتر مراقب باشند تا در این مشکلات و تنگنا‌ها قرار نگیرند و به یاد داشته باشند که با افزایش جمعیت و مشکلات اقتصادی و به دنبال آن، تکنولوژی و تغییر سبک زندگی ها، خطر جرم و جنایت بیش از پیش وجود دارد و آن‌ها نیز به عنوان گروه آسیب پذیر بیشتر در معرض این موارد تلخ قرار می‌گیرند.

این روانشناس با اشاره به نقش مهم رسانه ها برای جلوگیری از بروز اتفاقات این چنینی، خاطرنشان کرد: رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب باید مردم را در خصوص این مسائل آگاه کنند تا چنین اتفاق‌های تلخ و ناگواری برای مردم به ویژه گروه آسیب پذیر جامعه رخ ندهد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار