معاون امور توسعه پيشگيری بهزيستی خوزستان خبر داد:
معاون امور توسعه پيشگيری بهزيستی خوزستان از آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم كودكان 3 تا 6 سال در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۷۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 26 October 2018

علی حسن‌زاده در مراسم افتتاح برنامه كشوري پيشگيری از تنبلی چشم در خوزستان كه در مهدكودك آفتاب مهتاب اهواز برگزار شد، اظهار كرد: در اين طرح غربالگری كودكان در تمامی مهدهای كودك، مراکز بهداشت و تیم‌های سیار توسط یک هزار و 818 پایگاه فعال در سراسر استان خوزستان انجام می‌شود.

وی با بيان اينكه در سال گذشته، از 381 هزار و 966 كودك تحت پوشش اين برنامه، 7051 نفر مشكوك به مشكل بينايی بوده و نسبت به درمان آنها اقدام شده است، تصريح كرد: در سال 96 موفق به پوشش 83 درصدی طرح در استان شده و امسال نیز 383 هزار و 254 کودک مورد غربالگری قرار خواهند گرفت و امیدواریم پوشش 100 درصدی داشته باشیم.

حسن‌زاده همچنین با اشاره به اینکه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود، گفت: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگر انجام می‌شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد به چشم پزشک معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال این طرح توسط 1880 مربی آموزش‌دیده، 49 اپتومتریست و 17 چشم‌پزشک در سراسر استان خوزستان انجام می‌شود.

معاون امور توسعه پيشگيری بهزيستی خوزستان با تأکید بر اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای کاهش کم‌بینایی است، افزود: آمبلیوپی خطری در کمین سلامت بینایی کودکان است. برنامه غربالگری بینایی از سال 77 تاکنون در کلیه استان‌های کشور برای کودکان 3 تا 6 سال اجرا می‌شود و طی آن نیروهای آموزش‌دیده با استفاده از ایچارت، کودکان گروه هدف را غربال می‌کنند.

حسن‌زاده با بیان اینکه بیماری‌های چشمی گاهی اکتسابی و گاهی مادرزادی هستند، گفت: اختلالاتی نظیر دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگمات، آب مروارید مادرزادی، افتادگی پلک و لوچی از علل ابتلا به بیماری تنبلی چشم است.

وی با تاکید بر لزوم مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی و حساسیت والدین نسبت به سلامت فرزندانشان یادآور شد: عموما کودکان نمی‌توانند به موقع علائم بیماری‌های چشمی را تشخیص دهند بنابراین تشخیص به موقع و درمان بهنگام وظیفه همه ماست و باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نوید جعفری
|
Germany
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
سلام خسته نباشید.پسرم رو به مهدکودک های مختلف بردم ولی متأسفانه همه شون معاینه چشم رو انجام دادن.دیگه کجا میتونم برای معاینه چشم ببرم٬لطفاً آدرس بدید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار