نگاهی به آخرین گزارشات هواشناسی بلند مدت
اما در این مدت خبر و پیام های متعددی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود که به نوعی ضد و نقیض هستند و فعلا به آنچه که می شود اعتماد کرد خبرهای مربوط به پیش بینی های فصلی هواشناسی است.
کد خبر: ۵۰۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷ 03 October 2017
 تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند سالی است که کهگیلویه و بویراحمد شاهد کم بارشی هایی شده است ، به گونه ای که سطح آب های زیر زمینی به شدت کاهش یافته است به گونه ای که مناطقی از استان که معمولا مشکل آب نداشته اند ، کم کم این موضوع را حداقل در کشاورزی احساس می کنند.
اما در این مدت خبر و پیام های متعددی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود که به نوعی ضد و نقیض هستند و فعلا به آنچه که می شود اعتماد کرد خبرهای مربوط به پیش بینی های فصلی هواشناسی است.
ظرف چند هفته گذشته پیام هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که بنابر برخی منابع هواشناسی خارجی ، مدعی شده بودند که پدیده آب و هوایی به سمت خاورمیانه روی آورده و از طریق آن بارش های شدید بویژه برف ایران بخصوص کهگیلویه و بویراحمد را درگیر خواهد کرد و حتی هشدار داده بودند که این بارش ها شدید و مختل کننده ارتباطات جاده ای خواهند بود! واقعیت این است که این خبر که به شدت در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد علی رغم هشدارهای جدی که می داد به نوعی باعث خوشحالی عمومی هم می شد چرا که چند سالی است که بارش های سنگین باران و برف ، برای کهگیلویه و بویراحمدی ها به یک آرزو تبدیل شده است. اما در پی این گزارش ها دو خبر از طریق سازمان هواشناسی منتشر شد که آن امیدهای گزارش قبلی را کم رنگ کرد.
گزاش اول : 18 استان در مهرماه یک قطره باران ندیده اند!
از ابتدای مهرماه تا روز گذشته (نهم مهرماه) ۱۸ استان ایران شاهد بارش حتی یک قطره باران هم نبودند و در حالی ثلث مهر را پشت سر می گذاریم که بیشتر پهنه کشورمان خشک و بی بارش است.
از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته میزان بارش های ایران به 1.5 میلیمتر رسیده است. در این مدت (اول تا نهم مهرماه) در 18 استان ایران حتی یک قطره باران هم نباریده است.
استانهای اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد 18 استانی هستند که از ابتدای مهرماه تا روز گذشته را بدون بارش سپری کرده اند.
در این مدت بیشترین میزان بارش ها را در استان گیلان با 65.5 میلیمتر و کمترین میان بارش ها در استان خراسان جنوبی به میزان 0.1 میلیمتر داشتیم.
گزارش دوم:تداوم خشکسالی در 6 استان زاگرس نشین
براساس پیش بینی اقلیمی کشور، متاسفانه شش استان زاگرس نشین کشور با خطر شدید کاهش باران و گسترش خشکسالی ها در سال زارعی امسال مواجه هستند.
براساس گزارش منتشره روز پنجم مهرماه 1396 خبرنامه پیش‌بینی اقلیمی کشور شاهد بارش چندان مناسبی برای سال زراعی 97-1396 در استان های واقع در جنوب غرب کشور نخواهیم بود.
براساس این پیش بینی ها شاهد خشکسالی در شش استان زاگرس‌نشین بوشهر ، فارس ، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری و ایلام در سال زارعی امسال هستیم.
بنابه خبرمنتشره در این خبرنامه، بارش پاییزه در نوار شمالی کشور بدون تاخیر آغاز گردید. انتظار می رود در یک ماه آتی شرایط بارشی در مناطق مذکور- به ویژه نیمه غربی سواحل دریای خزر- در حد نرمال و حتی قدری بییش از آن باشد.
چنین وضعیتی کم و بییش تا پایان فصل پاییز در نوا حی یادشده پایدار خواهد بود و از سویی بارش چندان مناسبی برای سال زراعی 17-9316 در استان های واقع در جنوب غرب کشور پیی بینی نمی شود به طوریکه استان های بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر ا حمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام با خشکسالی مواجه خوا هند بود.
بارش در سایر استان های کشور متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نظر می رسد آنچه که در زمینه بارش ها در پیش رو خواهیم داشت ، تداوم کم بارشی هاست که در این زمینه ، نیاز است مدیران تمام تلاش خود را جهت مقابله با این پدیده ی خطرناک(خشکسالی ) به کار گیرند و مردم هم بپذیرند و آماده باشند که یک فرهنگ سازی عمومی برای مقابله با چنین بحرانی جدی است هر چند نمی توان از قطعی بودن خشکسالی ها مطمئن بود و باید امیدوار بود اما به هر جهت آمادگی در این زمینه جدی و ضروری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار