این کارگردان جوان هم استانی تصریح کرد:فیلم "گا وگا" سال 91با مجوزتولید فیلم کوتاه کلیدخورد، ولی به دلیل حجم بالای فیلم تولید آن برای مدتی متوقف شد ومجدد اردیبهشت سال 92 قسمت دوم فیلمنامه درمدت زمان سی وپنج دقیقه تولید وکارشد.
کد خبر: ۵۳۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 01 December 2017
"گا و گا" رسمی دیرینه درکهگیلویه وبویراحمد است که دراین رسم دو فرد خواهرخود را به ازدواج طرف مقابل درمی آورند. در این ازدواج هر اتفاقی که برای زندگی یکی از زوجین پیش بیاید زندگی دیگری را دستخوش مشکلات طرف مقابل می کند وزندگی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد وبه نوعی در این نوع ازدواج ضمانت دوام ازدواج هر یک در گرو سلامت ازدواج دیگری است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سعید یکتا نویسنده و کارگردان و تهیه کننده ، فیلم داستانی گا وگا درباره پیشینه سنت گا وگا گفت :آنگونه که من تحقیق کردم پیشینه مسئله "گا وگا "به سالهای زراعت وکشاورزی برمی گردد ،که مردم برای شخم زدن زمین خود گاوهای یکدیگر را امانت می گرفتند ودامنه این مسئله به خویشاوندی و وصلت ها نیز کشیده شد وتبعات ومشکلاتی نیز به فراخور انجام چنین وصلت هایی به وجود آمد.وی انگیزه پرداختن به چنین موضوعی را رویداد عینی به وقوع پیوسته درچندسال قبل با همین عنوان دانست وبیان داشت:حدود 18 سال پیش رسم "گا وگا" موجب از هم پاشیده شدن دو خانواده چهار وپنج نفره شد ،که علاوه بر جدا شدن زوجین، فرزندان این خانواده ها نیز درگیر تبعات وعواقب بعدی این مسئله شدند واین اتفاق باعث شد تصمیم به ساخت چنین فیلمی بگیرم.

یک رسم ازدواج کهگیلویه و بویراحمدی بر پرده سینما /

یکتا که با ساخت این فیلم اولین تجربه کارگردانی خود را نیز محک می زد،با اشاره به اینکه در فیلم گا وگا عواقب وتبعات این نوع ازدواج که در آن به نوعی مبادله صورت گرفته را به تصویر کشیده،اظهار داشت: مشکلات دوخانواده درگیر در چنین ازدواجی زنجیره ای به هم پیوسته است بگونه ای، که هر اتفاق و ومسئله ای زندگی هردوخانواده رابه چالش می کشد.

یک رسم ازدواج کهگیلویه و بویراحمدی بر پرده سینما /

این کارگردان جوان هم استانی تصریح کرد:فیلم "گا وگا" سال 91با مجوزتولید فیلم کوتاه کلیدخورد، ولی به دلیل حجم بالای فیلم تولید آن برای مدتی متوقف شد ومجدد اردیبهشت سال 92 قسمت دوم فیلمنامه درمدت زمان سی وپنج دقیقه تولید وکارشد.

وی علت راه نیافتن فیلمش درچندجشنواره فیلم کوتاه داخلی، مدت زمان فیلم عنوان کرد و ابراز داشت: چون مدت فیلم از سی دقیقه بیشتربود، و فیلم های کوتاه باید زیر سی دقیقه باشند شرکت داده نشد.یکتا گریزی به اکران این فیلم در سینما دهناد دهدشت هم زد وگفت:فیلم "گا وگا" سال 93 در سینما دهناد دهدشت اکران شد که با استقبال بالایی از طرف مردم مواجه شد.

این کارگردان هم استانی گفت:به دعوت جامعه دانشگاهی قرار است این فیلم در دانشگاههای استان نیز اکران شود ،که برای شروع قرار است یکشنبه 12 آذرماه ساعت 3:30 دقیقه سال آمفی تئاتر دانشگاه آزاد یاسوج میزبان اکران این فیلم باشد.یکتا ادامه داد:بسیاری از افراد خصوصا نسل جدید در جامعه با چنین رسم وسنتی آشنا نیستند، که اکران این فیلم در دانشگاه های استان به عنوان یک محیط ونماد فرهنگی می تواند در آگاهی سازی نسل جدید موثر واقع شود وآنان را نسبت به تبعات چنین ازدواج هایی آگاه کند.

وی با اشاره به استفاده از بازیگران بومی برای ساخت فیلم بیان داشت: تهیه و تولید این فیلم باهزینه شخصی و بدون حمایت هیچ نهادی انجام گرفته است ومادرم بزرگترین مشاور من در تهیه فیلمنامه بود.

شایان ذکر است سعید یکتا دانش آموخته رشته بازیگری درتهران است وتا کنون در 3 سریال وفیلم سینمایی نیز تجربه بازیگری داشته است، که از جمله آنها می توان به سریال مثل هیچ کس ساخته حسن برزیده در سال 87 و فیلم سینمایی مزار شریف در سال 93 اشاره کرد.وی همچنین در سال 89 دستیار کارگردان در سریال سرزمین من بوده است ودر چندین فیلم کوتاه نیز به ایفای نقش پرداخته است.

یک رسم ازدواج کهگیلویه و بویراحمدی بر پرده سینما /

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمود
|
United Kingdom
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
سلام کار در زمینه ی فرهنگ وبه خصوص ضعف های فرهنگی ارزشمند هست ولی به نظر حقیر نام این فیلم آن قدر تحقیر کننده هست که باعث سو استفاده عده ای که فقط دنبال ضعف ها هستند می شود واین همه نقطه ها ی قوت فرهنگ جامعه ی لر را نمی بینند اگه میشه روی مسئله بیشتر دقت کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
حفظ فرهنگ سنتی یعنی تحقیرآبروریزی دنبال فرهنگ نوین باشین
جلیل علوی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
جا داشت اقای یکتا در این سایت از بازیگرانی که زحمت بازی در این فیلم را بدون دریافت دستمزد کشیدند قدر دانی می نمود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار