انتشار نامه نمایندگان مشهد خطاب به سرمایه گذاران
4 نفر از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه ای خواستار مشارکت سرمایه گذاران به منظور بازسازی بافت فرسوده 360 هکتاری اطراف حرم مطهر رضوی شدند.
کد خبر: ۸۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸ 26 February 2015

سال‌٧٤ با مصوبه کمیسیون ماده ٥، طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی و با هدف برجسته‌کردن نقش فرهنگی- مذهبی حرم مطهر به مثابه یکی از قطب‌های جهان اسلام، تثبیت و تبیین جایگاه مجموعه حرم مطهر در سه مقیاس بین‌المللی، ملی و محل، تاکید بر اهمیت و ارزش بی‌مانند مجموعه زیارتی حرم حضرت رضا‌(ع) در نظام شهری مشهد و برقراری ارتباط سازمان‌یافته میان مجموعه زیارتی و بافت شهری مشهد کلید خورد.

طرح مذکور محدوده‌ای به وسعت تقریبی ۳۱۰‌هکتار را شامل می‌شود و تاکنون ١٦٧ پروژه از مجموع ٣٦٠‌پروژه تجاری و اقامتی آن اجرا و بهره‌برداری شده است.این طرح که از همان ابتدا جزو یکی از برنامه‌های اساسی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت تا جایی که سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در بازدیدی که از طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی کرد، برای راه‌های تامین اعتبار منابع مالی این طرح از سرمایه‌گذاران در پیشرفت و توسعه بافت‌های فرسوده دعوت کرد.

در همین زمینه نیز نمایندگان مشهد در مجلس دیروز طی نامه‌ای از سرمایه‌گذاران برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح بهسازی و نوسازی پیرامون حرم امام رضا (ع) دعوت به همکاری کردند.

در این نامه نمایندگان مشهدی از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه‌گذاران خواسته‌اند برای تامین منابع مالی و اجرایی پروژه‌های «طرح بهسازی پیرامون حرم مطهر حضرت رضا‌(ع)» برای سرمایه‌گذاری و‌ آبادانی همکاری کرده و همچنین برای خدمت به زائران حضرت امام رضا‌(ع) قدم‌های موثر بردارند.

همچنین در ادامه این نامه آمده است «پروژه‌های این طرح ویژگی‌های شهرسازی و خدماتی و رفاهی و فرهنگی داشته و از توجیهات اقتصادی مناسب نیز برخوردار است و همان‌طور که ریاست محترم جمهوری در سفر استانی بر اهمیت این طرح تاکید کرده و قول حمایت را داده‌اند، لازم است با توجه به اجرای حدود ۵۰‌درصد از طرح صد هکتاری مذکور و ضرورت زمان‌بندی برای اتمام طرح تمامی مدیران ملی و استانی و شهری، زمینه لازم برای سرمایه‌گذاران را فراهم آورند و وزیر محترم راه و شهرسازی، استاندار محترم و شهردار و شورای شهر مشهد مقدس در این زمینه گام‌های اساسی برای این طرح مهم و نیمه‌تمام بردارند.»

طرح نباید متوقف شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی، طرحی بسیار مهم است و نباید این طرح به هیچ وجه متوقف شود. بنی‌هاشمی افزود: متاسفانه با اتفاقات ناخوشایندی که برای شرکت پدیده شاندیز رخ داد و همچنین اظهار نظرهای منفی برخی افراد درباره این طرح، مدتی است که طرح مذکور متوقف شده است که این موضوع اصلا به نفع مشهد نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی سرمایه‌گذاران مشهدی برای سرمایه‌گذاری در این طرح دچار تردید شده‌اند، به همین دلیل ما نمایندگان طی نامه‌ای از آن‌ها درخواست کردیم که دوباره برای پیشرفت این طرح همکاری کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این طرح کارشناسی شده و حدود ٥٠‌درصد پیشرفت کرده است، اظهار داشت: تاکید ما برای اتمام این طرح و استمرار آن است و این طرح باید با قدرت بیشتری تمام شود و نباید مسائل و موضوعات حاشیه‌ای بر روی پیشرفت آن تاثیر بگذارد.بنی‌هاشمی تصریح کرد: پروژه‌هایی که در قالب این طرح به بهره‌برداری رسیده‌اند باعث خیر و خدمت زیادی به زائران و مجاوران شده و همچنین سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در این طرح سود خوبی برای سرمایه‌گذاران خود خواهد داشت و از سرمایه‌گذاران مشهدی برای ٥٠درصد باقی‌مانده طرح دعوت به همکاری می‌کنم.

اعلام آمادگی شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی برای سرمایه‌گذاری در طرح

شهردار منطقه ثامن گفت: طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی تاکنون ٥٠‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای اتمام آن شرکت‌های زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند که جدی‌ترین گزینه‌ها شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی هستند.

حمید ضمیری با بیان اینکه همکاری بخش خصوصی در طرح مذکور بسیار کم‌رنگ است، اظهار کرد: بافت پیرامونی حرم رضوی به‌دلیل نزدیکی به حرم رضوی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که با این ویژگی‌ها در نوسازی بافت فرسوده باید تمام نهادهای استانی و ملی بسیج شوند. ضمن اینکه ورود سالانه ٢٥‌میلیون زائر داخلی و خارجی به مشهد ضرورت اتمام این طرح را چند برابر می‌کند، ضمن اینکه باید تمامی نهادها و مسئولان استانی در این زمینه همکاری کنند.

گفتنی است تاکنون ٦‌هزار و ٢٠٠‌میلیارد تومان در طرح بازسازی حرم هزینه شده که ٢‌هزار و ٢٠٠‌میلیارد تومان را بخش خصوصی و ٤‌هزار میلیارد تومان را شرکت عمران و بهسازی ایران و شهرداری مشهد هزینه کرده که از این مبلغ ٢‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان را شهرداری مشهد هزینه کرده است و با این همه هزینه به٥٠‌درصد پیشرفت فیزیکی رسیدیم و برای تملک و ایجاد معابر ٤‌هزار میلیارد تومان کسری اعتبار داریم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار