کد خبر: ۷۲۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 03 March 2019

جرایم غیرعمد یا بند زندانیان حقوقی، این روزها شلوغ ترین بخش زندان ها را تشکیل می دهد. جرایمـــی کــه به وضعیت اقتصادی گره‌خورده و حضور در بند و زندان را گریزناپذیر کرده است. هرچند که با جهش سکه، زندانیان مهریه خبرســـاز شـــده اند ولـــی پرونده های ورودی به‌دادگستری استان راوی حکایت دیگری است. در حوزه جرایم حقوقی به ترتیب، پرونده های مطالبه طلب، مطالبه وجه چک، طلاق توافقی و مطالبه مهریه، بیشترین تعداد را داشته اند. اصفهان علاوه بر زندانیان مهریه، در میزان و ارزش چک های مبادله شده و حتی چک های برگشتی نیز دارای مقام های تک رقمی اول تا سوم است. اما زندانیان مهریه خبرسازتر از سایر موارد بوده اند.


تعداد زندانیان مهریه از سال 93 تاامروز، رشد بیش از70درصدی را نشان می دهد. تا مهر از مجموع ۴۱۹۴ زندانی مهریه، استان فارس با ۵۱۴ زندانی و‌تهران و اصفهان هر کدام با ۴۳۱ بدهکار، بیشترین آمار محکومان مهریه را داشته اند. ابتدای امسال تعداد زندانیان مهریه ۲۹۷۸ نفر بود که به دلیل افزایش قیمت سکه، محکومان مهریه ۴۰ درصد افزایش یافتند. نرخ ورودی به بند مهریه در زندان ها تا جایی پیش رفت که اسداله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور، اعلام کرد مهریه در شش ماه اول امسال به اندازه کل سال قبل زندانی داشته‌ است. تا‌مهر 97 تعداد زندانیان جرایم غیرعمد در کشور به 14هزار محکوم رسید. هر چند ستاد دیه به طور معمول به پرونده مهریـــه ورود نمی کند ولی در چند سال اخیر به خصوص امسال و سال گذشته، با کمک خیران، تعدادی از این زندانیان را از بند رهانیده است. سال گذشته 2500 زندانی مهریه با‌کمک‌ خیران و با تلاش ستاد دیه کشور از زندان‌ها رها شدند، اما امسال با سکه شدن بازار سکه، بیش از چهار هزار زندانی مهریه جای آنها را در زندان‌ها پر کردند!

 

منحنی صعودی
خرداد بود که گرجی‌زاده، مدیرکل زنــــدان‌هــــای اســــــتـــان از افزایـــش ۴۰ درصدی زندانیان جرایم غیرعمـــــــد در اصفهــــان خبرداد.آن زمان هزار و ۳۴۰ نفر زندانی جرایم غیرعمد و مالی در زنــــدان‌هـــای استان حضور داشتند. میزان بدهی این تعداد زندانی۱۵۰ میلیارد تومان بود. 318 نفر از آنها به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه، ۲۴ نفر به‌دلیل دیه و هزار و ۶۴ نفر نیز به دلیل جرایم مالی در زندان بودند. بنابراین تعداد زندانیان جرایم مالی غیر از مهریه، در زندان اصفهان افزایش داشته که نشان از وضعیت نامناسب اقتصادی دارد.تا شش ماه اول امسال این آمار افزایش یافت و به‌هزار و ۳۶۰ زندانی با بدهی ۱۵۲ میلیارد تومان رسید. تعداد زندانیان مهریه نیز به455 نفر افزایش یافت که۲۵ هزار سکه بهار آزادی و چهار میلیارد تومان بدهی داشتند. بدین ترتیب روند افزایش زندانیان مهریه و نفقه در استان در شش ماه اول امسال نسبت به سال قبل به60 درصد رسید.خیران همه تلاش خود را کردند تا از تراکم بند زندانیان مالی بکاهند، اما میزان ورودی از خروجی بیشتر بود. ۴۲۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان با بدهی 40میلیارد تومان در شش ماه اول سال، آزاد شدند که نسبت به پارسال 24 درصد رشد داشت. با این وجود اصفهان در راس لیست تعداد آزادی زندانیان جرایم مالی غیر عمد قرار گرفت.

بند چک برگشتی
زندانیان چک با ۹۳۰۰ نفـــر شلوغ‌ترین دسته محکومان غیرعمد هستند. آماری که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می دهد در فروردین امسال بیش از 50 درصد چک های کشیده شده به ترتیب در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده که بیشترین زندانیان چک نیز از این استان‌ها هستند.طبق آماری که ستاد دیه کشور مرداد امسال منتشر کرد. استان اصفهان با میزبانی از هزار و 660 محبوس نیازمنــــد، بیشــترین زندانی جرایم غیرعمد را در کشور‌دارد. در رتبه‌های بعدی این فهرست استان‌های فارس با ۱۳۴۶ محبوس، تهران با ۸۸۰ محکوم و گیلان با ۸۶۶ بدهکار مالی و دیه قرار گرفته اند. طبق این آمار، نزدیک به یک چهارم زندانیان غیرعمد، تنها در دو استان اصفهان و فارس نگهداری می‌شوند. اما مدیرکل زندان‌های استان آماری می دهد که طبق آن نسبت زندانیان به جمعیت در‌اصفهان کمتر از کشور است. به گفته او در کشوربه‌ازای هر‌صد هزار نفر 300 نفر زندانی وجود دارد که این آمار در استان اصفهان 291 نفر است.امروز بیش از ۱۳ هزار زندانی غیرعمد در زندان‌های سطح کشور حبس هستند که ۹۹ درصد این افراد به دلیل محکومیت مالی و تنها یک درصد آنها به علت ناتوانی در تامین بدهی دیه در بند حضور دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار