این موضوع اتفاق نمی‌افتاد اگر از مدیران فرهنگی و آشنا با مقوله برنامه‌سازی ، مخاطب‌شناسی و هنری در این نهاد فرهنگی استفاده می شد...
کد خبر: ۸۸۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ 19 August 2020

«تابناک»، نسترن ابراهیم زاده؛ بیش از 12 سال کارمند صدا و سیما بودم و در مشاغلی چون نویسندگی - ویراستاری- برنامه‌سازی کار کردم و یکی از کارشناسان کمیته ارزیابی برنامه‌ها بودم.

طی این سالها با مواردی برخورد کردم ، دیدم و شنیدم که مرا به یقین رساند مهمترین نقطه ضعف سازمان به کارگیری افراد نامرتبط و ناکارآ در جایگاه‌های حساس مدیریتی است. افرادی که نه توان و اندیشه مدیریتی دارند و نه تخصص لازم و کافی را برای پر کردن میزمدیریت در یک سازمان فرهنگی..

تخصص و تقوا دو گمشده در سازمان صداوسیما

بی گمان «صداوسیما» یکی از سازمانهای مهم و اصلی در کشور ماست ولی با کمال تأسف شاهدیم این حجم از هزینه‌های گزافی که صرف آن شده ، روز به روز از اهمیت و تأثیرگذاری آن کاسته و گاه در تقابل با یک کانال یا صفحه بی‌اهمیت در فضای مجازی نیز از دور رقابت خارج می‌شود ، دافعه آن از جاذبه پیشی گرفته است؟!.

این موضوع اتفاق نمی‌افتاد اگر از مدیران فرهنگی و آشنا با مقوله برنامه‌سازی ، مخاطب‌شناسی و هنری در این نهاد فرهنگی استفاده می شد.

تخصص و تقوا دو گمشده در سازمان صداوسیما

برای نمونه به این مهم در سطح کلان سازمان نگاهی می‌اندازیم: محمد هاشمی تحصیلات حوزوی - علی لاریجانی دکتری فلسفه - عزت الله ضرغامی مهندس عمران - محمد سرافراز علوم سیاسی - عبدالعلی علی عسگری مهندس برق!!! و برخی دیگر از مدیران که سمت‌های گوناگونی داشته‌اند با یک جستجو ساده در اینترنت می‌توان به اطلاعاتی از فعالیت و تحصیل آنان دست یافت: علی دارابی قائم مقام سازمان ، علوم سیاسی - علیرضا برازش مدیر شبکه یک ، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث - محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو ، مهندس شیمی - سیدمرتضی میرباقری معاون سیما، فلسفه - رضا پورحسین مدیر شبکه سراسری رادیو و شبکه مستند، روانشناس - محمد احسانی مدیر شبکه یک ، مبانی حقوق اسلامی- تقی رستم‌وندی مدیر شبکه چهار ، علوم سیاسی - مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سه سیما مسئول شورای هماهنگی ورزش سازمان ، علوم سیاسی - دکتر حسین ساری مدیر شبکه آموزش مدیر شبکه پویا مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ،فوق لیسانس مهندسی صنایع و دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی - حمیدرضا رهبری‌فر در سمت‌های مدیرکل اداری و مالی ، مدیرکل حقوقی و رئیس حراست (مدرک تحصیلی وی یافت نشد، چه مدرک تخصصی‌ای وجود دارد که کار در این سه جایگاه مدیریتی را پوشش می‌دهد؟ گفته می‌شود زمانی که علی عسکری رئیس دانشکده صدا و سیما بود وی راننده ایشان بود؟!)

فهرست بلند بالایی از این دست مدیران در «صدا و سیما» این نهاد فرهنگی و هنری می توان یافت. البته مرکز کرمان نیز از این مسأله برکنار نیست برای مثال علی‌رمضانی مدیرکل فعلی با تحصیلات حقوقی بر صندلی ریاست مرکز کرمان نشسته است.

بسیاری از مدیران سازمان هیچگونه فعالیت هنری ، فرهنگی و رسانه‌ای در کارنامه خود ندارد و در خوش بینانه‌ترین حالت سابقه‌های اجرایی داشته‌اند که برای کار در چنین نهادی کافی نیست.

این در حالیست که سازمانی چون «صدا و سیما» به مدیران با تحصیلاتی در حوزه‌های برنامه سازی، جامعه شناسی، مردم‌شناسی ، هنر و رشته‌هایی از این دست نیاز دارد ولی دریغ از وجود جامعه‌شناس یا هنرمند و حتی افرادی با تحصیلات و سوابق اجرایی مدیریت رسانه در جمع سیاست گذاران این سازمان فرهنگی، هنری و خبری!...

مشخصاً با توجه به سوابق کاری و تحصیلاتی این مدیران بیش از آنکه ذائقه مخاطب برایشان مهم باشد و ذوق هنری داشته باشند ، بدون هیچ تخصصی جایگاهی را فقط پر کرده‌اند که اگر اندکی تعهد کاری و تحصیلی داشتند بر آن جایگاه تکیه نمی‌زدند. به یاد این سخن شهید چمران آدمی می‌افتد که وقتی از او پرسیدند: تعهد بهتر است یا تخصص؟ گفت: « می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم: آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست.»

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار