رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به عدم ماندگاری پزشکان در استان خوزستان گفت: اگر مسئولان می‌خواهند خوزستان صحرای سوخته نشود باید مزایایی برای افرادی که در این استان به مردم خدمت ارائه می دهند، در نظر بگیرند.
کد خبر: ۵۵۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳ 28 January 2018

  دکتر ایرج نظری در نشستی خبری اظهار کرد: اگر کارها بر اساس اصول علمی انجام شوند، قطعا پاسخگوی مشکلات مردم خواهند بود، عکس این قضیه نه تنها مشکلی را حل نخواهد بلکه مشکلات را چند برابر می‌کند.

وی تصریح کرد: در برنامه توسعه پنجم در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز کمبود دو هزار تخت وجود داشت که این دو هزار تخت مربوط به کل شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه است. وزارت‌ بهداشت برای تامین دو هزار تخت در اهواز موافقت نداشت و قرار شد که یک هزار تخت به صورت فاینایس توسط سرمایه‌گذاران خارجی در اهواز احداث شوند.

نظری با بیان اینکه قرار بود که کشور ایتالیا این یک هزار تخت را احداث کند، ادامه داد: به دلیل مسائل مالی بین دولت و کشورهای خارجی هنوز توافقات نهایی صورت نگرفته و هیچ کدام از بیمارستان‌های توافق شده، در کل کشور احداث نشده‌اند و به محض حل مشکلات اقتصادی در این زمینه شروع به کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا مسائل ریزگردها و اتفاقات زیست محیطی بر بیماری‌های تنفسی تأثیر می‌گذارند به طوری که در دو سه روز اخیر حدود 1300 نفر بیمار در رابطه با مشکلات تنفسی ناشی از گرد و خاک به بیمارستان‌های تحت پوشش داشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: به دلیل بروز مشکلات تنفسی در پی گرد و غبار و مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها، قرار شد که یک بیمارستان برای بیماری‌های تنفسی در اهواز احداث شود که در حال پیگیری آن هستیم ولی تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است و باید بودجه ملی این بیمارستان در نظر گرفته شود تا پس از آن کار را آغاز کنیم.

نظری خاطرنشان کرد: در این شرایط، آنچه مربوط به حوزه درمان است ارائه خدمت و توصیه‌هایی است که باید در شرایط هوای خاک‌آلود به مردم داده شود.

وی با اشاره به سرطان‌ها گفت: علی‌رغم خبرهایی که منتشر می‌شود خوشبختانه میزان آمار سرطان در کشور و استان خوزستان بیشتر از میانگین جهانی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اقداماتی که در سال‌های اخیر برای بیماران سرطانی انجام شده تصریح کرد: در چهار پنج سال گذشته بیش از 50 میلیارد تومان تخفیف از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران داده شده است. همچنین کلیه داروهای این بیماران بیمه‌ای شده و بیمارستان‌ها این داروها را تهیه می‌کنند.

نظری با اشاره به نبود دستگاه "پت اسکن" در خوزستان که جهت تشخیص و درمان سرطان استفاده می‌شود، عنوان کرد: خوزستان جزو استان‌هایی است که یک دستگاه پت اسکن به آن تعلق گرفته است ولی آن گونه که مردم فکر می‌کنند دستگاه پت اسکن مشکل مردم را حل نمی‌کند و جایگاه محدودی در تشخیص دارد و نبود این دستگاه مشکل خاصی برای مردم ایجاد نکرده است.

وی افزود: نباید در خصوص مسائل درمانی گول تجار را بخوریم. مثلا در گذشته شاید تنها یک دستگاه ام.آر.آی در اهواز وجود داشت، ولی در حال حاضر تعداد این دستگاه به حدی افزایش پیدا کرده که کارهای اضافه با آن انجام می‌دهند بنابراین نباید به سمتی برویم که بر سیستم سلامت هزینه وارد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وجود یک دستگاه پت اسکن در خوزستان ضروری است و پیگیر آن هستیم ولی تامین این دستگاه هزینه بالایی دارد و بخش دولتی قادر به راه‌اندازی آن نیست و تنها می‌تواند فضایی جهت رقابت بخش خصوصی جهت فعالیت در بخش دولتی ایجاد کند ولی تاکنون فردی به صورت جدی برای تامین این دستگاه اقدام نکرده است. هر کس در این زمینه اقدام کند مجوز را در اختیارش قرار می‌دهیم، تا با تعرفه دولتی به بیماران خدمت ارائه دهد.

نظری با اشاره به انجام تحقیقات در خصوص تأثیر ریزگردها، گرما، آلودگی هوا و ... بر سلامت مردم گفت: نتایج تحقیقات به این سادگی استخراج نمی‌شود ولی همین که می‌بینیم پس از وقوع یک گرد و خاک 1300 نفر به بیمارستان مراجعه می‌کنند، نشان‌دهنده تأثیر آن بر سلامت مردم است.

وی با اشاره به بروز بیماری‌های چشمی علاوه بر مشکلات تنفسی در پی گرد و غبار تصریح کرد: با وقوع ریزگردها ویروس‌های بیماری‌های چشمی پخش می‌شوند و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره جابه‌جایی بیماران سرطانی و خاص از بیمارستان شفا اهواز به بیمارستان بقایی 2 عنوان کرد: بیمارستان شفا بیمارستانی است که برای نگهداری بیماران ناتوان و قبل از انقلاب احداث شده و سازه آن از نظر فنی مورد قبول و مقاوم نیست.

نظری ادامه داد: هر چند ممکن است انتقال بیماران به بیمارستان بقایی 2 و دریافت خدمات سخت باشد ولی تفاوت اتاق مریض بستری در بیمارستان شفا و بیمارستان بقایی قابل مقایسه نیست. از جهتی قرار بر این است که بنیاد برکت یک مرکز جامع سرطان برای ما احداث کند و در این پروژه حدود 200 تا 300 میلیارد تومان در خوزستان سرمایه‌گذاری شود و در اختیار بیماران قرار بگیرد و باید بیماران تا زمان احداث این مرکز سختی را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه داروهای داخلی بیماران تالاسمی رایگان است، خاطرنشان کرد: یک سری داروهای خارجی برای بیماران تالاسمی ساخته شده که طبق گفته مسئولان ذیربط، معادل داروی ایرانی هستند. با توجه به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی با هدف تحقق تولیدات داخلی است، بیماران تالاسمی باید این داروهای ایرانی را را تهیه کنند ولی این بیماران معتقدند که این دارو عوارضی دارد که ما نیز این مسأله را با معاونت درمان وزارت بهداشت در میان گذاشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مشکلات پرداخت کارانه به پرسنل بیمارستان‌ها نیز تصریح کرد: تمام خدماتی که بیمارستان‌ها به بیماران ارائه می‌دهند بیمه‌ای است و باید بیمه‌ها پول این خدمات را پرداخت کنند و این مسأله موجب شده که کارانه سیستم اداری، پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل داده نشده است.

نظری عنوان کرد: میزان مطالبات ما از سوی سازمان‌های بیمه‌گر نزدیک به 650 میلیارد تومان است. البته بدهی‌های ما نیز کمتر از این نیست.

وی به کمبود تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و افزود: در شهرستانی مثل رامهرمز با جمعیت حداقل 100 هزار نفر باید 170 تخت داشته باشد. در چند سال گذشته تنها در شهرستان رامهرمز بالغ بر 44 میلیارد تومان تجهیزات به بیمارستان رامهرمز داده شده است ولی کمبودهای زیادی در کل استان خوزستان داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: به دلیل مسائل مختلف ماندگاری پزشکان در خوزستان پایین است که یکی از دلایل آن بحث دریافتی آن‌ها است ولی قطعا دلایل بیشتری در این قضیه دخیل هستند.

نظری ادامه داد: پزشکان و فارغ‌التحصیلان گروه‌های پزشکی بابت دوره تحصیلی تعهد خدمت دارند ولی پس از آن تعهد آزاد هستند که این مسأله موجب می‌شود بلافاصله پس از اتمام تعهداتشان خوزستان را ترک کنند. از سه چهار سال گذشته حدود 330 پزشک متخصص در اختیار ما قرار گرفته که تاکنون تعهدات نیمی از این پزشکان باقی مانده است و تنها 30 نفر از نیم دیگر پزشکان که تعهداتشان به پایان رسیده در خوزستان مانده‌اند.

وی تأکید کرد: باید یک سری راهکارها و امتیازات برای ماندگاری پزشکان در خوزستان داشته باشیم ولی تصویب این امتیازات در دست استان خوزستان نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اگر مسئولان می‌خواهند خوزستان صحرای سوخته نشود باید مزایایی برای افرادی که در این استان به مردم خدمت ارائه می دهند، در نظر بگیرند.

نظری با بیان اینکه نسبت تخت به پرستار در استان خوزستان در مقایسه با رقم کشوری نصف است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سه سال گذشته سه نوبت فراخوان جذب پرستار داده زیرا حتی پرستاران شاغل در خوزستان به دنبال خروج از این سیستم هستند.

وی با اشاره به دریافت پول نقد از سوی برخی پزشکان در مراحل درمان و همچنین مبالغ ویزیت بیشتر از تعرفه تصریح کرد: این مسائل جرم مطرح می‌شوند و باید معاونت درمان در این زمینه اقدام کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به عدم پرداخت هدیه روز پرستار به برخی از پرستاران که در درمانگاه تخصصی شاغل هستند بیان کرد: ما پرستار تربیت می‌کنیم نه منشی. فردی که می‌خواهد از مزایای پرستاری بهره ببرد باید در بخش درمانی خدمت کند وگرنه کسی که برای راحتی خود از خدمت حرفه‌ای خارج شود و کار منشی‌گری کند جزو پرستاران نیست.

نظری با اشاره به استیجاری بودن مراکز درمانی حاشیه شهر گفت: طرح تحول حاشیه شهر از چند سال قبل آغاز شد و قرار بر این بود که مراکز مختف بهداشتی و درمانی در این مناطق احداث شود که در این خصوص باید 162 واحد بهداشتی و درمانی در مجموعه مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز ساخته شود. 11 واحد از این مراکز در دهه فجر افتتاح خواهد شد، یک سری از پروژه ها نیز حدود 50 درصد پیشرفت داشته و برخی نیز شروع نشده‌اند.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که 50 درصد بودجه این مراکز از سوی وزارتخانه بهداشت و 50 درصد دیگر از منابع استانی خوزستان تهیه شود که تاکنون یک ریال از طرف استانداری خوزستان برای این کار به ما تعلق نگرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ارائه خدمات از سوی این دانشگاه به محدوده تحت پوشش منطقه آزاد اروند عنوان کرد: علی‌رغم اینکه بسیاری از خدمات فوق تخصصی به بیماران آبادانی ارائه می‌شود ولی تاکنون منطقه آزاد اروند یک ریال به ما کمک نکرده است.

نظری به فعالیت کلینیک‌های ویژه در سطح استان خوزستان اشاره و عنوان کرد: کلینیک‌های ویژه گلستان شروع به کار کرده و فعالیت این کلینیک‌ها بازتاب خوبی داشته است. همچنین کلینیک‌های ویژه اندیمشک، رامهرمز و باغملک نیز صد در صد تکمیل شده‌اند و در حال تجهیز هستند و امیدواریم در دهه فجر یا بعد از آن به مرحله بهره‌برداری برسند. کلینیک‌های ویژه بیمارستان امام و بیمارستان ابوذر اهواز و کلینیک‌های ویژه دشت آزادگان، امیدیه و ایذه نیز بین 60 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که امیدواریم بیشتر آنها تا اردیبهشت سال آینده تحویل داده شوند.

وی با اشاره به فعالیت فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر با کمبود حدود 42 مرکز فوریت‌های پزشکی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سطح خوزستان روبرو هستیم که 24 مرکز از این تعداد جاده‌ای و 18 مرکز شهری است که برای تأمین نیرو و احداث آن به منابع مالی نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: به ازای هر پایگاه فوریت پزشکی باید 13 نیرو در اختیار داشته باشیم که در حال حاضر در هر پایگاه 6 نفر فعالیت می‌کنند.

نظری در خصوص مراحل ساخت بیمارستانهای جایگزین در اهواز نیز تصریح کرد: ساخت بیمارستان جایگزین ابوذر اهواز در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال تحویل داده شود. همچنین بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز پیشرفت‌های خوبی داشته و تا پایان سال یا انتهای فروردین سال آینده تحویل داده می شود.

وی افزود: بیمارستان شهدای نفت دشت آزادگان نیز آماده افتتاح است. همچنین بیمارستان باغملک پس از 15 تا 16 سال انتظار حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا فصل بهار سال آینده تحویل داده شود. بیمارستان بهبهان نیز تا پایان سال تحویل داه می‌شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار