سرپرست پایگاه انتقال خون اردکان خبر داد
سرپرست پایگاه انتقال خون اردکان گفت: پایگاه انتقال خون اردکان به‌عنوان مرکز معین جهت ارسال خون به بیماران تالاسمی زاهدان مشخص‌شده است.
کد خبر: ۶۳۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 02 August 2018

علیرضا شکاری‌پور، به پیشینه کار جمع‌آوری خون در ایران اشاره کرد و گفت: در دهه بیست و قبل از تأسیس سازمان انتقال خون، کار جمع‌آوری خون بر عهده شیر و خورشید سرخ ایران و بیمارستان‌های ارتش در تهران بود که این کار با امکانات خیلی ساده و با استفاده از شیشه‌های استریل انجام می‌شده است.

وی افزود: در آن زمان به علت کمبود خون، شیوه‌هایی ایجادشده بود که بنگاه‌هایی به‌عنوان واسطه با پرداخت پول به اهداکنندگان نسبت به جمع‌آوری خون اقدام می‌کردند که این کار ریسک آلودگی خون‌ها را افزایش می‌داد.

سرپرست پایگاه انتقال خون اردکان گفت: برای بهبود اوضاع و کم شدن خطر آلودگی خون در تاریخ نهم مرداد ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون ایران رسماً افتتاح شد که تاکنون در جهت تأمین خون و فرآورده‌های خونی موردنیاز بیمارستان‌ها فعالیت دارد.

شکاری‌پور خاطرنشان کرد: شاخص اهدا خون در کشورهای درحال‌توسعه ۱۲ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت است که در ایران این شاخص ۲۷ و در استان یزد ۳۷ نفر است.

وی اظهار داشت: پایگاه انتقال خون شهرستان اردکان در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد که می‌توان گفت یکی از بهترین پایگاه‌های اقماری انتقال خون در کشور محسوب شده و به‌عنوان تنها مرکز اقماری خون‌گیری و تهیه فرآورده‌های خونی در استان یزد فعالیت دارد.

سرپرست پایگاه انتقال خون اردکان افزود: در این مرکز به‌غیراز خون‌گیری، فرآورده‌های پلاسمایی از قبیل FFP ، کرایو و پلاکت تهیه می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز خون و فرآورده‌های خونی بیمارستان‌های شهرستان اردکان و میبد به مرکز استان هم ارسال می‌شود.

وی گفت: در سال ۹۶، تعداد ۱۰ هزار و ۹۲۴ نفر اهداکننده خون به پایگاه انتقال خون اردکان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۸ هزار و ۹۲۴ نفر ازنظر معاینات پزشکی تأییدشده و موفق به اهدا خون شده‌اند. از این تعداد ۸۷۵۲ نفر از آن‌ها مرد و ۱۷۲ نفر هم زن بوده‌اند.

این مقام مسئول گفت: کشور ایران پرچم‌دار سالم‌ترین خون در منطقه است و این مرهون اهدا خون صد درصد داوطلبانه و سلامت جامعه اهداکنندگان خون در کشور است. یکی از اهداف سازمان انتقال خون کاهش ریسک آلودگی خون است که در این زمینه تلاش شده است تا اهداکنندگان مستمر را جذب نماید. در سال گذشته از مجموع مراجعه‌کنندگان جهت اهداء خون، ۶۳۷۴ نفر اهداکننده مستمر بوده و ۱۰۸ نفر هم برای اولین بار خون خود را اهدا کردند.

وی تصریح کرد: پایگاه انتقال خون اردکان به‌عنوان مرکز معین جهت ارسال خون به بیماران تالاسمی زاهدان مشخص‌شده است که در سال گذشته ۱۹۱۰ واحد خون به زاهدان ارسال‌شده است. همچنین ۲۹۰۸ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیز به بیمارستان‌های اردکان و میبد و مابقی نیز به مرکز استان انتقال یافت.

شکاری‌پور ضمن تشکر از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار اردکان در راستای تخصیص بودجه برای نوسازی و تجهیز به پایگاه انتقال خون اردکان اظهار داشت: این پایگاه جهت ارائه خدمات بهتر به مراجعه‌کنندگان با مشکلاتی اعم از کمبود نیروی فنی مواجه است که از مسئولین می‌خواهیم همان‌طور که تاکنون ما را یاری داده‌اند از این به بعد هم حمایت‌های خود را ادامه دهند.

وی در پایان گفت: با توجه به بعد مسافت پایگاه انتقال خون با مرکز شهر و درخواست‌های مردمی، یکی از اهداف مهم این پایگاه در راستای خدمت‌رسانی به مردم ایجاد یک مرکز خون‌گیری در مرکز شهر است که امیدواریم این امر با کمک مسئولین محقق شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار