وضعیت انتشار اوراق مشارکت شهری در کمیسیون اقتصادی شورا بررسی شد‌:
یک ماه پس از پایان فروش پانصدمیلیارد تومان اوراق مشارکت خط٣ قطار‌شهری مشهد، معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد از پرداخت بالاترین سود علی‌الحساب برای این اوراق ازسوی مدیریت شهری خبر داد.
کد خبر: ۸۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 22 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمدرضا مزجی در گفتگو با شهرآرا درخصوص جلسه اخیر کمیسیون امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد که به موضوع اوراق مشارکت در پروژه‌های شهری پرداخت، گفت: اوراق مشارکت خط٣ قطارشهری با سود علی‌الحساب ٢١درصد به فروش رسیدند. درعین‌حال به خریداران متعهد شدیم که درصورت سود قطعی بیشتر در پایان پروژه، درصد سود آن‌ها افزایش یابد.

سود بیشتر در پایان هر پروژه، به خریداران اوراق مشارکت پرداخت می‌شود

وی با بیان اینکه تجربه پرداخت سود بالاتر از علی‌الحساب را در پروژه‌های قبلی شهرداری مشهد نیز داشته‌ایم، عنوان کرد: برای اوراق مشارکت پروژه‌ای که ابتدا ١٥درصد اعلام شده بود، در پایان پروژه ٥/٢٨درصد سود حاصل شد. همچنین در پروژه دیگری، اوراق مشارکت ‌با سود علی‌الحساب ١٨درصد به فروش رسیده بود‌ که در پایان پروژه سود قطعی به ٢٩‌درصد رسید. در‌حال‌حاضر نیز ‌سود قطعی در پایان هر پروژه مشخص می‌شود؛ اما پیش‌بینی سود بالاتر شده است.

معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه تاکید کرد: به مشارکت‌کنندگان در پروژه خط٣ قطارشهری مشهد قول می‌دهیم که درصورت سود بیشتر از ٢١درصد، میزان سود بالاتر به آن‌ها پرداخت شود.وی همچنین عنوان کرد: اوراق خط٣ قطارشهری مشهد بانام، معاف از مالیات و با امکان خریدوفروش در بازار ثانویه خواهد بود و سود آن بدون مراجعه به بانک هر سه ماه یک‌بار به‌حساب خریداران اوراق واریز می‌شود.

به‌گفته وی، شهرداری مشهد در سال گذشته هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده است که از این طریق با توجه به اینکه دولت باید نصف اصل و نصف سود را بپردازد، مدیریت شهری توانسته‌ است پانصدمیلیارد تومان کمک‌های دولتی را نیز برای پروژه‌های شهر جذب کند.وی با اشاره به اینکه فروش اوراق مشارکت خط٣ قطارشهری ماه گذشته به اتمام رسید، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر موضوع انتشار مرحله جدیدی از انتشار، عرضه و فروش اوراق مشارکت شهری را برای خط٢ قطار‌شهری مشهد دنبال می‌کنیم.

پیگیری مرحله جدیدی از انتشار اوراق مشارکت، برای خط٢ قطارشهری

مزجی انتشار اوراق مشارکت برای خط٢ قطارشهری را دومین مرحله از انتشار اوراق برای این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته پانصدمیلیارد تومان برای احداث خط٢ قطارشهری اوراق مشارکت منتشر، عرضه و به‌فروش رسیده بود.معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد در رابطه با آخرین وضعیت گرفتن مجوزهای لازم برای انتشار این اوراق، توضیح داد: با سه بانک شهر، تجارت و رسالت برای اینکه بانک عامل فروش اوراق مشارکت مرحله جدید اوراق مشارکت خط دوم قطارشهری مشهد شوند، مذاکره کرده‌ایم و به‌زودی نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات لازم برای موافقت نهایی بانک مرکزی و موافقت نهایی دولت را نیز در دستورکار داریم.

این مقام مسئول در امور اقتصادی شهرداری مشهد درخصوص لزوم انتشار اوراق مشارکت برای پروژه قطارشهری، خاطرنشان کرد: قطارشهری مشهد یکی از پروژه‌های بزرگ است و منابع درخورتوجهی را به خودش اختصاص می‌دهد؛ لذا برای تسریع در اجرای این پروژه نیاز به ابزار مالی نظیر فروش اوراق مشارکت وجود دارد.

فروش ٣‌هزار و ٥٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت در یک دهه گذشته

مزجی درخصوص فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های شهری در سال‌های گذشته، اظهار کرد: برای پروژه‌های میدان شهدا، منطقه ثامن، بافت فرسوده عامل، بافت فرسوده آبکوه، خط٢ و خط٣ قطارشهری مشهد، درمجموع از سال٨٤ که فروش اوراق مشارکت در کلان‌شهر مشهد آغاز شده، تاکنون شهرداری بیش از سه‌هزار‌ و پانصدمیلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته است.وی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر مشهد را فراتر از این ارقام دانست و تاکید کرد: اگر مردم در پروژه‌های شهری مشارکت کنند، علاوه‌بر اینکه از سود بالاتر از سودهای بانکی بهره می‌برند، در توسعه شهر مشهد نیز مفید واقع می‌شوند؛ لذا از اینکه اصرار داریم مردم وارد این صحنه بشوند، درواقع یک نوع فرهنگ‌سازی برای مشارکت مردم در امور اقتصادی هم هست. معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد همچنین در رابطه با اطمینان مردم به خرید اوراق مشارکت، توضیح داد: مدیریت شهری برای انتشار، عرضه و فروش اوراق مشارکت پروژه‌های شهری زیرنظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی کل کشور عمل می‌کند.

مردم ١٠٠ درصد به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری، اطمینان داشته باشند

به‌گفته مزجی، علاوه‌بر نظارت و بازرسی بانک مرکزی و سازمان حسابرسی کل کشور، نظارت بانک عامل نیز در مسیر عرضه و فروش اوراق مشارکت پروژه‌های شهری مشهد وجود دارد و خود شهرداری هم به‌عنوان رُکن ضمانتی به‌شمار می‌آید.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: تامین سرمایه و سود برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری ١٠٠درصد تضمینی است؛ یعنی مردم ١٠٠درصد به سرمایه‌گذاری که می‌کنند، اطمینان داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار