عضو هیأت‌علمی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: بابل‌رود از آلوده‌ترین رودخانه‌های مازندران است، فاضلاب بابل پس از ورود به شازده‌رودخانه، صرف امور کشاورزی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱ 07 November 2020

عزیر عابسی عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی محیط‌زیست دانشکده عمران دانشگاه نوشیروانی با اشاره به بحث آلودگی دریای مازندران، اظهار کرد: در این حوزه چندین جنس آلودگی داریم، آلودگی میکروبی دریای مازندران از طریق خروجی فاضلاب‌های در استان‌های شمالی وارد دریا می‌شود.

 

وی افزود: یک بخش دیگر از آلودگی، آلودگی جیوه، سرب، نیکل، ترکیبات آرسنیک و ترکیبات حاوی COD "خروجی کارخانه‌های مقواسازی، شهرک‌های صنعتی و کشتارگاه‌ها" از طریق پساب‌های وارد رودخانه‌ها و سپس وارد دریا می‌شوند.

 

عابسی خاطرنشان کرد: متاسفانه تصفیه‌خانه بابل واقع در مقری‌کلا در حال حاضر درست کار نمی‌کند و در واقع فاضلاب بابل بدون تصفیه لازم، وارد شازده‌رود شده و نتیجه آن استفاده از فاضلاب تصفیه نشده برای مصارف کشاورزی در بهنمیر است.

 

عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی محیط‌زیست دانشکده عمران دانشگاه نوشیروانی بابل خاطرنشان کرد: مقالاتی است که رسوبات دریای مازندران مورد آزمایش قرار گرفته که نشان می‌دهد آلودگی برخی نقاط دریای مازندران حتی از سواحل عسلویه که آلوده شناخته می‌شود، آلوده‌تر است.

 

این مسؤول ادامه داد: رودخانه بابل‌رود و هراز جزو آلوده‌ترین رودخانه‌های مازندران است، خروج فاضلاب رستوران‌های بین راهی در محور هراز، یکی از عوامل آلودگی در این رودخانه است.

 

وی گفت: در تابستان آلودگی آب تالاب نیلوفر بابل بسیار بالا می‌رود به طوری که حتی نباید برای استفاده‌های مستقیم از آن استفاده کرد؛ آب آلوده، در سلامت ماهی‌های آنجا نیز تاثیر می‌گذارد، تالاب نیلوفر یک ظرفیت بزرگ است که از آن استفاده نشده است.

 

عابسی عنوان کرد: در حد چند میلیارد تومان مشکل دفع پسماند در انجیل‌سی بابل قابل حل است، در این خصوص آماده ارائه طرح به مسوولان امر هستم.
فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار