کد خبر: ۸۸۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 18 August 2020

 

 
طول آزادراه‌های کشور ۳۰درصد افزایش خواهد یافت

وزیر راه و شهرسازی گفت: طول آزادراه‌های کشور تا پایان دولت ۳۰درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: حجم آزادراه‌های کشور تا پایان این دولت، 30 درصد رشد کرده و از 2 هزار و 100 کیلومتر، به بیش از 3 هزار و 100 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

محمد اسلامی که به مناسبت هفته دولت، میهمان گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود در خصوص فعالیت‌های این وزارتخانه در توسعه زیرساخت‌های بخش راه کشور گفت: تا پایان این دولت، طول آزادراه های کشور به 3 هزار و 100 کیلومتر خواهد رسید که از مجموع هزار کیلومتری که در این دولت ساخته شده، 317 کیلومتر آن تاکنون به بهره برداری رسیده است و بقیه آن در حال ساخت است.

وی افزود: بیش از دو برابر این میزان نیز در سراسر کشور در دست ساخت یا مطالعه است و در یک برنامه پنج ساله، امیدواریم که این میزان به 6 هزار کیلومتر افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه بزرگراه‌های کشور نیز گفت: سالانه بطور متوسط 800 کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های کشور افزوده می شود که با توجه به کاهش منابع بودجه ای، روند مطلوبی خواهد بود.
اسلامی همچنین افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 5600 کیلومتر بزرگراه در کشور ساخته شده و 900 کیلومتر دیگر نیز تا پایان دولت دوازدهم ساخته خواهد شد.
وی افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور را یکی از اهداف مهم اسناد بالادستی دانست و گفت: برای تحقق این هدف، تلاش کرده ایم با توجه به واقع شدن ایران در دو مسیر کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب از این فرصت بهره ببریم و اگر ساختارها، سیاست‌ها و سازو کار مطلوب فراهم می شدقطعا کشور ما از سهم بیشتری در ترانزیت مسافر هوایی و بار برخوردار شده بود.
وی افزود : پنج سال قبل سهم ما از ترانزیت بار 13 میلیون تن در سال بود که با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا و با مزاحمت‌های عملی این کشور که بر مبنای سیاست ایران - زیرو شکل گرفته است و کمک‌هایی که به کشورهای همسایه ایران و منطقه در این زمینه کرده تا سهم ترانزیتی ایران را کاهش دهد، سال گذشته 8 میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی ایران جابجا شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ارزش ترانزیت این میزان بار از کشور، به حدود 700 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.
اسلامی همچنین حجم ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب را سالانه 90 میلیون تن بین کشورهای آسیای میانه و CIS با اقیانوس هند و هندوستان دانست و افزود: برای افزایش سهم ایران از این بازار بزرگ چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار از آن جمله بوده است.
وی افزود: ظرفیت بندر چابهار در فاز یک توسعه این بندر جابجایی سالانه 2 و نیم میلیون تن بود که هم اکنون به رقم 8 میلیون تن ظرفیت بندری رسیدیم.
وی اتصال راه آهن زاهدان به بیرجند را که سال آینده این مسیر به بهره برداری خواهد رسید از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای توسعه سهم ترانزیت کشور دانست و افزود: هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به 52 درصد بالغ شده است.
اسلامی همچنین ساخت و تکمیل راه آهن رشت - آستارا و الحاق راه آهن ایران به اتحادیه راه آهن های آسیای میانه را از دیگر برنامه های این بخش دانست و افزود: با الحاق ایران به این اتحادیه عملا وحدت رویه ای در موضوع معاهدات بازرگانی و حقوق گمرکی ایجاد خواهد شد که در نتیجه، سهم ایران را از ترانزیت بار منطقه افزایش خواهد داد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، اتصال ریلی راه آهن ایران به ترکیه که گرچه از قبل وجود داشت اما دارای نواقص جدی عملیاتی زیادی بود از دیگر برنامه ها و اقدامات این وزارتخانه برای توسعه ترانزیت در منطقه است ضمن اینکه این ارتباط در شرایط گسترش بیماری کرونا در جهان اتفاق افتاد و در این زمینه همچنین، معاهده تعرفه های مشترک ریلی با راه آهن ترکیه و 4 کشور منطقه به امضا رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار