کد خبر: ۸۴۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 08 May 2020
 
 
تابناک/توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی یعنی مردم این مناطق فقیر‌تر می‌شوند، قاچاق و واردات بیش از پیش می شود، فرار مالیاتی افزایش می‌یابد.
 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بشرا کاظم پور؛ روز گذشته خبر تصویب لایحه «توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی» به گوش مان رسید.

این یعنی مردم این مناطق فقیر‌تر می‌شوند، قاچاق و واردات بیش از پیش می‌شود، فرار مالیاتی افزایش می‌یابد؛ زیرا در حال حاضر شورای عالی مناطق آزاد توانایی کنترل محدوده فعلی را ندارد چه برسد به توسعه بیشتر.

فقر این مناطق بیشتر و تولید کمتر میشود زیرا: یکی از استدلال‌های رایج که برای تأسیس مناطق آزاد مطرح می‌شود، بهبود معیشت و اقتصاد ساکنان آن مناطق است. درحالی که عمدۀ فعالان اقتصادی این مناطق افراد غیربومی هستند و مردم منطقه عملا نقشی در اقتصاد آن ندارند و به کارگران شرکت‌هایی تبدیل شدهاند که صاحبان آن‌ها بومی این مناطق نیستند.

بررسی شاخص‌های مهم نشان میدهد معیشت ساکنان و اوضاع تولید این مناطق غالبا بدتر از گذشته شده است؛ به عنوان نمونه میزان رشد تعداد کارگاه‌های تولیدی در استان هرمزگان در یک بازۀ ۱۰ ساله (۹۲-۸۲) ۵/۱ برابر بوده درحالی که همین شاخص در منطقه آزاد قشم فقط ۲/۰ گزارش شده است. همچنین میزان رشد کارگران در همین بازه زمانی در استان هرمزگان ۸/۰، ولی در منطقه آزاد قشم نصف این میزان بوده است. بررسی میانگین سالانۀ اشتغال ایجادشده دربازۀ سال‌های ۹۲ تا ۹۶ نیز نشان میدهد سهم مجموع مناطق آزاد کمتر از ۴ درصد کل کشور بوده است.

قاچاق و واردات بیش از پیش می‌شود زیرا: مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد اند؛ واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه بیش از ۶ برابر صادرات از این مناطق است؛ و تنها نتیجه مناطق ازاد برای ما، ایجاد بازارچه‌های مرزی برای کالای وارداتی بوده است. در واقع عدم کنترل و نظارت بر ورود کالا به این مناطق، کالا‌های قاچاق از مناطق آزاد به راحتی وارد کشور و در نهایت باعث آسیب جدی به تولید داخلی و منافع ملی می‌شوند.

فرار مالیاتی گسترش می‌یابد زیرا: از دیگر آسیب‌های توسعه محدوده افزایش تاسیس شرکت‌های صوری می‌باشد که در ظاهر امر مشغول فعالیت تجاری در مناطق آزاد هستند تا بتوانند از معافیت‌های مالیاتی این مناطق استفاده کنند و این یعنی گسترش فرار مالیاتی.

مناطق آزاد با هدف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد منطقه ای، جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات ایجاده شده است، اما هم اکنون شاهد واردات، قاچاق، فرار مالیاتی هستیم و تا تعیین ساختار مناسب و اصلاح قوانین مدیریتی، توسعه محدوده مناطق آزاد نقض قانون است.

بشرا کاظم پور؛ دبیر قرارگاه احمدی روشن استان گیلان
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار