تنوع جاذبه‌های روستاهای استان یزدچیست؟
استان دارای 43 روستای هدف گردشگری است که زیرساخت‌های آنها برای اقامت، پذیرایی و حضور گردشگران در حال تکمیل است.
کد خبر: ۸۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 06 September 2015

به گزارش تابناک یزد،روستاهای استان دارای جاذبه‌های متفاوت تاریخی، طبیعی و فرهنگی هستند و این ویژگی‌ها منجر به گلچین کردن تعدادی از روستاها با عنوان «روستاهای هدف گردشگری» شده تا با تامین زیرساخت‌ها و فراهم کردن شرایط، شاهد رونق گردشگری در آنها باشیم.

کویری‌بودن از ویژگی‌های شاخص روستاهای شهرستان‌های بافق، بهاباد و اردکان است، روستاهای شهرستان‌های یزد، میبد و اشکذر جنبه تاریخی دارند، روستاهای شهرستان‌های تفت، ابرکوه و خاتم نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعت‌گردی هستند و شهرستان مهریز هم روستاهایی با ویژگی‌های تاریخی و طبیعی دارد.
همه شهرستان‌های استان دارای روستاهایی با عنوان «هدف گردشگری» هستند تا با تقویت جاذبه‌های متناسب با اقلیم هر شهرستان به جذب گردشگر برای آنها اقدام شود.

تنوع جاذبه‌های روستاهای استان
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌گوید: اوایل سال90، معرفی و ثبت روستاهای هدف گردشگری در کشور دنبال شد و سهم استان، 50 روستای هدف گردشگری بود که با تفکیک شهرستان طبس، تعداد روستاهای هدف گردشگری استان به 43 روستا کاهش یافت.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: این روستاها با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در تمام شهرستان‌های استان پراکنده هستند و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان موظف است که زیرساخت‌های مورد نیاز برای تسهیل دسترسی گردشگر به این روستاها را فراهم کند. وی می‌افزاید: روستاهای مورد توجه گردشگران خارجی روستای فهرج در شهر یزد، روستای خرانق در اردکان و روستای اسلامیه در تفت است اما گردشگران داخلی بیشتر روستاهای ده بالا و طزرجان را در تفت و منشاد را در مهریز انتخاب می‌کنند.
وی با بیان این‌که هر یک از روستاهای هدف گردشگری استان ویژگی‌های شاخص و منحصر به فردی دارد، ادامه می‌دهد: روستاهای چم و مبارکه، اسلامیه، ده بالا، طزرجان، بنادکوک و توران پشت از جمله روستاهای هدف گردشگری شهرستان تفت هستند.
این مسئول روستاهای هدف گردشگری شهرستان مهریز را نیز روزهای مدوار، هرفته، سریزد، بنادک سادات و منشاد معرفی می‌کند و می‌افزاید: شهرستان یزد نیز 2 روستای هدف گردشگری به نام‌های فهرج و خویدک دارد.
وی روستاهای خرانق، ساغند و زرجوع را از روستاهای هدف گردشگری شهرستان اردکان معرفی می‌کند و می‌گوید: 4 روستای هدف گردشگری به نام کرخنگان، چنارناز، چاهک و خوانسار نیز در شهرستان خاتم وجود دارد.
نصیری می‌افزاید: شهرستان میبد به عنوان یکی از مراکز تاریخی استان دارای روستاهای هدف گردشگری به نام‌های مهرآباد، حسن‌آباد، بفروئیه، بیده، مزرعه‌کلانتر و رکن‌آباد است.
وی روستاهای هدف گردشگری شهرستان ابرکوه را نیز یداف، فراغه، اسفندآباد، هک، هارونی و شهراسب معرفی می‌کند. به گفته این مسئول، شهرستان بافق نیز روستاهای گردشگری متعددی با نام‌های شادکام، بنستان، باجگان، قطرم، حسن‌آباد و باقرآباد دارد و تنها روستای هدف گردشگری شهرستان بهاباد نیز روستای آسفیج است.
نصیری می‌گوید: شهرستان اشکذر نیز روستاهای هدف گردشگری به نام‌های حجت‌آباد وزیر، بندرآباد، شمسی و هفتهر دارد.
وی اضافه می‌کند: روستاهای شهرستان تفت با توجه به قرار گرفتن در دامنه شیرکوه، دارای جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای معتدل نسبت به مراکز شهری هستند و روستاهای شهرستان بافق و اردکان نیز جاذبه‌های مساعدی برای کویرنوردی دارند. این مسئول می‌افزاید: برخی از روستاهای استان دارای جاذبه‌های فرهنگی هستند که از جمله آن می‌توان به روستاهای زرتشتی نشین از جمله چم و مبارک، شمسی، هفتهر و... اشاره کرد که آیین زرتشتی در این روستا برگزار می‌شود.

فراهم کردن فرصت اقامت ارزان در روستاها
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اولویت این اداره کل در روستاهای هدف گردشگری را ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران از جمله ساخت کمپ‌های گردشگری عنوان می‌کند.
وی می‌افزاید: فراهم کردن فرصت اقامت و پذیرایی ارزان قیمت در روستاهای هدف گردشگری، ایجاد مجتمع‌های بهداشتی عمومی و تامین زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، جاده دسترسی و... از وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البته با مشارکت بخش خصوصی است.
این مسئول می‌گوید: ایجاد کمپ‌ها و مراکز اقامتی در روستاهای هدف گردشگری استان با جدیت دنبال می‌شود؛ چرا که بسیاری از روستاهای هدف گردشگری از کمپ‌های عمومی محروم هستند.
وی ادامه می‌دهد: این کمبود به ویژه در روستاهای ده‌بالا و طزرجان که حجم بالایی از گردشگران استان را به خود جلب کرده است، ملموس است؛ از این رو با تعامل با دهیاری این روستاها، در حال تامین زمین برای ساخت کمپ‌های عمومی تا پایان سال جاری هستیم.
به گفته نصیری، کلنگ کمپ گردشگری روستای زرجوع اردکان در کنار معبد زرتشتیان در روز جهانگردی به زمین خواهد خورد و کمپ گردشگری روستای بندرآباد شهرستان اشکذر نیز تا یک ماه آینده آماده بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: یک کمپ بین راهی گردشگری تا پایان سال در روستای حجت‌آباد وزیر افتتاح خواهد شد و سه‌مجوز جدید مراکز اقامتی و پذیرایی نیز در روستای اسلامیه در شهرستان تفت صادر شده است.
این مسئول از ایجاد کمپ کویرنوردی در روستای باقرآباد شهرستان بافق خبر می‌دهد و می‌افزاید: خدمات اقامتی و پذیرایی روستای سریزد نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال تکمیل است و اولین بازارچه صنایع دستی روستایی کشور در این روستا دایر خواهد شد.
وی از ساخت 58 چشمه سرویس بهداشتی در روستاهای هدف گردشگری استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های گذشته جانمایی این خدمات نامناسب بوده است به طوری که در برخی از روستاهای مهم هدف گردشگری، هنوز سرویس‌های بهداشتی عمومی ساخته نشده است.

توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این شیوه اقامت فرصت تجربه زندگی روستایی عاری از مشغله‌های زندگی شهری را برای گردشگران علاقه‌مند فراهم خواهد کرد.
وی می‌گوید: فراخوان همکاری برای ایجاد این اقامتگاه‌ها در تمام شهرستان‌های استان اعلام شده و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری امکان بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره را نیز خواهند داشت.
این مسئول ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری را دارای اولویت می‌داند و می‌افزاید: 12‌مسیر گردشگری در استان تعریف شده که مهم‌ترین آن مسیر عقدا به مهریز و فراغه به خرانق است و سعی می‌شود اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیشتری در روستاهای این دو مسیر مهم ایجاد شود.
نصیری اولویت صدور مجوز برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی را خانه‌های سنتی روستایی که بافت قدیمی آن حفظ شده است، عنوان می‌کند و می‌افزاید: تلاش داریم در عین توسعه و رونق گردشگری در روستاهای استان بافت سنتی و اصیل روستا همچنان حفظ شود.
وی ادامه می‌دهد: با تعامل با دفتر امور روستایی استانداری یزد تلاش شده است که اقدامات بهسازی و مناسب‌سازی محیط روستاها با استفاده از مصالح بومی و به شکلی انجام شود که روستا به شهر تبدیل نشود.
این مسئول از انعقاد تفاهم‌نامه با دهیاری‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: به این ترتیب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معادل اعتباری که دهیاری برای اصلاح بافت روستاها تخصیص می‌دهد برای بهسازی بافت روستا هزینه می‌کند.

ضرورت حفظ بافت سنتی روستاها
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که برخی از ساخت و سازهایی که در روستاهای استان انجام می‌شود با سیاست‌های این اداره کل همخوانی ندارد، اولویت رونق گردشگری در روستاهای استان را حفظ بافت سنتی روستاها عنوان می‌کند.
نصیری می‌افزاید: دهیاران به عنوان ماموران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متولی نظارت بر ساخت و سازها و جلوگیری از تخلفاتی هستند که بافت سنتی روستا را به هم بزند.
وی ادامه می‌دهد: دهیاران موظف هستند که متخلفان ساخت و ساز را به کمیسیون ماده 99 و ماده 100 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی کنند و آرای این کمیسیون‌ها حتی به مرحله تخریب ساختمان در روستاها نیز رسیده است.

تامین زیرساخت‌های گردشگری بر اساس اولویت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری استان بر‌اساس اولویت خبر می‌دهد.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: این اولویت‌بندی بر اساس شاخص‌های مهمی چون تعداد گردشگران، مسیر دسترسی، تقاضای سرمایه‌گذاری و جاذبه‌های گردشگری هر روستا انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: مرمت آثار تاریخی، حفاظت از آثار تاریخی و طبیعی، نورپردازی آثار و جاذبه‌ها، پیاده‌روسازی و بهسازی مسیرهای گردشگری، پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و ایجاد اقامتگاه‌ها و مراکز پذیرایی از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در روستاهای هدف گردشگری است.
این مسئول می‌افزاید: روستاهای استان جاذبه‌های متنوع تاریخی، طبیعی و فرهنگی دارند که معرفی هر یک و فراهم کردن فرصت گردشگری از این جاذبه‌ها، موجب رونق گردشگری و در ادامه توسعه پایدار روستاها خواهد شد.

روستای ده بالا
این روستا در 50 کیلومتری شهر یزد در دامنه شیرکوه تفت قرار گرفته و دارای آب و هوای نسبتا معتدلی است. رودخانۀ دائمی ده بالا، از میان روستا عبور می‌کند و موجبات سرسبزی و طراوت روستا را فراهم آورده است. این روستا در کنار جاذبه‌های طبیعی، دارای آثار تاریخی به جای مانده از دوره‌های تاریخی از جمله حسینیه، مسجد جامع روستا و قدمگاه باغستان و غیره است که ظرفیت پذیرش گردشگر را فراهم کرده است. نبود زیرساخت‌های گردشگری در این روستا، امکان اقامت را از گردشگران علاقه‌مند سلب کرده است از این رو تورهای طبیعت‌گردی استان کمتر برای رفتن به این روستا برنامه‌ریزی می‌کنند. این روستا دارای 2 بافت قدیمی و جدید است. حواشی قنات پر آب شروین از مکان‌‌های زیبا و تفرجگاهی روستاست.

روستای خرانق
خرانق را زادگاه خورشید می‌خوانند، شهری که با بافت خشتی و آثار تاریخی متعدد، روزانه میزبان گردشگران خارجی از کشورهای مختلف است؛ چرا که ورود به این روستای تاریخی اردکان، قدم‌زدن در تاریخ است؛ با این حال بناهای تاریخی این روستا در حال تخریب هستند و حفاظت از آنها، فقط با تخصیص اعتبارات ملی میسر است. این روستای قدیمی ‌با معماری غنی و بافت تاریخی منحصر به‌فرد، دارای قلعه‌ای زیباست که قدمت آن چند هزار سال پیش‌بینی می‌شود و بعضی آن را متعلق به پیش از تاریخ می‌دانند. این روستای تاریخی که هر روز شاهد حضور گردشگران خارجی است، تنها یک مرکز اقامتی و پذیرایی در کاروانسرای تاریخی روستا دارد که البته امکانات آن نیز بسیار محدود است از این رو لازم است که زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی در این روستا تامین شود.

روستای منشاد
روستای منشاد مهریز در دامنه شیرکوه قرار دارد. این روستا یکی از مناطق خوش آب‌و‌هوای استان به شمار می‌آید از این رو ایجاد 2 سایت گردشگری روستایی در این روستا، در دستور کار قرار دارد.
فصل بهار و فصل تابستان بهترین فرصت برای حضور در دامان طبیعت این روستاست. در سال‌های اخیر به دلیل خرید زمین‌های مزروعی و تفکیک و تغییر کاربری آنها از سوی برخی افراد سودجو شاهد ساختمان سازی‌های بی‌رویه و غیرقانونی و همراه با آن بروز مشکلاتی مانند دشواری تهیه آب آشامیدنی و مسائل زیست‌محیطی در این منطقه ییلاقی هستیم. این روستا دارای جاده دسترسی به روستاهای شهرستان تفت از جمله ده بالا و طزرجان است و حجم مسافران و گردشگران آن در روزهای تعطیل بسیار زیاد است و مسئولان باید برای ایجاد مراکز اقامتی متناسب با نیاز علاقه‌مندان وارد عمل شوند.

روستای طزرجان
روستای ییلاقی طزرجان تفت در میان رشته کوه‎‎های شیرکوه یزد واقع شده و زیبایی خاصی را به این روستا بخشیده است. از جاذبه‌های طبیعی و کوهستانی این روستا می‌توان به کوه برفخانه به عنوان یخچال طبیعی استان با ارتفاع 3972 متر از دریا اشاره کرد که مرتفع    ترین قله روستا‌ست. این روستا در کنار طبیعت زیبا و منحصر به فردش، دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی است. از جمله این آثار تاریخی می‌توان به مسجد جامع مربوط به 900 سال پیش یا درخت چناری که در کنار مسجد جامع است و عمر آن را حدود 1500 سال تخمین می‎زنند، اشاره کرد. باغ‌های این روستا نیز در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی از جای جای استان است. با این حال لازم است که کمپ‌های گردشگری در این روستا ساخته شود.

روستای اسلامیه
روستای اسلامیه یا فراشاه در بخش مركزی شهرستان تفت، یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب می‎‎شود که در دره‎‎ای كوهپایه‎ای و معتدل قرار دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری باز می‎‎گردد. بافت تاریخی روستا که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و بنیاد مسکن احیا و بازسازی شده، آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. بافت قدیمی این روستا در کنار راه اصلی یزد- شیراز، از قدیم‌الایام تاکنون به عنوان یک قطب تجاری که بیشترین خدمات رفاهی به مسافران و رهگذران ارائه می‎دهد. مسجد جامع، چنار کهنسال 1500ساله، قدمگاه امام رضا(ع)، قلعه‎های تاریخی، آسیاب آبی، غار اسلامیه، چشمه تامهر كه اوایل بهار تا مهرماه هر سال دارای آبی سبك، زلال و گواراست و کوهی شبیه عقاب معروف به «عقابکوه» از دیدنی‌های اسلامیه محسوب می‌شود.

روستای فهرج
روستای فهرج از روستاهای تاریخی و ارزشمند بخش مركزی یزد‌‌‌ است كه قد‌‌‌یمی‌ترین مسجد‌‌‌ استان یعنی مسجد‌‌‌ جامع فهرج بازماند‌‌‌ه از قرن اول هجری قمری را د‌‌‌ر د‌‌‌ل خود‌‌‌ جای د‌‌‌اد‌‌‌ه است. جاذبه‌های تاریخی این روستا بسیار ارزشمند است اما رسیدگی به این جاذبه‌ها با کاستی‌هایی همراه است. قلعه تاریخی فهرج نیز به تأمین اعتبار برای مرمت نیاز د‌‌‌ارد‌‌‌. قسمتی از مجموعه تاریخی شهد‌‌‌ای فهرج به عنوان بنایی تاریخی بازماند‌‌‌ه از د‌‌‌وران اشكانیان تخریب شد‌‌‌ه است. روستای تاریخی فهرج، فاصله چندانی با مرکز استان ندارد از این رو راهنمایان گردشگری می‌توانند با تعریف تورهای نیم روزه، گردشگران علاقه‌مند را به سمت این روستا هدایت کنند. اهمیت این روستای تاریخی در رونق صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست اما باید برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن نیز تدابیر جدی اتخاذ شود.

ایجاد دهکده توریستی در روستای عصرآباد
معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ایجاد دهکده توریستی در روستای عصرآباد شهرستان اشکذر خبر می‌دهد و می‌افزاید: این روستای خالی از سکنه در آینده نزدیک به یکی از مراکز گردشگری طبیعی و تاریخی استان تبدیل خواهد شد.

 به گزارش همشهری،«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: این روستا ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی زیادی برای جذب گردشگران و فراهم کردن فرصت گردش یک روزه گردشگر را دارد. وی از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا را رمل‌های کویری زیبا معرفی می‌کند و می‌افزاید: آتشکده این روستا که در گذشته زرتشتی نشین بوده، همچنان برقرار است. وی از ایجاد اقامتگاه و مراکز پذیرایی در خانه‌های قدیمی این روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: عملیات اجرایی این دهکده توریستی در هفته دولت آغاز شده است و امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار