کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان یزد گفت: در سال جاری بیش از 60 هزار کودک یزدی در طرح غربالگری تنبلی چشم مورد معاینه تنبلی چشم قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۵۱۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ 29 October 2017

به گزارش تابناک یزد،فاطمه ابوطالب دخت با اشاره به اجرای طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در 21 سال گذشته برای کودکان، گفت: این طرح برای کودکان سه تا شش‌ساله انجام می‌شود؛ چنانچه یکی از افتخارات بهزیستی، اجرای این طرح به‌صورت مستمر از سال 74 در کشور است.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان یزد بابیان اینکه طی مدت 21 ساله گذشته تاکنون قریب به 500 هزار کودک سه تا شش‌ساله در این طرح مورد درمان قرارگرفته‌اند، افزود: امسال در طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان بنا داریم 90 درصد جامعه هدف را معاینه کنیم و پیش‌بینی ما این است که در سال جاری 60 هزار کودک مورد معاینه قرار گیرند.

وی هدف کلی طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان 3 تا 6 سال در سراسر کشور دانست و اظهار داشت: آمبلیوپی یا تنبلی چشم، یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی یک‌چشمی و یا گاهی دوچشمی است که اگر به‌موقع تشخصی داده شود در بسیاری از موارد قابل‌پیشگیری است و بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر شش‌سالگی است.

ابوطالب دخت تصریح کرد: سال گذشته در اجرای طرح مذکور 53 هزار کودک سه تا شش‌ساله در استان یزد مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد 330 کودک آمبلیوپی یا تنبلی چشم داشته‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عیوب دید کودک قبل از این سن قابل‌درمان است به‌طوری‌که پس از 7 سالگی، تأثیر چندانی در بهبود بینایی نخواهد داشت، عنوان کرد: در سال گذشته دو هزار و 500 کودک درگیر عیب‌های چشمی بوده‌اند.

وی میزان شیوع تنبلی چشم در بین کودکان یزدی را 1/6 درصد اعلام کرد و ادامه داد: تنبلی چشم کودکان به علت ظاهر سالم چشم قابل‌تشخیص نیست و به همین دلیل خانواده‌ها دیر مطلع می‌شوند و به همین دلیل است که بایدسریعا مورد معاینه قرار بگیرند.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان یزد در پایان به عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان اشاره کرد و افزود: اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و احتمال بیشتر حوادث و معلولیت از عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان محسوب می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار