بيت "خداوندا تو ستاري همه خوابند تو بيداري/ به حق لا اله الا الله همه عالم نگه داري " يکي از معروف ترين اشعاري است که در اين سنت بسيار ديرينه خوانده مي شود و اگرچه امروز مردم با انواع ابزارها، نيازي به بيدار شدن با آهنگ دم دم سحري ندارند.
کد خبر: ۴۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰ 19 June 2015
تابناک بوشهر: ماه رمضان که فرا می رسد هر کسی می خواهد استفاده بیشتری از این ماه پر برکت داشته باشد. قدیم الایام مراسم ها و سنت هایی که در بوشهر برگزار می شده است این خواسته عمومی را برآورده می ساخت. ترس از خواب ماندن و پایان زمان سحر در محله هایی که مراسم «دم دم سحری» برگزار می شد وجود نداشت. این مراسم در همه محلات به صورت مستمر برگزار می شد.

کلمه «دم دم» همان صدایی است که بر اثر کوبش بر «دمام» بلند می شود. وظیفه بانیان مراسم «دم دم سحری» بیدار کردن اهالی محل خود با ضرب آهنگ خاص خودش که در تاریکی و سکوت مطلق شب نواخته می‌شود بود، به گونه‌ای که روزه داران با شنیدن این صدا خوش آهنگ خواب چشمانشان ربوده می‌شود و خالصانه به نیایش درگاه الهی می‌پرداختند.

بيت "خداوندا تو ستاري همه خوابند تو بيداري/ به حق لا اله الا الله همه عالم نگه داري "
يکي از معروف ترين اشعاري است که در اين سنت بسيار ديرينه خوانده مي شود و اگرچه امروز مردم با انواع ابزارها، نيازي به بيدار شدن با آهنگ دم دم سحري ندارند.

 دو مرد، يکي مسن و ديگري جوان که اغلب پدر و پسر بودند، فانوس به دست و دمام به دوش مي گرفتند و با سردادن نواي دلنشين دم دم سحري محله ها را کوچه به کوچه، خانه به خانه مي‌گشتند. اگر خانه ای چراغش روشن نمی شد متوجه می شدند که ساکنان آن خانه از خواب بیدار نشده اند و در خانه را «تک تک» می زدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار