مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه ازوجود شرایط کشت گونه‌های گرمسیری در ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان خبر داد.
کد خبر: ۵۷۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 03 March 2018

به گزارش خبرنگارتابناک، مراد شیخ ویسی امروز شنبه در نشست خبری که در محل اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه برگزار شد، افزود: کشور ایران جز کشورهای فقیر در بحث منابع طبیعی است و تغییر اقلیمی و گرمایشی زمین تاثیرات خود را بر کشور ما گذاشته و بارش‌های ناگهانی و سیل آسا نتیجه این تغییر اقلیم است که تخریب و نابودی جنگل ها را درپی داشته است.

وی خاطر نشان کرد:در صورت نبود جنگل انسانها تنها 3 دقیقه می توانند زنده باشند با حفظ جنگل و تولید اکسیژن می توان از بحران خشکسالی نیز نجات پیدا کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه اظهار داشت:حدود ۱.۲ میلیارد نفر در دنیابه آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و اگر این روند ادامه یابد در ۱۰ سال آینده این رقم به ۱.۸ میلیارد نفر خواهد رسید و در مجموع طی ۱۵ سال آینده ۴۰ درصد از آب آشامیدنی از دسترس خارج می شود.

شیخ ویسی تصریح کرد:استان کرمانشاه نسبت به دیگر استانهای صنعتی دارای منابع طبیعی خوبی او باارزش و هوای سالمی است وخوشبختانه جزو استانهایی هستیم که کمبود آب آشامیدنی نداریم .

وی ابراز داشت:هرساله از ۱۵ الی ۲۱ اسفند در سراسر کشوربنام هفته منابع طبیعی با شعار «با مردم برای مردم» نامگذاری شده است که اولین روز آن بعنوان روز ملی درختکارینام نهاده شده که در مراسمی با حضور مسئولان استانی و دوستداران منابع طبیعی در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود.

به گفته این مسئول: دیدار با دادستان و قضات استان کرمانشاه، تقدیر از ۴۰۰ دانش آموز فعال در بحث کشت نهال، راهپیمایی با حضور سازمانهای مردم نهاد و اقشار مختلف مردم با همت سپاه حضرت نبی اکرم(ص)، کاشت درخت در تنگه کنشت و کاشت 1000 غرس نهال در محوطه راه آهن ، توزیع نهال رایگان میان نمازگزاران جمعه،؛تقدیر از فعالان عرصه منابع طبیعی،سخنرانی پیش از نماز جمعه توسط مدیر کل را از دیگر برنامه های مهم در هفته منابع طبیعی عنوان نمود.

شیخ ویسی تاکید کرد:برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمانشاه یک همت همگانی می طلبد زیرا جنگل‌ها و مراتع سرمایه ارزشمند این آب و خاک است و باید قدر این سرمایه‌ها عظیمرا بدانیم .

وی افزود:درخت اکالیپتوس در صنعت کاغذ و چاپ نقش مهمی دارد و باکاشت این درختان در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه  می توان رونق بسیاری خوبی را در آنجا به وجود آورد که در این راستا بیش از ۱۵۰هزار نهال اکالیپتوس در مناطق گرمسیری استان توزیع شده است که با به ثمر رسیدن این درخت می توان با احداث صنایع تبدیلی رونق اقتصادی و بخشی از اشتغال منطقه را محقق کرد.

 

شیخ ویسی اذعان داشت:کشور ایران به لحاظ تنوع گیاهان دارویی غنی است ودر کشور ما حدود ۱۱ هزار گونه گیاهان دارویی داریم که باید از این نعمت بهره بیشتری را ببریم،که متاسفانهدر کشور ما به ازای هر نفر ۲۵ گرم مصرف گیاهان دارویی داریم که این میزان در کشور آمریکا ۲۵۰۰ گرم به ازای هر نفر بوده و این یک فاجعه است .

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت:تهیه طرح جامع پیشگیری از اطفاء حریق، ارتقاء پوشش ۱۰۰ درصدی حفاظت مشارکتی از جنگل ها، مقابله با ریزگردها، احیاء رویشگاههای توسعه و فرآوری گیاهان دارویی از جمله برنامه های ششم توسعه در بحث منابع طبیعی است.

به گفته ایت مسئول:حدود ۱۲ هزار بهره بردار عضو صندوق توسعه منابع طبیعی هستند و تا بحال حدود ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کردند و منتظریم که دولت سهم ۴۹۰ میلیاردی خود را پرداخت کنند تا به زودی راه اندازی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار