مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه نمی‌توان به قطعیت گفت: امسال سراب‌های کرمانشاه از جمله " سراب نیلوفر" خشک نمی‌شود، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم شعاع حفاظت ازسراب‌های شهرستان را امسال به ۱۰ کیومتر برسانیم.
کد خبر: ۵۹۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 29 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،مرتضی حسن‌آبادی  با اشاره به کاهش بارندگی‌های کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: این کاهش بارندگی قطعا تبعاتی همبرای بخش کشاورزی و هم برای سراب‌ها و تالاب‌های شهرستان کرمانشاه دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کشاورزان شهرستان معمولا از اردیبهشت ماه شروع به برداشت آب از چاه می‌کردند، یادآور شد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها امسال برداشت آب از چاه‌ها از اوایل فروردین آغاز شده و این امر خود به کاهش ذخایر آبی دامن می‌زند.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه معتقد است، با وجود چنین شرایطی نمی‌توان با قطعیت گفت که سراب‌های شهرستان مانند سراب نیلوفر، سراب یاوری و ... خشک نخواهد شد.

حسن‌آبادی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در این وضعیت حفاظت بیشتری از سراب‌های شهرستان انجام شود، از پیگیری برای افزایش محدوده حفاظت از سراب‌ها تا شعاع ۱۰ کیلومتر خبرداد و ابراز امیدواری کرد با این پیشنهاد موافقت شود.

وی خاطرنشان کرد: این شعاع در ابتدا یک کیلومتر بود که سپس به سه و پنج کیلومتر رسید و سال گذشته نیز تا هفت کیلومتر افزایش پیدا کرد و در این شعاع کشت محصولات پرمصرف ممنوع است و با چاه‌های غیرمجاز نیز به شدت برخورد می‌شود.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه سپس به وضعیت دشت‌های شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: چهار محدوده مطالعاتی داریم که از این تعداد سه محدوده دشت سنجابی، ماهیدشتو دشت میان دربند ممنوعه است.

به گفته این مسئول، میان دربند به تازگی به محدوده‌های مطالعاتی ممنوعه کرمانشاه اضافه شد.

حسن‌آبادی افزود: فقط اکنون "بیله‌وار" محدوده مطالعاتی ممنوعه نیست.

وی با بیان اینکه این سه محدوده مطالعاتی ممنوعه در اولویت برخورد با چاه‌های غیرمجاز است، تصریح کرد: در مجموع حدود ۸۷۰ حلقه چاه غیرمجاز در این مناطق شناسایی شده کهدر اولویت برخورد و انسداد است.

مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه پیش‌بینی کرد، امسال ۲۵۰ تا ۳۰۰ حلقه چاه در این مناطق مسدود شود و افزود: سال گذشته نیز ۲۴۷ حلقه چاه غیرمجاز را در شهرستان کرمانشاهمسدود و ۶۵ مورد را پلمب کردیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار